שתף קטע נבחר

המפל הנעלם - תיעוד השפעת הבצורת בצפון

חודש אפריל היה דל במשקעים וסיכם עוד חורף שחון. החודש האחרון היה גם חם בכ-2 מעלות יותר מהממוצע. השוואה של מפל סער לשנים קודמות מדגימה את התהליך. החקלאים מתריעים: "המשבר של 3 השנים האחרונות הוא החמור ביותר שידענו"

 

 

סיכומי מצב משק המים בסוף חודש אפריל היו עגומים. גם החודש האחרון שבו עוד אפשר היה לקוות לגשם - הסתיים דווקא במחסור במים, ובעלייה במידות החום מעל הממוצע. את חומרת המצב אפשר לראות בשטח לא רק במפלס הכנרת הנמוך, אלא גם בנחלי האכזב שהתייבשו מוקדם מהרגיל, ובמאגרים בגולן המלאים במקרה הטוב כדי מחציתם. בירדן ויובליו, עם זאת, הזרימה רגילה, בין השאר, בשל השלגים שעדיין מפשירים בלבנון ועל החרמון.

 

גירעון עמוק: אפריל דל בגשמים וחם מהממוצע

 

החקלאים בגליל העליון טוענים כי מיעוט הגשמים ומצבם העגום של המפלס והמאגרים, אינם אלה שמסכנים את החקלאות בצפון. למעשה, מדובר בחלק קטן מאוד ממערך האיומים שמשפיע בעיקר על גידולי השדה. רוב האיומים, טוענים החקלאים, הם מעשה ידי אדם.

 

"אפשר להגיד שהמשבר של שלוש השנים האחרונות הוא החמור ביותר שידענו, ואם המצב לא ישתנה נראה את סופם של גידולי השדה בגליל העליון ובצפון הארץ", הזהיר רמי לברון, האחראי על גידולי השדה בקיבוץ חולתה ובקיבוצים נוספים באזור.

 

בשירות המטאורולוגי סיכמו את אפריל (כמו גם את מרס) כדל בגשמים ועתיר בטמפרטורות. דווקא באזור הכנרת ירדו בכמה מקומות כמויות גבוהות יחסית של משקעים, אולם מדובר בגשמים מקומיים, שאינם משפיעים על משק המים. מבחינת אזור הצפון, מדובר בשנה רביעית ברציפות המוגדרת על ידי רשות המים - שנה שחונה. הטמפרטורות בחודש שעבר היו גבוהות מהממוצע ב-2-1.5 מעלות.

מפל סער - אז ועכשיו (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
מפל סער - אז ועכשיו(צילום: אביהו שפירא)

 (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
(צילום: אביהו שפירא)

משקים שדות בגליל העליון  (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
משקים שדות בגליל העליון (צילום: אביהו שפירא)

 

"כבר באוקטובר האחרון הודיעו לנו על קיצוץ של 25 בכמות המים המוקצית לנו, כשהשנה שאליה התייחסו היא שנת 2015 שהייתה שנת שמיטה ובה צרכנו פחות מים", הסביר לברון. "לזה נוסף חוק המים, (שקובע מחיר אחיד למים המיועדים לחקלאות בישראל, אלא שבצפון אין אלטרנטיבה להשקיה במי שתייה, א.ר.), ומחיר המים להשקיה בגליל צפוי בעקבותיו לעלות פי שלושה בחמש השנים הקרובות".

 

איומים נוספים מגיעים מהזירה הגלובלית. מחירי הגרעינים בעולם נמצאים בשפל, ואילו ייצוא התירס נפגע כתוצאה מהירידה בשערי השטרלינג והאירו.

 

"יכולת הפרנסה של המשקים בצפון מהקרקעות שהוקצו להם, הפכה בלתי אפשרית. כשאתה משלב בין הירידה בכמות המשקעים, מה שמחייב עוד השקיה, לבין הקיצוץ במכסות והעלייה במחיר המים, אתה מבין שמישהו איבד את הצפון. בלי שינוי או עזרה, אנחנו עומדים לפני סופם של גידולי השדה באזור", אומר לברון.

 

החקלאים אמרו כי אינם מאמינים שהעזרה תגיע ממשרד החקלאות או מהשר, והם נושאים עיניים כעת לבג"ץ שאליו עתרו בעניין חוק המים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
אז ועכשיו
צילום: אביהו שפירא
מומלצים