שתף קטע נבחר

מתחרה לבואינג ואיירבוס: טיסת בכורה למטוס הסיני

סין מנסה לשבור את הדומיננטיות המערבית בשוק התעופה: C919, מטוס הנוסעים הגדול הראשון מתוצרתה, ערך אתמול את טיסת המבחן הראשונה

 

 

המתחרה הסיני של בואינג ואיירבוס עלה לאוויר: מטוס הנוסעים הסיני הגדול הראשון השלים אתמול (יום ו') את טיסת המבחן הראשונה שלו, אבן דרך מרכזית במטרה הסינית לשבור את הדומיננטיות המערבית בשוק התעופה העולמי. ההמראה של ה-C919 לוותה במחיאות כפיים ובתשואות מצד מאות המוזמנים לנמל התעופה פודונג בשנגחאי, והועברה בשידור חי בטלוויזיה הסינית הממלכתית.

 

תוך זמן קצר המטוס נעלם בשמיים המזוהמים של שנגחאי, שסובלת בימים האחרונים גם מסופות חול עזות. לאחר שתמה טיסת הבכורה שארכה שעה וחצי, נחתו הטייסים - לבושים באוברולים כתומים שעליהם דגל סין - כשחיוך גדול על פניהם. בעקבות הטיסה נכתב בסוכנות הידיעות הסינית שינואה כי סין הפכה "לאחת מהיצרניות הגדולות של מטוסי הג'מבו", כשהיא למעשה הרביעית ברשימה - אחרי ארצות הברית, אירופה ורוסיה.

צופים ב-C919 בשנגחאי (צילום: AFP) (צילום: AFP)
צופים ב-C919 בשנגחאי(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

סין משווקת את ה-C919 כמתחרה למטוסים כמו איירבוס A320 ובואינג 737. לפי התכנון המקורי הוא היה אמור לערוך את טיסת הבכורה שלו ב-2014 ולהימסר לקונים שנתיים אחר כך, אבל תקלות שונות בייצור הובילו לדחות. כעת לא נראה שישרת נוסעים בטיסות מסחריות לפני 2019. במטוס בין 155 ל-175 מושבים, וטווח הטיסה שלו הוא 4,075 ק"מ.  

 

מוחסין עזיז, מומחה תעופה מלזי, אמר כי רק עוד 7-9 שנים אפשר יהיה לדעת אם המטוס הסיני יוכל לפגוע בדואופול של בואינג ואיירבוס: "זו רק טיסת מבחן. בסופו של דבר צריך צרכנים, ולא רק חברות תעופה בבעלות ממשלתית, שחלקן יחויבו להשתמש בו". הוא אמר שחברות אחרות יעדיפו לחכות: "אתה לא הולך לבזבז המון כסף על משהו שאתה לא מכיר".

עם אוברולים כתומים ודגל סין. הטייסים (צילום: EPA) (צילום: EPA)
עם אוברולים כתומים ודגל סין. הטייסים(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

באו פנגלי, מבכירי חברת קומאק שבבעלות ממשלת סין - יצרנית המטוס - אמר כי המטרה היא לייצר שני מטוסים בשנה עד 2019, במטרה להבטיח את בטיחות הטיסה, לפני תחילת ייצור המוני. לדברי קומאק, הוזמנו ממנה 570 מטוסים מ-23 יצרניות מקומיות וזרות, רובן סיניות. 

 

פיתוח המטוס הוא צעד חשוב בכוונה של מנהיגי סין להפוך את המדינה ממעצמה של מפעלים של עבודה זולה ליצרנית טכנולוגיות מתקדמות. במקביל, גם שוק התעופה הסינית גדל, כשסינים ממעמד הביניים נוסעים יותר ויותר לחופשות ולעסקים.

 

בקומאק אמרו כי יותר מ-200 חברות סיניות ו-36 אוניברסיטאות מעורבות במחקר ובפיתוח של ה-C919, אבל הוא מתבסס על טכנולוגיות זרות למערכות חשובות, כמו המנועים. מטוס הנוסעים המסחרי הראשון של סין, ARJ-21 דו-מנועי, הטיס נוסעים ראשונים ביוני 2016 - שמונה שנים אחרי טיסת הבכורה שלו. המטוס הקטן יותר הוא מתחרה למטוס של בומברדייה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים