שתף קטע נבחר

בצל המתיחות עם השכנה מצפון: דרום קוריאה בוחרת נשיא

חודשיים לאחר הדחת הנשיאה המואשמת בלקיחת שוחד, אזרחי הכלכלה הרביעית בגודלה באסיה הולכים לקלפיות כדי להחליט מי מבין 13 המתמודדים יחליף אותה. המועמד המוביל - תומך בגישה מתונה יותר כלפי צפון קוריאה, והיא בתמורה הביעה בו תמיכה בלתי מסויגת

 

המועמד המוביל מון ג'יאה-אין ורעייתו (צילום: EPA) (צילום: EPA)
המועמד המוביל מון ג'יאה-אין ורעייתו(צילום: EPA)

 

בתקופה של מתיחות שיא מול השכנה המאיימת מצפון, ולאחר ואקום מנהיגותי של חודשים – נפתחו הלילה (ג') הקלפיות בדרום קוריאה, ואזרחי המדינה בוחרים מחליף לנשיאה לשעבר פארק ג'ן-הייאה, שהודחה בחודש מרס וכתב אישום הוגש נגדה בגין לקיחת שוחד וניצול כוחה לרעה. פארק, שמכחישה את ההאשמות נגדה, היא הנשיאה הראשונה בדרום קוריאה שהודחה לאחר שנבחרה באופן דמוקרטי. בימים אלה מתנהל משפטה, בזמן שהיא שוהה במעצר.

 

אם לא תהיה הפתעה מרעישה, המועמד שייבחר הוא מון ג'יאה-אין הליברלי, שתומך בגישה מתונה כלפי צפון קוריאה. מון בן ה-64, שהפסיד לפארק בפער קטן בבחירות הקודמות שהתקיימו ב-2012, מתח ביקורת על שתי הממשלות השמרניות האחרונות, בעקבות כישלונן בבלימת פיתוח הנשק של צפון קוריאה. הוא תומך במדיניות דו-מסלולית של דיאלוג מצד אחד עם השכנה מצפון, והמשך הפעלת לחץ וסנקציות עליה מצד שני.

אן צ'ול-סו מצביע עם רעייתו ובתו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
אן צ'ול-סו מצביע עם רעייתו ובתו(צילום: AFP)

סלפי משותף של מון ואשתו (צילום: AP) (צילום: AP)
סלפי משותף של מון ואשתו(צילום: AP)

סקר של "גאלופ" קוריאה שפורסם ביום רביעי האחרון העניק למון 38% תמיכה. במקום השני נמצא המתמודד אן צ'ול-סו, עם 20%, ואחריו 11 המתמודדים הנוספים. מון אמר בפני המצלמות לאחר שהצביע כי "נתן את כל כולו" למסע הבחירות, וקרא לאזרחי דרום קוריאה להצביע גם הם. אן, שהצביע קודם לכן בקלפי אחר, אמר כי יחכה "להחלטה הנבונה" של האזרחים. התקשורת המקומית דיווחה כי פארק החליטה שלא להצביע, למרות שיש לה את הזכות, מכיוון שעדיין לא הורשעה.

 

 

הנשיאה שהודחה, פארק ג'ן הייאה (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
הנשיאה שהודחה, פארק ג'ן הייאה(צילום: gettyimages)

 

מוועדת הבחירות הלאומית נמסר כי נכון ל-2:00 בלילה (שעון ישראל), שיעור ההצבעה עומד על 5.6%. רבע מבעלי זכות ההצבעה ניצלו את זכותם כבר בשבוע שעבר, וההערכה היא כי ההשתתפות הרבה של בוחרים צעירים עשויה להוביל לאחוזי ההצבעה הגבוהים ביותר בשלושת העשורים האחרונים. הקלפיות ייסגרו בשעה 14:00 (שעון ישראל).

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 

בנות בריתה ושכנותיה של דרום קוריאה צופות בעניין רב בבחירות, שנערכות בזמן של מתיחות רבה ששוררת בחצי האי, מאז שצפון קוריאה ערכה את הניסוי הגרעיני הרביעי שלה לפני כשנה וחצי. בחודש ספטמבר האחרון צפון קוריאה ערכה ניסוי חמישי, וההערכה היא שהמדינה הסוררת מוכנה לניסוי נוסף.

 

צפון קוריאה עצמה הבהירה כי תהיה מרוצה מאוד אם מון ינצח. "רודונג סינמון", העיתון הרשמי של מפלגת השלטון, פרסם טור שבו נכתב שהגיע הזמן לשים מאחור את העימות בין המדינות, באמצעות סיום השלטון השמרני בדרום קוריאה. "אנחנו, כבני אותו גזע, צריכים לשלב כוחות כדי לפתוח עידן של איחוד מחדש. כדי לעשות זאת, צריך לרסק את ניסיון השמרנים להישאר בשלטון", נכתב בטור.

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
דרום קוריאה הולכת לבחירות
צילום: רויטרס
מומלצים