שתף קטע נבחר

איסטנבול: המשטרה ירתה כדורי גומי על משתתפי מצעד הגאווה

הרשויות אסרו, אבל בקהילה הלהט"בית בטורקיה החליטו בכל זאת לקיים את מצעד הגאווה. תגובת משטרת איסטנבול - ירי כדורי גומי ומעצרים

 

 

לא ממש גאווה לדמוקרטיה הטורקית: משטרת טורקיה ירתה היום (יום א') כדורי גומי נגד משתתפי מצעד הגאווה בכיכר טקסים באיסטנבול וביצעה כמה מעצרים. בקהילה הלט"בית בטורקיה החליטו לקיים את המצעד למרות האיסור של הרשויות המקומיות.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

שוטרים יורים כדורי גומי לעבר משתתפי המצעד. איסטנבול (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
שוטרים יורים כדורי גומי לעבר משתתפי המצעד. איסטנבול(צילום: רויטרס)

מעצרים במצעד הגאווה באיסטנבול (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מעצרים במצעד הגאווה באיסטנבול(צילום: רויטרס)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

המשטרה הביאה גם כלבים נגד משתתפי המצעד  (צילום: EPA) (צילום: EPA)
המשטרה הביאה גם כלבים נגד משתתפי המצעד (צילום: EPA)

כתב של סוכנות הידיעות הצרפתית סיפר כי במצעד הכיכר טקסים השתתפו כ-40 בני אדם.

 

מושל איסטנבול אסר המצעד בגלל "סיבות ביטחוניות"

מארגני מצעד הגאווה "איסטנבול 2017" קראו לפעילי הקהילה הלהט"בית להגיע לכיכר המרכזית של איסטנבול בשעה חמש בערב (שעון מקומי). ההאשטאג שנוצר ברשתות החברתיות לשם המאורע היה "אנחנו צועדים".

 

מושל איסטנבול אסר לקיים את מצעד הגאווה - שנה שלישית ברציפות - ונימק את הצעד בסיבות ביטחוניות וברצונו לשמור על הסדר הציבורי. בהודעה שפרסמה לשכת המושל נמסר שמארגני המצעד לא מילאו בקשה רשמית לערוך את המצעד, אולם הם דחו את טענתו ואמרו שהעבירו לרשויות את כל האישורים הנדרשים.

 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

המשטרה ביצעה כמה מעצרים (צילום: EPA) (צילום: EPA)
המשטרה ביצעה כמה מעצרים(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

בעקבות כוונת הפעילים לקיים את המצעד בכל מקרה, הציבה משטרת איסטנבול מחסומים באזור ופרשה כוחות גדולים לפיזור הפגנות. בנוסף, מסוק משטרתי חג מעל כיכר טקסים.

 

במקביל, לאומנים טורקים וארגונים דתיים שמרניים קראו לבטל את המצעד. מארגני האירוע אמרו שהרשויות צריכות להתמודד עם האיומים עליהם במקום להגביל את צעדיהם. "הביטחון שלנו יסופק בהגנה על כל זכויות האדם שלנו, ללא אפליה, ובהגנה על השלום החברתי. הביטחון שלנו יספוק בהכרה שלנו בחוקה, בהבטחת צדק, בשוויון ובחירות", נמסר בהודעה שפרסמו מארגני מצעד הגאווה.

 

פעילים בקהילה הלהט"בית בטורקיה ניסו ללא הצלחה להגן על זהותם המינית ועל מעמדם בחוקי המדינה וכן להגן עליהם מפני פשעי שנאה. בעיקרון, הומוסקסואליות מותרת בחוק הטורקיה מאז ייסוד הרפובליקה לפני יותר מתשעה עשורים, והממשלה באנקרה טוענת שאין כל אפליה נגד חברי הקהילה הלהט"בית. עוד טוענות הרשויות שהחוקים הקיימים מגינים על כל אזרח ושאנשים שמבצעים פשע שנאה עומדים לדין.

 

הרשויות בטורקיה התירו לערוך מצעדי גאווה במשך יותר מעשור מאז קיום המצעד הראשון ב-2003. במצעד האחרון באיסטנבול בשנת 2014 השתתפו כמאה אלף בני אדם. אלא ששנה לאחר מכן פיזרה המשטרה בגז מדמיע ובזרנוקי מים את משתתפי המצעד לאחר שהרשויות אסרו לערוך אותו ברגע האחרון. ב-2016, על רקע פיגועי הטרור במדינה של "המדינה האיסלאמית" (דאעש) ושל המחתרת הכורדית (PKK), שוב אסרו הרשויות לערוך את מצעד הגאווה, אך מארגניו ניסו לקיים אותו בכל זאת. גם אז פיזרה המשטרה את המשתתפים בכיכר טקסים.

 

מארגני מצעד הגאווה העריכו כי המצעד לא התקיים בשנתיים האחרונות משום שנפל על חודש הרמדאן הקדוש למוסלמים. אלא שהפעם נפל המצעד על עיד אל-פיטר, החג שמציין את סיום הרמדאן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מצעד הגאווה באיסטנבול
צילום: רויטרס
מומלצים