שתף קטע נבחר

רגע האמת: מפלגת העבודה בוחרת יו"ר

בתום קמפיין יצרי ורווי התכתשויות, ייפתחו בשעה 11:00 הקלפיות הממוחשבות ואראל מרגלית, אבי גבאי, יצחק הרצוג, עמיר פרץ ועמר בר לב, יתמודדו על הזכות להוביל את מפלגת העבודה בבחירות הקרובות. ההצבעה תסתיים ב-21:00 וכבר חצי שעה לאחר מכן יוכרז המנצח. אם אף אחד מהמתמודדים לא יקבל יותר מ-40 אחוזים, יתקיים סיבוב שני

מפלגת העבודה בוחרת יו"ר. היום (ג') בשעה 11:00 ייפתחו 80 קלפיות ממוחשבות ברחבי הארץ וכ-52 אלף מתפקדים יוכלו לבחור את יו"ר המפלגה שיוביל אותה לבחירות הבאות בניסיון ליצור אלטרנטיבה שלטונית. בשעה 21:00 ייסגרו הקלפיות וכבר כחצי שעה לאחר מכן יוכרזו התוצאות. אם אף אחד מהמתמודדים לא יקבל יותר מ-40 אחוזים, יתקיים סיבוב שני בין שני הראשונים ביום שני הבא. חמשת המועמדים המובילים הם אראל מרגלית, אבי גבאי, עמר בר לב, יצחק הרצוג ועמיר פרץ. המועמדים הנוספים פרופ' אבנר בן זקן והוד קרובי חסרי סיכוי ריאלי לזכות.

 

אולי בגלל מצבה של המפלגה בסקרים ואולי בשל מצבו של היו"ר המכהן יצחק הרצוג, בתחילת המרוץ התייצבו לנקודת הזינוק לא פחות משמונה מועמדים שראו עצמם ראויים לתפקיד. ארבעה חברי כנסת מכהנים - יצחק הרצוג, עמיר פרץ, אראל מרגלית ועמר בר לב; השר לשעבר אבי גבאי ושלושה מועמדים חיצוניים - אלוף במיל' עמירם לוין, דינה דיין ופרופ' אבנר בן זקן.

 

ראשון לפרוש היה עמירם לוין שהודיע על תמיכה בגבאי ושנייה הייתה דינה דיין שהודיעה כי תתמוך בהרצוג.

 

קמפיין הבחירות של המועמדים היה יצרי וכלל לא מעט התכתשויות. אפיינה אותו בעיקר מתקפת מסרונים למתפקדי המפלגה הכוללים סקרים, בקשות תמיכה וגם הכפשה של מועמדים אחרים. כעת נותר למתמודדים לפעול בצורה מאורגנת ביום הבחירות.

 

היו"ר המכהן יצחק הרצוג

פתח את המרוץ עם הרבה נקודות תורפה ולא מעט מספידים שטענו שאין לו סיכוי. עם זאת, לקראת האמצע הצליח לגייס כוחות חשובים ולחזור למשחק בעיקר בזכות היכולת לשכנע כי יוכל לבצע חיבורים חשובים ורק דרכם תחזור מפלגת העבודה להיות רלוונטית שוב.

 

 

נקודת המפנה ביחס להרצוג התחוללה עם תמיכתו של יו"ר קק"ל דני עטר, הידוע גם כדמות חשובה ומוערכת מבחינת המתפקדים באזור העמקים שם שימש ראש מועצה. גם מיכל רעייתו של הרצוג נרתמה במלוא הכוח. היא יצאה לחוגי בית, השתתפה בסרטונים שהופצו ברשת והעניקה ראיונות לתקשורת. ברגע האחרון התקבצו במטה יחד עם הרצוג ואשתו גם חברי הכנסת התומכים בו איילת נחמיאס ורבין ומנואל טרכטנברג. המטרה: לעלות לסיבוב השני.

 

עמיר פרץ

ב-2012 הדהים פרץ את המערכת הפוליטית כשהודיע שהוא עוזב שוב את מפלגת העבודה לטובת חבירה לציפי לבני והקמת פלטפורמה חדשה - מפלגת התנועה. רבים ניבאו אז כי הנטישה הזאת היא גם נקודת הסיום והתחנה האחרונה של הפוליטיקאי המיומן במפלגת העבודה. גם בתחילת המרוץ היו שטענו כי מצבו של פרץ לא מזהיר, אבל עד מהרה התברר פרץ כמועמד המוביל מבין הקיימים והוכיח כי הכישורים הפוליטיים שלו ומה שיש לו להציע עדיין רלוונטיים למפלגה שאליה חזר רק לא מזמן.

 

 

פרץ חרש כל יישוב וחזר על משנתו הידועה שהביאה בבחירות 2006 נתון מדהים למפלגה בראשותו - 19 מנדטים שהובילו אותו היישר לתפקיד שר הביטחון. על אף קדנציה שנויה במחלוקת בשל מלחמת לבנון השנייה, הוא זכה לבסוף להערכה והוקרה לאחר שהתברר שמערכת כיפת ברזל, שעליה התעקש, הוכיחה עצמה כמצילת חיים.

 

פרץ נחשב מועמד בולט שזוכה גם לתמיכת חברי כנסת בולטים דוגמת איציק שמולי ורויטל סוויד.

בשעות האחרונות עוד הסתובב פרץ בין היישובים מודיעין ושדרות. המטרה: לנצח בסיבוב הראשון.

 

אבי גבאי

גבאי החל את דרכו הפוליטית במפלגת ימין-מרכז והעביר קריירה מנומנמת יחסית כשר להגנת הסביבה. אך מתווה הגז שנדון בממשלה בתחילת הקדנציה, ולאחר מכן מינויו של שר הביטחון אביגדור ליברמן שהיו למהלכים המנוגדים לתפישת עולמו, הובילו אותו להתפטר מתפקידו ובדרך זו גם להפוך לאחת הדמויות הפוליטיות המעניינות.

 

 

הצהרותיו כי יתמודד לתפקיד מבלי לשמש אף לא יום אחד כחבר כנסת מחוקק מטעם מפלגת העבודה או בכלל, עוררו לא מעט הרמות גבה ותחזיות לכך שהמהלך ייכשל כישלון חרוץ. אבל מתפקדי מפלגת העבודה, שאת בתיהם פקד גבאי על בסיס קבוע חודשים ארוכים, חשבו אחרת ונתנו לו צ'אנס להיכנס ולהשמיע. גבאי הפך למועמד בולט שהעיניים נשואות אליו. הוא ערך קמפיין רשת מדובר וגייס, לפי הנתונים שרוכזו במטה שלו, כ-4,000 מתפקדים חדשים. גבאי יודע שעל מנת לעלות לסיבוב השני המנגנון חייב לעבוד באופן יעיל.

 

אראל מרגלית

קמפיין בוטה ושנוי במחלוקת הכניס את מרגלית לראשונה לתודעה כמועמד אפשרי מול הימין.

קמפיין ה-"קיבינימט" שהפך שגור בפי כל פעיל היה גם נקודת פתיחה למהלך שרצה מרגלית להוציא אל הפועל כבר במערכת הבחירות הקודמת. מרגלית גיבש אסטרטגיה ברורה - בעולם הריאליטי חסר הנימוסים והמציאות הפוליטית המתהווה בהתאם, צריך מועמד שמאל יצרי ובוטה.

 

 

במהלך הדרך ובשל העובדה שהסגנון הרתיע חלקים בציבור, הוריד מרגלית את הטון, אבל הקו נשאר תקיף. מול יריביו הפוליטיים, ובעיקר מול ראש הממשלה בנימין נתניהו, מרגלית פתח חזית חדשה ששירתה אותו בעקיפין - קמפיין שמתבסס על בדיקת עסקת הצוללות ובמסגרתו אסף בגרמניה חומרים רגישים, לדבריו, ואף הגיע למסור עדות בעניינם במשטרה.

 

גם מרגלית, כמו הרצוג, התחזק ככל שהתקדם הקמפיין ונראה שמרב המאמצים בסביבתו נועדו בשביל לתפוס את המקום השני ולגרור את המערכת לסיבוב שני ומכריע.

 

עמר בר לב

נחשב למועמד המפתיע במפלגת העבודה ולמרות שבקרב המטות האחרים לא רואים בו איום על המקום השני, במטה בר לב מחדדים את המסרים ומזכירים כי האיש שניבאו כי ייכנס רק לעשירייה השנייה ברשימה לכנסת הפתיע את כולם וקיבל 18 אלף קולות שגם הובילו אותו למקום הרביעי ברשימה, הרבה לפני חברי כנסת ותיקים ובולטים ממנו.

 

 

רוב תקציב הקמפיין של בר לב הופנה לטובת מטה טלפוני גדול שממנו יצאו לא פחות מ-20 אלף שיחות למתפקדים. אנשיו מקווים כי בר לב יהווה אלטרנטיבה טובה עבור מי שמבקשים בחירה ערכית וגם ישמש תחליף לפתק הלבן - כלומר, מועמד הצעירים שמאסו בעסקנות המפלגתית ומבקשים סגנון חדש.

 

מועמד נוסף הוא הוד קרובי, בן 52 מרעננה - חבר מפלגה מגיל 18, פעיל חברתי ומומחה לתחום השיווק והאסטרטגיה. לדבריו, מפלגת העבודה "צריכה להחזיר לעצמה את הכותרת מרכז במקום שמאל, להתחבר לפועלים ולשכבות החלשות ולחולל כאן מהפכה חברתית כלכלית".


פורסם לראשונה 03/07/2017 23:11

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אסף קמר
העבודה בוחרת יו"ר
צילום: אסף קמר
מומלצים