שתף קטע נבחר

אלקין על האסון האקולוגי: "על המפעל לשאת בכל עלויות השיקום"

השר להגנת הסביבה אומר לאולפן ynet כי בלי קשר לתוצאות החקירה הפלילית לגבי האסון האקולוגי בנחל אשלים, על המפעל המזהם לשאת באחריות. "מבחינתנו ברור שמדובר באסון כבד"

 

"בלי שום קשר לחקירה הפלילית, אמרנו לאנשי המפעל שאנחנו דורשים מהם לשאת בכל העלויות שכרוכות בטיפול ובשיקום הנחל. ברור לנו שהמפעל הוא זה שצריך לקחת אחריות", כך אמר היום (ג') לאולפן ynet השר להגנת הסביבה זאב אלקין, שהתייחס לאסון האקולוגי בנחל אשלים שבו הוזרמו מיליוני ליטרים של חומצה לנחל אחרי שנפער בקע בקיר סוללה של חברת "רותם דשנים".

 

 לפני שנתיים המפעל קיבל מכם מכתב אזהרה, יכול להיות שרק אחרי מקרים כאלה אתם פועלים?

"יש הרבה מאוד מפעלים במדינת ישראל שמקבלים מאיתנו הזהרות, שימועים וקנסות", אמר השר אלקין על הפעילות של משרדו. "בדרך כלל זה מגיע פחות לתודעה הציבורית כי זו העבודה השוטפת שלנו. אנחנו כלב השמירה של הנושאים הסביבתיים, בעלי המפעלים והמנהלים לא אוהבים אותנו בגלל זה".

זרימת החומצה בערוץ של נחל אשלים (צילום: אריה רוזנברג רשות הטבע והגנים) (צילום: אריה רוזנברג רשות הטבע והגנים)
זרימת החומצה בערוץ של נחל אשלים(צילום: אריה רוזנברג רשות הטבע והגנים)

תוצאות הזרימה הרעילה בנחל (צילום: מארק כץ, רשות הטבע והגנים) (צילום: מארק כץ, רשות הטבע והגנים)
תוצאות הזרימה הרעילה בנחל(צילום: מארק כץ, רשות הטבע והגנים)

 (צילום: בעז פריפלד רשות הטבע והגנים) (צילום: בעז פריפלד רשות הטבע והגנים)
(צילום: בעז פריפלד רשות הטבע והגנים)

אתם באמת כלב השמירה של הטבע? נראה כי כל עוד מדובר רק בטבע ובמדבר אז מפעלים מרגישים שהם יכולים לעשות ככל העולה על רוחם פחות או יותר.

"ממש לא, תשאלי את בעלי המפעלים, הם כל הזמן בוכים לי, לכולם, גם לראש הממשלה שבגלל הדרישות שלנו שהולכות ומחמירות ועוברות לסטנדרטים אירופאים הם נאלצים להשקיע הון עתק. מדובר במיליארדי שקלים שהתעשייה הישראלית השקיעה בגלל הדרישות הסביבתיות, וטוב שכך".

 

יודעים כבר אם מדובר בכשל שניתן היה לצפות אותו או במשהו בלתי צפוי?

"ברגע שמדובר בחקירה פלילית יותר נכון לעשות את זה בחדרי החקירות ולהגיע לחקר האמת. יש לנו שאלות לאנשי המפעל ששאלנו גם בשימוע והן יעלו גם בחקירה של המשטרה הירוקה, שהיא משטרה לכל דבר לעניין. כמו שאת לא תצפי מהשר גלעד ארדן לשתף אותך מה קורה בחדרי החקירות במשטרה הכחולה, אז אני לא יכול לשתף אותך מה קורה בחדרי החקירות של המשטרה הירוקה".

 

אתם יכול לפחות להגיד האם המפעל היה ערוך לתרחיש כזה? ידע לתפקד כהלכה כשזה קרה?

"כל הנושאים האלה הם בדיוק הנושאים שיעלו במהלך החקירה הפלילית. הכלי הזה של החקירה הפלילית הוא אמנם קשה מאוד ולא נוח לבעלי התפקידים במפעלים, אבל הוא זה שמאפשר להגיע לחקר האמת".

 

אנחנו יכולים להיות בטוחים שלדבר הזה יהיו השלכות אמיתיות?  יכול להיות שהפעם מישהו ישלם על זה, אולי אפילו ילך לכלא?

"קודם כל זה שהכותרות יורדות זה לא אומר שהחקירות נפסקות וזה לא אומר שהקנסות לא משולמים. תשומת הלב הציבורית לפעמים משתנה אבל סדרי העדיפויות אצלנו לא משתנים. מבחינתנו ברור שמדובר באסון כבד ואנחנו ננהל את החקירה. בדרך כלל חקירות כאלה הן סבוכות ולוקחות זמן, צריך להגיע פה לתמונה האמיתית ולאסוף ראיות. כשאנחנו מסיימים את החקירה מישהו מקבל את ההחלטות וזו הפרקליטות. בזיהום שהיה בעברונה אנחנו סיימנו את החקירה וכרגע הכדור אצל הפרקליטות, שצריכה להחליט לאן היא הולכת עם זה מבחינה פלילית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אריה רוזנברג רשות הטבע והגנים
הזיהום בנחל אשלים
צילום: אריה רוזנברג רשות הטבע והגנים
מומלצים