שתף קטע נבחר

לראשונה בסעודיה: שיעורי ספורט לבנות

משרד החינוך הודיע כי יתחיל להעביר שיעורי חינוך גופני לתלמידות - החלטה משמעותית אחרי קמפיין של שנים, במדינה שבה פעילות ספורטיבית של נשים נחשבת לטאבו. הצעד הוא חלק מהתוכנית להעלות את תוחלת החיים

סעודיה הודיעה היום (ג') שתאפשר לבנות ללמוד חינוך גופני בבתי הספר הציבוריים. בהודעת משרד החינוך הסעודי נאמר כי בתי הספר בממלכה יתחילו לשלב "בהדרגה" שיעורי חינוך גופני לבנות, "בהתאם לחוקי השריעה".מדובר בהחלטה משמעותית במדינה שבה פעילות גופנית של נשים נחשבת לטאבו.

 

חלק מהשמרנים הקיצוניים בסעודיה טוענים שנשים שעוסקות בפעילות ספורטיבית "אינן צנועות", וכי הדבר מטשטש את ההבדלים בין המינים. חוץ מאזורים בודדים שבהם חיים זרים לא ניתן לראות נשים רצות או מתעמלות במקומות ציבוריים בסעודיה. הן גם לא יכולות להגיע לאירועי ספורט. הכניסה לאצטדיונים היא לגברים בלבד.

אוהדות סעודיות ביציע באולימפיאדת לונדון (צילום: AP) (צילום: AP)
אוהדות סעודיות ביציע באולימפיאדת לונדון(צילום: AP)
 

במשך שנים קוראות סעודיות לשוויון בין המינים גם בתחום הספורט. לפחות פעילה סעודית אחת שאלה היום בטוויטר אם התלמידות יידרשו לקבל אישור מ"הסמכות הגברית" שמפקחת עליהן, למשל האב, לפני שיוכלו לעסוק בפעילות גופנית. עדיין לא ברור אם שיעורי ההתעמלות לבנות בבתי הספר יהיו רשות או חובה.

 

לפני ארבע שנים אישרה סעודיה לתלמידות לעסוק בספורט בבתי ספר פרטיים. ב-2012 הצטרפו לראשונה ספורטאיות סעודיות למשלחת לאולימפיאדה בלונדון. העיסוק בספורט נחשב למותרות עבור סעודיות בעלות אמצעים, או נשים שמקבלות אישור נדיר מהמשפחה.

 

בסעודיה אמנם הוקמו מעדוני ספורט פרטיים, ויש ליגת כדורסל לנשים, אך בשנים האחרונות העניקה סעודיה רישיונות לחדרי כושר בודדים לנשים. העלויות הגבוהות מונעות מרוב הסעודיות להירשם. באוניברסיטה לנשים בלבד בבירה ריאד יש חדר כושר גדול, מגרשי כדורגל, מסלולי ריצה ובריכות שחייה. למרות המתקנים האלה מועצת השורא, הגוף המייעץ של סעודיה, דחתה השנה הצעה להקמת מכללות להוראת חינוך גופני לנשים.

נשים בקניון בריאד. הספורט לעשירות בלבד (צילום: AP) (צילום: AP)
נשים בקניון בריאד. הספורט לעשירות בלבד(צילום: AP)
  

משרד החינוך הסעודי אמר כי ההחלטה עולה בקנה אחד עם "חזון 2030" - תוכנית ממשלתית נרחבת לחברה ולכלכלה הסעודית, שכוללת גם הפסקת התלות בנפט. מי שהוביל את התוכנית הוא יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

 

במסגרת התוכנית תעודד סעודיה את אזרחיה לעסוק בספורט. לפי התוכנית 13% מאוכלוסיית סעודיה עוסקת כיום בפעילות גופנית פעם בשבוע. הממשלה רוצה להעלות את שיעור המתעמלים ל-40% - ולהעלות את תוחלת החיים הממוצעת מ-74 ל-80 שנה.

 

בנושא הספורט אמנם חל שיפור מסוים בסעודיה, אך שאר ההגבלות הנוקשות עדיין בתוקף. סעודיה, נזכיר, היא המדינה היחידה בעולם שאוסרת על נשים לנהוג. בנוסף חייבות הסעודיות לקבל אישור מ"סמכות גברית" כשהן רוצות לנסוע לחו"ל או להנפיק דרכון.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
אוהדות סעודיות ביציע באולימפיאדת לונדון
צילום: AP
מומלצים