שתף קטע נבחר

דרמה בפולין: הנשיא יקבל שליטה על בית המשפט העליון

קרע בין האיחוד האירופי לוורשה: בית הנבחרים הפולני אישר חוק של מפלגת השלטון השמרנית הקובע כי שופטי העליון יודחו ברובם - והנשיא יבחר שופטים חדשים. מהומות בבירה, האיחוד האירופי מאיים לשלול מפולין את זכות ההצבעה במוסדותיו

הבית התחתון של הפרלמנט בפולין אישר אחר הצהריים (יום ה') חוק שנוי במחלוקת המעניק את השליטה בבית המשפט העליון לפוליטיקאים במקום לשופטים. נשיא מועצת האיחוד האירופי דונלד טוסק מיהר לבקש פגישת חירום עם נשיא פולין, ואמר כי המהלך אינו עולה בקנה אחד עם הערכים האירופיים וכי הוא פוגע בתדמיתה של פולין.

 

 

מפגינים נגד החוק בוורשה, הערב (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מפגינים נגד החוק בוורשה, הערב(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

ההצבעה בבית הנבחרים הפולני היום (צילום: EPA) (צילום: EPA)
ההצבעה בבית הנבחרים הפולני היום(צילום: EPA)
מבקרי החוק שאושר הערב בבית הנבחרים אומרים כי החוק ישחק את עצמאותה של מערכת המשפט בפולין ויפגע בדמוקרטיה. את החוק יזמה "מפלגת החוק והצדק", מפלגת השלטון השמרנית, וכעת הוא יעבור לאישור הבית העליון. הוא צפוי להצביע עליו מחר - ולאשר אותו. למפלגת השלטון יש רוב בשני בתי הפרלמנט.

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

החוק העומד על הפרק נותן לנשיא פולין את הסמכות להשפיע על עבודת בית המשפט ולמנות את שופטיו. הוא קובע שהשופטים שיושבים בבית המשפט העליון כעת יפוזרו ברובם – ורק אלה שבחר הנשיא יישארו בו.

 

נשיא מועצת האיחוד האירופי, דונלד טוסק, שהוא פולני וכיהן בעבר כראש ממשלת פולין, אמר דקות אחרי אישור החוק בבית הנבחרים הפולני כי המהלך עלול להביא לנידויה של פולין. בהצהרה שפרסם אמר כי ביקש מנשיא פולין אנד'זיי דודה לפגוש אותו כדי לדון במה שטוסק מכנה "המשבר הפוליטי" בפולין. פולין היא החברה הגדולה ביותר באיחוד האירופי מבין מדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר.

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מעט אחרי ההצבעה בבית הנבחרים הפגינו מתנגדיה של ממשלת פולין מול בניין הפרלמנט בוורשה. הם בעטו והיכו בגדרות הברזל שחצצו בינם לבין בניין הפרלמנט. חלקם הניפו שלטים הקוראים לנשיא להטיל וטו על הצעת החוק.

 

הנציבות האירופית הזהירה לאחרונה כי אם החוק יאושר, פולין עשויה לאבד את זכות ההצבעה שלה באיוד האירופי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מפגינים נגד החוק בוורשה
צילום: EPA
מומלצים