שתף קטע נבחר

בית המכפלה: היסטוריה של פלישות ופינויים

שורש ההתבצרות של המתנחלים בחברון נעוץ במחלוקת שנמשכת 5 שנים. תנועת "הרחיבי" טוענת שרכשה אותו כדין מפלסטיני, אך מאז היא נתקלת בהתנגדות של בג"ץ והמנהל האזרחי, שמטיל ספק באמינות מסמכי הרכישה. גם אם לא תושג פשרה, הפינוי כנראה לא צפוי להתבצע היום

 

מאז אתמול (יום ג') מתבצרים כ-120 מתנחלים בבית המכפלה בחברון במחאה על הסחבת בבדיקת מסמכי הרכישה של המבנה, והיום הכריז עליו צה"ל שטח צבאי סגור. הפלישה וההתבצרות התרחשו כשבועיים לאחר שבמנהל האזרחי קבעו כי תיבדק מחדש האמינות של מסמכי הרכישה והבעלות של תנועת המתנחלים "הרחיבי".

 

המחלוקת סביב המבנה הסמוך למערת המכפלה החלה במרס 2012, אז פלשו אליו אנשי "הרחיבי". זמן קצר לאחר מכן זכה הבניין לשם בית המכפלה. המתנחלים טענו שרכשו את הבניין על חמש דירותיו מפלסטיני תושב שכם. לאחר כ-14 יום הם פונו מבלי שהושגה הסכמה, וזאת למרות הנחייה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון דאז אהוד ברק לאפשר להם להישאר.

 

במקביל לפינוי נמשכה כל העת בדיקת אמינות המסמכים שהציגו אנשי תנועת "הרחיבי" מול אנשי המנהל האזרחי. לאחר הפינוי התבטא בעניין שר החוץ דאז אביגדור ליברמן וטען שהפינוי מערער את יציבות הקואליציה.

 

מתבצרים בבית המכפלה:

 ( צילום: אוהד צויגנברג) ( צילום: אוהד צויגנברג)
( צילום: אוהד צויגנברג)

 ( צילום: אוהד צויגנברג) ( צילום: אוהד צויגנברג)
( צילום: אוהד צויגנברג)

 ( צילום: אוהד צויגנברג) ( צילום: אוהד צויגנברג)
( צילום: אוהד צויגנברג)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 

כחצי שנה לאחר מכן בוצע סמוך לבית המכפלה פיגוע הירי שבו נרצח החייל גל קובי. נתניהו שוב טען אז כי התגובה הטובה ביותר היא אכלוס בית המכפלה, אך נתקל בחומת בג"ץ שקבע שהמהלך לא חוקי.

 

אנשי תנועת "הרחיבי" המשיכו במאבקם וניהלו דיונים בוועדות השונות של המנהל האזרחי על אמיתות מסמכי הרכישה. בדצמבר 2015 הם ספגו מכה קשה כשהוועדה לרישום ראשון במנהל האזרחי (הוועדה שבודקת את אמיתות המסמכים) החליטה כי ישנם חוסרים גדולים במסמכים וטענה שהם מזויפים.

 

כמה ימים לאחר מכן הגישו אנשי תנועת הרחיבי ערר לוועדה העליונה במנהל במטרה להפוך את ההחלטה של הוועדה לרישום ראשון.

 

בחודש שעבר התקבלה החלטה של הוועדה העליונה שציינה כי "זוהי תעלומה מדוע המסמכים העיקריים שהוגשו למנהל האזרחי נעלמו מעיני ועדת הרישום". עם היוודע דבר החלטת ועדת הערר החליטו המתנחלים לא להמתין הפעם ולנסות להיכנס לבית שוב. כעת מקווים המתנחלים שהממשלה תגיע איתם להבנות שלפיהן תישאר נוכחות יהודית בבניין.

 

כרגע שוהות בבית כמה משפחות הפזורות בכל קומות המבנה. בית המכפלה מחולק לחמש דירות של 4-3 חדרים עם חצר חיצונית. בפנים נערות משחקות טאקי וטריוויה ומכינות את הציוד והחפצים לשינת לילה. בין החדרים נמצאים עדיין נציגי משרד הביטחון שמנסים לפתור את המשבר. זאת לאחר ששמעו את נציגי המתנחלים שמבקשים להשאיר נוכחות אזרחית בבניין ולא לפנותו לחלוטין. על פי הערכות, גם אם לא תושג פשרה לא צפוי להתבצע פינוי היום אלא רק מחר, אם בכלל.

 

היועצים המשפטיים במשרד הביטחון בודקים חוקיות משפטית לגבי השארת המשפחות בבניין. אם המכשול המשפטי יוסר, יתחילו לדון כמה משפחות יוכלו להישאר. אך אם לא יתאפשר משפטית המתווה יהיה בסימן שאלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
 צילום: אוהד צויגנברג
בתוך בית המכפלה, היום
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים