שתף קטע נבחר

מזכ"ל האו"ם לישראל: הפסיקו את הטיסות בשטח לבנון

לקראת חידוש המנדט של יוניפי"ל קורא מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש לישראל וללבנון לנקוט צעדים לקראת הפסקת אש ארוכת טווח. שגרירת ארה"ב באו"ם דורשת "שיפור משמעותי ביוניפי"ל"

 

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש(צילום: EPA)

 

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אומר כי למרות "השקט הממושך והיציבות לאורך הקו הכחול בדרום לבנון", ישראל ולבנון לא מילאו עדיין את התחייבויותיהן לפי החלטת מועצת הביטחון 1701 ששמה קץ למלחמת לבנון השנייה לפני 11 שנה. "ישראל צריכה להסיג את כוחותיה מאדמת לבנון ולהפסיק את הפרות (הריבונות) של השטח האווירי של לבנון", אמר הלילה (יום ג').

 

לממשלת לבנון קרא להחיל ריבונות על כל שטח המדינה, למנוע פעולות עוינות משטחה ולהבטיח את ביטחון האזרחים, צוותי האו"ם וכן לפרק מנשקם את הארגונים החמושים". הוא אמר כי על ממשלת לבנון לוודא שאין נשק או "רשות" בדרום לבנון מלבד ממשלת לבנון. צה"ל פרסם בחודש שעבר סרטונים המראים כיצד פועל חיזבאללה מדרום לבנון, ומפר את החלטה 1701 של מועצת הביטחון שקבעה כי עליו לסגת אל מצפון לנהר הליטני.

 

 

עוד הבהיר כי נחוץ לעבור ממצב של "הפסקה שברירית של פעולות עוינות להפסקת אש קבועה". הוא האיץ בכל הצדדים לנצל את תקופת הרגיעה היחסית כדי לנקוט "צעדים חיוביים" לקראת הפסקת אש ארוכת טווח שתקדם פתרון לסכסוך.

 

מועצת הביטחון של האו"ם צפויה לחדש את המנדט של יוניפי"ל כפי שהיא עושה בכל חצי שנה, אך מזכ"ל האו"ם כבר הבהיר כי הוא רוצה שהכוח ישפר את ביצועיו. גוטרש שיגר מכתב למועצת הביטחון ובו כתב כי הוא מתכוון לבחון דרכים שבהן יוניפי"ל יוכל "להגביר את מאמציו". עם זאת, גוטרש הבהיר כי האחריות על ביטחון אזור הגבול עם ישראל מוטלת על הצבא הלבנוני.

 

"דורשים שיפור ביוניפי"ל". שגרירת ארה"ב, ניקי היילי (צילום: MCT) (צילום: MCT)
"דורשים שיפור ביוניפי"ל". שגרירת ארה"ב, ניקי היילי(צילום: MCT)

 

"יוניפי"ל נותר מחויב לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותו, בתחום המנדט שלו ועל בסיס מידע קונקרטי בנוגע להימצאות חמושים, נשק ותשתית צבאית לא-חוקית בתחום פעילותו", אמר גוטרש.

 

שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, קראה לכוחות יוניפי"ל של האו"ם שמוצבים בלבנון להגביר את המאמצים למניעת התחמשות חיזבאללה. "ארצות הברית רוצה שיפור משמעותי בכוחות האו"ם", הבהירה היילי, ודחקה בכוחות למנוע הפצת כלי נשק לא-חוקיים בדרום לבנון, "שכמעט כולם נמצאים בידי מחבלי חיזבאללה".    

 

היילי הבהירה שארצות הברית "תמשיך להציג את האיום הנשקף מחיזבאללה בשעה שהיא דורשת שיפור משמעותי ביוניפי"ל כאשר מועצת הביטחון תחדש את המנדט שלו בחודש הנוכחי". הלחץ על יוניפי"ל מגיע לקראת סיום המנדט הזמני שלו בסוף החודש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
צילום: EPA
מומלצים