שתף קטע נבחר

צילום: AFP

תיעוד מברצלונה: נצורים בחנויות, תפילת מנחה במסעדה הכשרה מאחורי דלתות נעולות

בשעות המצוד שלאחר הפיגוע בברצלונה התבצרו רבים בתוך חנויות, מסעדות ובתי קפה שנעלו את שעריהן. במשך שעות נותרו שם. במסעדת "מכבי" הכשרה הסמוכה למקום הפיגוע התפללו תפילת מנחה מאחורי דלתות נעולות

 

 

 

מיד לאחר מתקפת הטרור בשדרות לה רמבלה בברצלונה שבה נרצחו 13 ונפצעו לפחות 100 בני אדם, נעלו את שעריהן חנויות ומסעדות. רבים נותרו נצורים מאחורי דלתות וסורגים כאשר בחוץ ניהלה המשטרה מצוד אחר המחבלים. במסעדה הכשרה מכבי הסמוכה מאוד למקום הפיגוע היו כמאה בני אדם. הם השתתפו בתפילת מנחה. רק כעבור כמה שעות יצאו עשרות מהם בליווי משטרתי.

 

תפילת מנחה במסעדה הכשרה, סמוך מאוד למקום הפיגוע ()
תפילת מנחה במסעדה הכשרה, סמוך מאוד למקום הפיגוע

מסעדת מכבי אחרי הפיגוע (צילום: מנחם בליזובסקי) (צילום: מנחם בליזובסקי)
מסעדת מכבי אחרי הפיגוע(צילום: מנחם בליזובסקי)


 

עשרות ישראלים התבצרו יחד עם תיירים נוספים בחנות H&M, שוחררו לאחר בידוק פיזי, ומשם חזרו לבתי המלון.

 

אית'ן ספיבי, מנהל קרן צדקה, היה עם חברו באזור המתויר מאוד, "פתאום היה כאוס אמיתי, אנשים רצו וצרחו. לא היה לי זמן להביט לאחור. ילד קטן מעד. וידאנו שהרימו אותו". ספיבי מצא מקלט בכנסייה סמוכה עם עוד עשרות בני אדם, "פשוט חיכינו שם. נראה היה שרבים הסתתרו בחנויות ובבתי קפה מקומיים שנעלו את הדלתות כי אני לא בטוח שמי שביצע את זה באמת נתפס".   

 

בתוך מסעדת מכבי הכשרה (צילום: מנחם בליזובסקי) (צילום: מנחם בליזובסקי)
בתוך מסעדת מכבי הכשרה(צילום: מנחם בליזובסקי)

 (צילום: מנחם בליזובסקי) (צילום: מנחם בליזובסקי)
(צילום: מנחם בליזובסקי)

התבצרו גם בחנות זארה  (צילום: AP) (צילום: AP)
התבצרו גם בחנות זארה (צילום: AP)

חנויות נעלו את שעריהן מחשש שהמחבלים מסתובבים חופשיים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
חנויות נעלו את שעריהן מחשש שהמחבלים מסתובבים חופשיים(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

טום גלר, שמתגורר ברחוב סמוך לזירת הפיגוע, סיפר כי הרכב המסחרי שפגע בהולכי הרגל לא האט את נסיעתו. לדבריו, "הרכב נסע במהירות בין ההמון. שמעתי צרחות וקולות של התרסקות, ואז ראיתי את הרכב דורס אנשים. מיד הבנתי שמדובר בפיגוע".

 

וויל אקו, תייר מלונדון שהיה עד ראייה לפיגוע, סיפר: "סעדתי עם המשפחה שלי במסעדה באזור ובדיוק עמדנו לעזוב את המסעדה. פתאום שמענו מהומה גדולה וראינו את בעלי המסעדה קמים בבהלה מהמקום שלהם. ראיתי אנשים שהתחילו לרוץ, ואז ראיתי זוג במרחק של כמה עשרות מטרים על הקרקע, והם זעקו לעזרה".

 

עאמר אנואר התהלך ברחוב עד ששמע לפתע זעקות שבר. "שמעתי את הצעקות ואז פתאום בכל הרחוב התחילו לרוץ", סיפר אנואר לסקיי ניוז. "ראיית אישה שהייתה ממש לידי צועקת שהילדים שלה נפגעו. היה שם ממש תוהו ובוהו, אנשים היו בפאניקה. שוטרים שהגיעו למקום התחילו לצעוק על אנשים לזוז אחורה וכמה מהם התחילו לדחוף אנשים למקום מבטחים".

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

איתן ספיבי, בריטי שנקלע אף הוא לזירה המדממת, סיפר: "זה היה כאוס אמיתי, אנשים התחילו לרוץ בצרחות. לא יכולתי להביט אחורה, והצלחתי למצוא מחסה בכנסייה סמוכה. היה שם ילד קטן שדפק על הדלת ומיד דאגנו להכניס אותו. הרבה אנשים מצאו מקלט בחניות ובבתי קפה, והם נעלו את הדלתות".

 

מל היגינס הייתה בחופשה עם משפחתה והתבצרה עם משפחתה בחנות סמוכה. לדבריה, "תפסתי את הבנות שלי והסתתרנו בחנות ואחר כך נעלו שם את הדלתות במהירות. בשלב מסוים זה נראה מאוד רגוע ברחוב, אבל בדיוק כשעמדנו לעזוב אנשים התחילו לרוץ שוב וצעקו לכולם להיכנס".

 

אחרי 20 דקות הגיעו שוטרים למקום ואמרו לנוכחים בחנות שהם יכולים לחזור לבתיהם ולבתי המלון מהר ככל האפשר. "את רואה את כל הדברים בטלוויזיה, ופתאום את מבינה כמה הדבר הזה מפחיד", סיפרה היגינס. "שתי הילדות שלי היו די מפוחותד, בדיוק כמוני".

 

לינדסי דוידסון הייתה בזמן הפיגוע בתא החלפת בגדים בחנות סמוכה. "ראינו המון אנשים רצים וברגע הראשון חשבנו שאולי איזה מפורסם עובר במקום. החלטנו לעזוב את החנות ופתאום ראינו שם בכל מקום שוטרים, אמבולנסים, כבאיות והייתה הכוונה לאנשים להתרחק כמה שיותר מהאזור. לא ראינו קורבנות, ראינו רק אנשים רצים, אנשים רצו עם ילדים ובכו וניסו להגיע כמה שיותר רחוק".

 

מייק מהוואיני, מפיק בסקיי ניוז, סיפר כי הרחובות בסמוך לפיגוע "היו פשוט נעולים". הוא תיאר כיצד ראה שני נפגעים ששכבו על המדרכה. "כולם הועברו מיד לבניינים והיו שם הרבה מאוד שוטרים חמושים שניסו להשתלט על המצב".

 

סוזן מק'לין הייתה 100 מטרים מזירת המתקפה. לדבריה, "כל מיני אנשים רצו לעברנו בהיסטריה, ילדים היו היסטריים. ניסינו לדבר איתם, אבל האנגלית שלהם הייתה מאוד מוגבלת. בהתחלה אמרו לנו שמישהו נורה, ואז פתאום ראינו גל שני של אנשים שרצים במורד הרחוב. רצנו לחנות סמוכה, איבדתי את בעלי בתוך ההמולה, וכל החנויות נעלו את הדלתות".


פורסם לראשונה 17/08/2017 22:27

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים