שתף קטע נבחר

דנון לקראת נאום נתניהו באו"ם: "הוא יקרא לשינוי ההסכם עם איראן"

יומיים לפני נאומו של רה"מ בעצרת הכללית של האו"ם, מעריך השגריר הישראלי כי ההסכם שעליו חתמו המעצמות עם הרפובליקה האיסלאמית יעמוד במרכז הדברים: "אמרנו תמיד שההסכם רע". על השיחות עם נציגי אירופה בנוגע לטרור: "הם מבינים שמה שקורה בישראל הוא לא תירוץ"

 

השגריר באו"ם דנון (צילום: AP) (צילום: AP)
השגריר באו"ם דנון(צילום: AP)

ראש הממשלה יקרא לשינוי ההסכם עם איראן - כך מעריך שגריר ישראל באו"ם דני דנון לקראת נאומו של בנימין נתניהו בעצרת האו"ם בניו יורק. אחד הנושאים הבוערים על שולחנו של השגריר בימים אלו הוא הנעשה בגבול סוריה. לדברי דנון, "אנחנו תוהים מה יקרה אחרי שיביסו את דעאש. אני מאמין שראש הממשלה ידבר בנאום שלו גם על זה ובמידה רבה על הנושא האיראני. לא רק איום הטילים או הגרעין, אלא הנושא האזורי. אנחנו מאוד מוטרדים שיהיו לנו כוחות איראניים ברמת הגולן, כוחות איראניים בלבנון ובסוריה".

 

האם נתניהו יקרא לביטול ההסכם?

"אני בטוח שהוא יקרא לרפורמות. מבחינתנו ההסכם הוא רע. אמרנו את זה תמיד. הוא עדיין הסכם רע להשאיר את המצב הקיים זה מצב שלא אפשרי".

 

בנוגע לאפשרות של משא ומתן עם הפלסטינים אמר דנון: "האמריקנים מאוד רוצים לקדם בימים האלו את התהליך. יש רצון לקדם ויש רצון לצאת עם החלטות קונקרטיות השבוע אבל שוב, אני אומר שיש בעיה עם הצד הפלסטיני. אני מאמין שראש הממשלה ישאיר את הפתח למשא ומתן ישיר, לא יסגור אותו".

 

בתקופה האחרונה מצא עצמו דנון מתייחס הרבה בשיחותיו עם נציגי אירופה לטרור בעקבות הפיגועים שפקדו את היבשת. בנושא זה הוא אומר כי "בגדול, פעם כשדיברו על טרור, דיברו רק על ישראל. היום מבינים שמה שקורה בישראל הוא לא תירוץ. היום קשה להסביר את הטרור כך, קשה לעשות את החיבור הזה. מצד שני, הייתה לי שיחה קשה עם נציג אירופי מאוד בכיר שאמר שהטרור אצלם הוא בגלל מה שקורה אצלנו, בישראל. אני אמרתי לו שזה הזוי אבל הוא באמת מאמין בזה".

 

לדברי דנון, נציגים רבים באו"ם לא ממש מכירים את העובדות בשטח. "בביקור השגרירים בישראל למשל, רואים שפתאום מבינים את המורכבות. אחד השגרירים למשל אמר לי שהוא רוצה בביקור להיכנס לעזה. אמרתי שהוא יכול אך אנחנו לא יכולים להיות ערבים לביטחונו. הוא טען שנפגשו עם אבו מאזן, כסימן לכך שלא יאונה כל רע. נאלצתי להסביר לו על הפילוג. הוא לא ידע. כשאני שומע את הזעם על החשמל בעזה, אני מראה להם מכתב של אבו מאזן לראש הממשלה שבו מבקש ממנו להפסיק להעביר חשמל לעזה ושיפסיק לשלם. אני שואל אותם, מה אתם הייתם עושים? לשתף פעולה עם אבו מאזן ואז לפגוע בפעילות של בתי חולים, מוסדות או תנאים הומניטריים, או שמחלישים את אבו מאזן ומחלישים אותו? הם מבינים שזה מורכב מאוד. התפישה מרחוק זה שאנחנו החזקים, הם החלשים ואנחנו צריכים לוותר".

 

היחס לישראל באו"ם ממשיך להיות בעייתי, לעתים עוין ולא מאוזן. דנון למד שהתמונה רחבה מגבולות המזרח התיכון ומזהה באופן מפתיע שהיחס העוין מופנה גם כלפי מדינה אחרת, ארה"ב. "בגלל הכוח שלה, העוצמה שלה זה נעשה בצורה אחרת, יותר שקטה, אבל מבחינת ההחלטות וכמות הדיונים אנחנו מובילים. אנחנו עובדים עכשיו בשיתוף פעולה מדהים עם האמריקנים והם מובילים את צמצום ההחלטות במועצה לזכויות אדם שיושבת בז'נבה. בכל שנה יש דיון מיוחד רק סביב ישראל במועצה. כאילו אין מדינות בעולם היום שמפרות זכויות אדם".

 

ביום שלישי, בסמוך לנאומו של ראש הממשלה, יכנס סגן נשיא ארה"ב מייק פנס ועידה לדיון על המועצה לזכויות אדם. "זה משמעותי" מסביר דנון. "זה שינוי שאני מאמין שנצליח להוביל. אנחנו עומדים בשיתוף פעולה צמוד עם האמריקנים, אבל בסוף ההחלטה היא שלהם. ארה"ב אמרה למועצה לזכויות אדם בצורה ברורה שאם ימשיכו בהתנהלות הזו, הם יצאו מהמועצה. הולנד ובריטניה גם הן שותפות למהלך. אנחנו מאוד מעריכים את זה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים