שתף קטע נבחר

"לא צריך למחוק את גנדי, אלא להשתמש בו כדוגמה לפוליטיקאים שליליים"

מנהל גימנסיה הרצליה בתל אביב, פרופ' זאב דגני, מסביר את ההחלטה שלא לציין בבתי הספר בעיר את יום השנה לרצח רחבעם זאבי. עו"ד אילן בומבך: "יש חוק להנצחת זכרו של אדם שהיה אלוף בצה"ל וסיכן את חייו למען המדינה"

 

 

מנהלי בתי ספר בתל אביב החליטו שלא לציין היום (ה') את יום הזיכרון לרחבעם זאבי (גנדי). הורים מהעיר קראו שלא לאפשר לילדים להשתתף בפעילויות ובאירועים שמתקיימים לזכר השר שנרצח ב-2001 על ידי מחבל פלסטיני, ואף קראו להורים ביישובים אחרים בארץ להימנע מללוח את ילדיהם לאירועים אלה. "אני לא חושב שצריך למחוק אותו, אבל אני חושב שצריך להשתמש בו כדוגמה לפוליטיקאים מסוכנים ושליליים שפוגעים בדמוקרטיה ובהומניזם של החברה הישראלית", הסביר ד"ר זאב דגני, מנהל הגימנסיה הרצליה בתל אביב, את ההחלטה.

 

מדוע החלטתם שבתי הספר בת"א לא יציינו את היום הזה?

"אני לא הכתובת, במקרה לא הייתי בפגישה שהחליטו את ההחלטה הזו. אני דווקא חושב שזו הייתה הזדמנות להעלות את העניין לסדר היום הפדגוגי-חינוכי. אני בעד הזדמנות להשתמש ביום הזה לליבון סוגייה של איך צומחים מנהיגים פשיסטיים, גזעניים, מטרידים מינית. אני חושב שזו הזדמנות לבדוק איך פוליטיקאים בחברה הישראלית רואים לנכון להאדיר את שמו של איש כזה נורא, ולבחון עם התלמידים את הסוגייה איך צומחים עשבים שוטים בחברה שלנו".

 

אתה אומר שגנדי היה פשיסט ורצוי למחוק אותו מהזיכרון הציבורי

"אני לא אומר למחוק אותו מהזיכרון הציבורי, אבל כן להציף את זה כדי שלא יקומו עוד פוליטיקאים כאלה. אני גם חושב שצריך ללמוד על מוסליני והיטלר".

 

יש חוק בכול הקשור לציון מורשת גנדי, המחוקק קבע שצריך לציין את זה

"זו עוד סיבה שצריך לבחון את זה. אני חושב שזה חוק בלתי חוקי בעליל, חוק אפל ובעייתי מאוד של פוליטיקאים".

זאבי ז"ל. "יש בעיה להתייחס לגנדי כאילו הוא גיבור בקונצנזוס" (צילום: אורן אגמון) (צילום: אורן אגמון)
זאבי ז"ל. "יש בעיה להתייחס לגנדי כאילו הוא גיבור בקונצנזוס"(צילום: אורן אגמון)
 

אורי אפשטיין מרמת גן, ממובילי המחאה נגד ציון יום הזיכרון לגנדי בבתי הספר, אמר: "בעיניי זה מביך ומביש, רוצים ללמד מורשת? הייתי מעדיף בהרבה שייקחו מישהו כמו בגין או שמיר. אם רוצים יום זיכרון למישהו שנרצח אז אפשר לאברהם (יאיר) שטרן מפקד הלח"י, שאגב היה ימני קיצוני ביותר. עדיין הייתי מרגיש הרבה יותר נוח שהיו מלמדים על המורשת שלו. רוצים לדבר ספיציפית על אנשים שנרצחו בגלל דעות פוליטיות? היו כמה כאלה ואפשר ללמד עליהם. יש בעיה להתייחס לגנדי כאילו הוא גיבור בקונצנזוס שאנחנו צריכים לעשות יום זיכרון לזכרו".

 

עו"ד אילן בומבך ייצג בעבר את בני משפחתו של רחבעם זאבי לאחר שידור התוכנית עובדה, שבה נחשפו טענותיהן של נשים המספרות כי הותקפו מינית על ידי גנדי. "אני חושב שזה דבר שלא מתקבל על הדעת", אומר עו"ד בומבך על ההחלטה שהתקבלה בתיכונים בתל אביב. "המטרה והתכלית של מנהלי התיכונים היא קודם כל לחנך וללמד, לגרום לתלמידים להפנים את ערכי שלטון החוק ודבר ראשון זה להפנים את מה שהכנסת קובעת, מה שהממשלה קובעת. יש חוק להנצחת זכרו של אדם שהיה אלוף בצה"ל וסיכן את חייו למען המדינה".

 

אבל אי אפשר להתווכח עם הטענות לכאורה למעשים שיוחסו לגנדי ז"ל.

"אבל אם החוק קובע שיש לקיים אירועי זיכרון לזכרו ופעילויות חינוכיות, זה לא אומר שאתה יכול לבוא ולהגיד שהחוק הזה הוא בגדר המלצה, זה חוק שצריך לכבד אותו, אתה מכיר בו. אתה יכול לחלוק עליו אבל זה לא חוק שנתון לשרירות לב של אדם כזה או אחר. כשמדברים להנציח את זכרו לא מדברים על להשמיץ את האדם, אפשר להתווכח על המורשת שלו ועל ודעותיו, יש אנשים שחלוקים איתו, לא כולם מסכימים וזה בסדר".

 

השבוע הודיעו מנהלי בתי ספר בתל אביב שלא יתנו ביטוי במסגרת השיעורים ליום הזיכרון לזאבי. במקביל, הורים בעיר הודיעו שלא ישלחו את ילדיהם למוסדות חינוך שבהם יוחלט כן לקיים פעילויות לזכרו. במשרד החינוך אישרו שהחוק להנצחת זכרו של זאבי אינו מחייב את בתי הספר לציין את היום, והחלטה האם לעשות זאת נתונה לבחירת המנהלים.

 

בהודעה שהפיצו הורים מתל אביב הם קראו להורים מרחבי הארץ לקחת חלק במחאה: "ה'מורשת' האותנטית של רחבעם זאבי היא אידיאולוגיה של גזענות וטיהור אתני, גירוש המוני של פלסטינים. בנוסף כוללת מורשתו קשרי ידידות עם רוצחים מורשעים, ולפי עדויות רבות, חלקן הופיעו בתכנית 'עובדה', גם חיסול שבויים, אונס חיילות שהיו תחת פיקודו, והטרדה מינית של נשים רבות נוספות.

 

"מדינת ישראל מקיימת תעשיית הנצחה לרחבעם זאבי המעוגנת בחוק, שבמסגרתה מועברים מדי שנה מיליוני שקלים למפעלי ההנצחה של זאבי - כבוד שרוב ראשי הממשלות ונשיאי ישראל לא זכו לו. לא יתכן שגם מערכת החינוך תהפוך את האיש, על מעשיו הנתעבים - כחייל, כאזרח, וכפוליטיקאי, לדמות מופת ולמודל לתלמידים בישראל. אנו קוראים גם למורים ולמנהלים במוסדות החינוך להפר את הנחיית משרד החינוך ולהתעלם ממפעל הזכרון השקרי והלא ראוי הזה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אגמון
רחבעם זאבי ז"ל
צילום: אורן אגמון
מומלצים