שתף קטע נבחר

בגיל 96: שומר במיידנק נאשם בסיוע לרצח 17 אלף יהודים

תושב פרנקפורט ששירת במחנה מטעם ה-SS במהלך "מבצע חג הקציר" שבו נרצחו אלפי יהודים ועובדים בכפייה נאשם על ידי התביעה בגרמניה: "השומר תרם לרצח מתוקף תפקידו ועל כן נחשב כמסייע בכוונה תחילה"

השמיעו מוזיקה כדי למסך את קולות הטבח. מחנה ההשמדה מיידנק (צילום: AP) (צילום: AP)
השמיעו מוזיקה כדי למסך את קולות הטבח. מחנה ההשמדה מיידנק(צילום: AP)

התביעה בגרמניה הגישה אתמול (ו') כתב אישום נגד שומר לשעבר במחנה ההשמדה מיידנק שבפולין. הוא נאשם בסיוע לרצח 17 אלף יהודים בזמן ששירת במחנה. השומר, תושב פרנקפורט בן 96 ששמו לא פורסם, שירת במחנה בין אוגוסט 1943 לינואר 1944.

 

ממשרד התובע בפרנקפורט נמסר כי השומר, בן 22 באותה התקופה, שירת ביחידות "גולגולת המת" של ה-SS ותפקד כשומר על גדרות המחנה ובמגדלי השמירה שבו. "על פי הראיות שבידינו, החשוד, וכן שאר חברי ה-SS במחנה, ידעו על רצח ההמונים האכזרי שאורגן מראש", נכתב בהצהרת התביעה.

 

מכתב האישום נגד השומר עולה כי הוא נאשם בתמיכה ב"אקציית ארנטפסט" המוכרת גם כ"מבצע חג הקציר", ב-3 בנובמבר 1943. במהלך ה"מבצע" נרצחו 17 אלף יהודים מהמחנה ואחרים שהועבדו בפרך בעיר לובלין הסמוכה, ושנאלצו לחפור את קבריהם. מוזיקה הושמעה ברמקולים ברחבי המחנה כדי למסך את רעש היריות בנרצחים. התובעים מסרו עוד כי "השומר תרם מתוקף תפקידו כשומר על הגדרות ובמגדל השמירה ועל כן נחשב כמסייע בכוונה תחילה". לא נקבע תאריך למשפטו של השומר לשעבר.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
 

יותר מ-70 שנה אחרי משפטי נירנברג שבהם נשפטו בכירים נאצים, התביעה בגרמניה ממשיכה לנסות ולהביא לדין את אחרוני פושעי הרייך השלישי כדי לפצות על עשורים של הזנחה. עם זאת, מקרים רבים לא מגיעים לבית המשפט מפאת גילם של הנאשמים, ונקבע כי הם אינם כשירים לעמוד לדין.

 

ארבעה תיקים בלבד נגד נאצים לשעבר הגיעו לבית המשפט בשבע השנים האחרונות: התיק נגד אוסקר גרונינג, מי שנחשב ל"מנהל החשבונות" של אושוויץ ונידון לארבע שנות מאסר; התיק נגד ג'ון דמיאניוק, שהורשע בסיוע לרצח אלפי יהודים ונידון לחמש שנות מאסר; התיק נגד ריינהולד הנינג, שהיה שומר באושוויץ, ונידון לחמש שנות מאסר; והתיק נגד הוברט זפקה, שהיה רופא באושוויץ, ובוטל לאחר שנדחה כמה פעמים מסיבות רפואיות.


פורסם לראשונה 20/10/2017 23:35

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
מחנה ההשמדה מיידנק שבפולין
צילום: AP
מומלצים