שתף קטע נבחר

טראמפ מאיץ את יוזמת השלום: שיגר שליחים לסעודיה

קרב הרגע שבו נשיא ארה"ב יניח תוכנית על השולחן: טראמפ שלח לריאד את חתנו קושנר ואת נציגו למו"מ ג'ייסון גרינבלט. הם נפגשו עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן - האיש החזק בממלכה - כדי לקדם את יוזמת השלום האזורית והמו"מ בין ישראל לפלסטינים. וושינגטון: "חוק הסיפוח יפריע לתהליך"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מאיץ את המגעים שלו לגיבוש יוזמת שלום אזורית שבמרכזה יותנע המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. במסגרת זו שיגר לאחרונה טראמפ לסעודיה את חתנו ויועצו הבכיר ג'ארד קושנר, את נציגו המיוחד למשא ומתן בינלאומי ג'ייסון גרינבלט ואת סגנית היועץ לבטחון לאומי לאסטרטגיה דינה פאוול. בסעודיה נועדו להם שיחות עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן כדי לקדם את יוזמת השלום.

יוזמת השלום מתקרבת. נתניהו וטראמפ (צילום: AFP) (צילום: AFP)
יוזמת השלום מתקרבת. נתניהו וטראמפ(צילום: AFP)

במקביל ניהל קושנר מגעים עם בכירים מישראל, מהרשות הפלסטינית, ממצרים, מאיחוד האמירויות, מירדן ומסעודיה.

 

בכיר בבית הלבן הדגיש אמש (א') כי אף שלשיחות האלה יהיה תפקיד חשוב הנשיא שב ומדגיש ששלום בין ישראל לפלסטינים יושג רק באופן ישיר בין שני הצדדים ושארה"ב תמשיך בשיתוף פעולה קרוב עם הצדדים כדי לקדם את השלום. "שום עסקה לא תיכפה על הישראלים והפלסטינים. אנו מחויבים לקדם את העסקה הזאת כך שהיא תשפר את התנאים עבור שני הצדדים", אמר אותו בכיר.

 

הבכיר האמריקני גילה עוד כי נוסף על כך נפגשו לאחרונה נציגי טראמפ בשולי עצרת האו"ם עם נציגים ממצרים ומאיחוד האמירויות ועם שותפים נוספים מהאזור. רק לאחרונה שלח טראמפ את ג'ייסון גרינבלט לשיחות בקהיר, בעמאן, בירושלים וברמאללה, ושם נפגש גרינבלט עם בכירים. בשבועות הקרובים הוא יקיים שיחות נוספות עם הגורמים הנוגעים בדבר.

יורש העצר הסעודי בן סלמאן. בסוד העניינים (צילום: AP) (צילום: AP)
יורש העצר הסעודי בן סלמאן. בסוד העניינים(צילום: AP)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד שלשום עם גרינבלט בלשכתו ודן איתו בדרכים לקדם את תהליך השלום. גורם בכיר בממשל האמריקני אמר כי גרינלבט נפגש עם נתניהו במסגרת עדכון כללי על שיחות השלום וכי לא נפגש איתו לצורך דיון ב"חוק הסיפוח" ("חוק ירושלים רבתי").

 

עוד קודם לכן הביעו האמריקנים התנגדות עזה לחוק, המבקש לספח לירושלים חמש רשויות. הם הדגישו כי הוא יהיה מכשול לתהליך השלום. "ארה"ב אינה מעודדת פעולות שהיא מאמינה שיהוו הסחת דעת מקידום המשא ומתן לשלום. חוק 'ירושלים רבתי' הינו פעולה מהסוג הזה", מסר גורם האמריקני.

טראמפ עם נשיא הרשות אבו מאזן. "שלום יושג במשא ומתן ישיר בין הצדדים" (צילום: EPA) (צילום: EPA)
טראמפ עם נשיא הרשות אבו מאזן. "שלום יושג במשא ומתן ישיר בין הצדדים"(צילום: EPA)

נתניהו החליט שלשום לדחות את העלאת החוק, והסביר כי הוא מחייב הכנה מדינית עם האמריקנים. אתמול בבוקר, לפני כינוס ועדת השרים וישיבת הממשלה, התייחס נתניהו לחוק: "אנחנו בקשר עם האמריקנים. הם פנו אלינו וביקשו להבין את מהות החוק. כפי שפעלנו מולם בשיתוף פעולה עד עכשיו, כדאי לדבר איתם ולתאם מולם. אנחנו פועלים כדי לקדם ולפתח את ההתיישבות ולא כדי לקדם שיקולים אחרים".

 

הדברים עומדים בניגוד להבטחה של נתניהו בביקור במעלה אדומים לקדם את החוק. שר התחבורה ישראל כ"ץ הודיע שבכוונתו לפעול מול האמריקנים כדי להסביר להם את פרטי החוק ומהותו ולהבהיר להם כי החוק אינו כולל החלה של ריבונות והיבטים מדיניים - אלא הוא מהלך ישראלי פנימי לחיזוק הרוב בירושלים. לדברי השר כ"ץ הוא מתכוון להסביר להם גם שהחוק יאפשר להקים רשות מוניציפלית לשכונות הערביות הירושלמיות שמעבר לגדר ולשפר את מצבם ההומניטרי של תושביהן.


פורסם לראשונה 29/10/2017 22:50

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים