שתף קטע נבחר

שביתה בתיכונים ביום ראשון: "למה דווקא בתקופת בגרויות?"

תלמידים המתכוננים לבגרויות החורף זועמים על החלטת ארגון המורים להשבית את הלימודים ביום ראשון בשל המו"מ התקוע על הסכם שכר חדש: "יש דרכים אחרות לפתור", אומרת תלמידת י"ב. תלמיד י"א בדעתה, אך מבהיר: "יש צדק בדברים". מורה בהרצליה: "ללכת באומץ עד שיושג שיפור בתנאים"

 

הודעת ארגון המורים הבוקר (ו') על שביתת אזהרה בת יום אחד בתיכונים ביום ראשון תפסה את התלמידים לא מוכנים. הארגון הודיע כי בעקבות הסחבת במשא ומתן על הסכם שכר חדש לאחר שהסכם "עוז לתמורה" הסתיים בדצמבר 2016, לא יתקיימו לימודים בתיכונים ביום ראשון. משרד החינוך הודיע כי בחטיבות הביניים ילמדו כרגיל, אך מורים השייכים לארגון ומלמדים בחטיבות, ישבתו גם כן.

 

"אני מצדדת ביו"ר ארגון המורים רן ארז, אבל הדיון על השכר מתקיים כבר חודשים רבים. למה לשבות עכשיו דווקא בתקופת מבחנים, טיולים שנתיים והמסעות לפולין?", תהתה מורן לביא, תלמידת כיתה י"ב בתיכון קציר ברחובות.

 

לביא מסבירה איזה נזק השביתה יכולה לגרום אם תיגרר לתקופה ארוכה: "בית ספר תיכון בעיר במרכז מעלה בספק את השאלה אם ייצאו לטיול שנתי אחרון של שכבת י"ב בשל השביתה הזו. אז מה תרמתם מלבד אכזבה בקרב תלמידי שכבה זו? אני בספק אם המורים מרוצים ואני בספק אם השביתה תפתור את הבעיה. ישנן דרכים אחרות לפתור סכסוכי עבודה, ואולי כרגע הצעד הנכון הוא להסכים להצעת האוצר ובשלב מאוחר יותר להילחם על העלאת השכר לכולם".

אלה המראות שיייראו בתיכונים ביום ראשון? ()
אלה המראות שיייראו בתיכונים ביום ראשון?

עדן כהן, תלמיד כיתה י"א בבית הספר עמי אסף מתגורר ביישוב מתן, מאוכזב אך מוכן לתרום את חלקו עבור המורים. "הסכסוכים האלה נמשכים תקופה ארוכה ומאכזב שכתלמיד, כל פעם מחדש, אני משלם את המחיר", אומר כהן. "צריכים לזכור שיש לנו בגרויות חורף להתכונן אליהן ועבודות רבות שמהוות חלק מהציון".

 

"עם זאת", מציין התלמיד, "אני חושב שאסור להתעלם ממצב המורים וכתלמיד אני מוכן להפסיד יום לימודים אחד למען המורים, שכן יש צדק בדבריהם ובבקשות שלהם. אני מקווה שהפערים הקיימים ייפתרו יחד עם השביתה ושנוכל לחזור כולנו לשגרה לימודית".

 

יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, יובל חלביה, הוסיף: "אנו מקווים שמשרד החינוך וארגון המורים יגשרו על הפערים בינהם בהקדם האפשרי על מנת שתלמידי ישראל יחזרו ללימודים סדירים ונמשיך בלמידה לקראת בגרויות החורף שמתקרבות".

 

משרד האוצר תוקף את ארגון המורים

אוריאלה ענבר, מורה לספרות בגימנסיה העברית הרצליה, תומכת במאבק: "ההשבתה בהחלט בלתי נמנעת ומעידה על הנהגת ארגון המורים, שמייצגת נכונה את האווירה הקשה והזלזול שחווים המורים והמנהלים ביחס לתנאי השכר. הסכמי השכר שנפתחו הם חלון שחובה לפתוח לרווחה. שתי רפורמות בבתי הספר השש-שנתיים, שכר המנהלים הנמוך שאינו מתמרץ מורים מצוינים ללכת לנהל ומורים שאינם מתוגמלים כראוי על עבודתם השוחקת והקשה".

 

ענבר הוסיפה כי "החוסר המשווע של מורים בכלל ומורים מצוינים בפרט הגיע עד יבוא מורים מארה"ב וללא מתן תשובות הולמות לתנאי השכר והעבודה למורים, המצב רק יחריף. אני מצפה מארגון המורים לא להיבהל מלחצים שיופעלו עליהם וללכת באומץ עד השגת שיפור משמעותי".

יו"ר ארגון המורים רן ארז (צילום: יובל חן "ידיעות אחרונות") (צילום: יובל חן
יו"ר ארגון המורים רן ארז(צילום: יובל חן "ידיעות אחרונות")

לאור בקשת פורום ועדי ההורים הישוביים, ארגון המורים החליט כי טיולים שנקבעו ליום ראשון יתקיימו כמתוכנן. הסכם השכר "עוז לתמורה" הסתיים בדצמבר 2016, ומאז מתקיים משא ומתן בין ארגון המורים, משרד האוצר ומשרד החינוך על הסכם שכר חדש. לטענת ארז, זה חודשים שהמשא ומתן מתקדם בעצלתיים.

 

במשרד החינוך אמרו בתגובה להודעת ארגון המורים: "אנו ממשיכים לנהל עם ארגון המורים במלוא המרץ את המשא ומתן כדי להבטיח שמורי ישראל יקבלו שכר ההולם את מעמדם המקצועי".

 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "זה כמה חודשים מנהל משרד האוצר מו"מ להעלאת שכרם של המורים במטרה לשפר את תנאי העסקתם של מורים בתחילת דרכם. יודגש כי מורים אלו מרוויחים כשליש ממורים ותיקים, פער מהגבוה ביותר במדינות ה-OECD שהולך וגדל. ארגון המורים מסרב לצמצם פער זה ובמקום זאת נוקט בצעדים כוחניים. מספר רב של הצעות בעניין זה הונחו על שולחנו של ארגון המורים שדחה את כולן. צר לנו שארגון המורים בוחר לפגוע בתלמידי ישראל חרף דיון ענייני בהצעות שעל הפרק".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים