שתף קטע נבחר

לקראת הדחת הרודן: "בוכים מאושר, החופש הגיע"

מפלגת השלטון בזימבבואה צפויה להדיח מחר את הנשיא רוברט מוגאבה - ששלט במדינה מאז עצמאותה ב-1980. מאות אלפים חגגו ברחובות בשירה ובריקודים, וחיבקו את החיילים אחרי ההפיכה הצבאית: "חיכינו לזה כל החיים". מחר ייפגש המנהיג בן ה-93 עם מפקדי הצבא למו"מ על פרישה. לפי קרוב משפחה מוגאבה יסרב: "הוא וגרייס מוכנים למות בשביל מה שנכון"

מפלגת השלטון בזימבבואה, זאנו-PF, תתכנס מחר (יום א') כדי להדיח את הנשיא רוברט מוגאבה ולהחזיר את סגן הנשיא שהדיח, אמרסון מנאנגאגווה. כך סיפרו לרויטרס שני גורמים במפלגה. הגורמים אמרו כי הוועידה המרכזית של המפלגה תדיח גם את גרייס מוגאבה, אשת הנשיא שאמורה הייתה להיות סגניתו, מתפקידה כראש ליגת הנשים של מפלגת השלטון.

מוגאבה בהופעה פומבית ראשונה מאז ההדחה. "נמנם בכיסא" (צילום: AP) (צילום: AP)
מוגאבה בהופעה פומבית ראשונה מאז ההדחה. "נמנם בכיסא"(צילום: AP)

 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
(צילום: MCT)
 

זמן קצר אחרי השיחה עם הגורמים יצאה שיירת מכוניות ממעונו הרשמי של הנשיא בבירה הארארה, לקול קריאות בוז – וצהלות – של המוני מפגינים שקראו למוגאבה להתפטר בהקדם. לפי גורם ביטחוני מוגאבה לא היה בשיירה. שלשום הוא נפגש עם הרמטכ"ל קונסטנטינו צ'יוונגה, מנהיג ההפיכה נגדו שמקורב לסגן שהדיח, פגישה ראשונה במה שנראה כמו"מ להתפטרות הרודן.

 

כשהצבא תפס את השלטון ביום רביעי, והטיל מעצר בית על הנשיא ורעייתו, הוא התעקש שלא מדובר בהפיכה אלא בניסיון לפגוע ב"פושעים" בקרבת הנשיא. למרות הודעת הצבא נראה ששלטונו של מוגאבה, שנמשך 37 שנה, הסתיים באותו יום - בהפיכה שקטה יחסית.


סלפי עם החיילים  (צילום: AFP) (צילום: AFP)
סלפי עם החיילים (צילום: AFP)
  

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

מאות אלפי בני אדם יצאו היום לרחובות הארארה בשירה ובריקודים, וחיבקו את החיילים ברחובות. אחרים צעדו למעונו המפואר של הנשיא הקשיש, "הגג הכחול". החיילים הרחיקו אותם מהאזור. בתמונות שמזכירות את נפילתו של ניקולאה צ'אוצ'סקו ברומניה ב-1989 רצו גברים, נשים וילדים לצד הרכבים המשוריינים שהגיעו השבוע לבירה וסימנו את קץ שלטונו של האיש היחיד ששלט בזימבבואה מאז עצמאותה ב-1980. 

 

רשת השידור הממלכתית בזימבבואה דיווחה הערב שהנשיא ייפגש מחר עם מפקדי הצבא, במסגרת המו"מ לפרישה מרצון של מוגאבה מהנשיאות. אחיינו של הרודן הקשיש, פטריק זוואו, אמר לרויטרס שמוגאבה ורעייתו גרייס "מוכנים למות בשביל מה שנכון" ולא לפרוש כדי להכשיר את ההפיכה נגדם. זוואו, שמסתתר בדרום אפריקה, אמר שמוגאבה בקושי ישן מאז ההשתלטות הצבאית אך מצבו הכללי, גם הבריאותי, "טוב".

"קול העם". המפגינים בעד הרמטכ"ל צ'יוונגה (צילום: AP) (צילום: AP)
"קול העם". המפגינים בעד הרמטכ"ל צ'יוונגה(צילום: AP)

מפגינים לחופש - עם הצבא - בבירה הארארה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מפגינים לחופש - עם הצבא - בבירה הארארה(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

המפגינים גם נגד גרייס מוגאבה (צילום: AP) (צילום: AP)
המפגינים גם נגד גרייס מוגאבה(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

ברחובות הארארה מתייחסים האזרחים לנפילתו המסתמנת של מוגאבה כשחרורה השני של זימבבואה, מושבה בריטית לשעבר, ומייחלים לשינויים כלכליים ופוליטיים אחרי שני עשורים של דיכוי ודעיכה כלכלית. "אלה דמעות של אושר", אומר פרנק בן ה-34 ומחזיק בדגל של ארצו. "חיכיתי כל החיים שלי ליום הזה. אנחנו סוף-סוף חופשיים".

 

הופעתו הפומבית היחידה של מוגאבה מאז ההפיכה הייתה בשישי בבוקר, בטקס סיום באוניברסיטה. הוא נראה עייף ובמהלך הטקס נרדם בכיסאו. בכיר במפלגתו אמר כי זאת הייתה רק שאלה של זמן מתי הוא יסכים ללכת. "אם הוא יתעקש נסדר שיפטרו אותו מחר", אמר הגורם. "וכשזה יקרה, ההדחה תהיה ביום שלישי".

חגיגות מחוץ לשגרירות זימבבואה בלונדון (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
חגיגות מחוץ לשגרירות זימבבואה בלונדון(צילום: gettyimages)

 (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)
 

ההפיכה הצבאית הייתה בעקבות החלטתו של הרודן בן ה-93 להדיח את סגנו אמרסון מנאנגאגווה, יריבה העיקרי של גרייס מוגאבה במאבק ירושת השלטון – שנה לפני הבחירות לנשיאות. אזרחי זימבבואה שחיים בחו"ל חגגו גם הם את קץ שלטון הרודן. מאות הגיעו לעצרת מחוץ לשגרירות זימבבואה בלונדון.

 

נפילתו של מוגאבה עשויה להכות גלים ברחבי אפריקה, יבשת שבה ממשיכים מנהיגים חזקים לשלוט למרות לחץ כבד וקריאות להדחתם - מיוורי מוסבני באוגנדה עד ג'וזף קבילה בקונגו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מוגאבה בהופעה פומבית ראשונה מאז ההדחה. "נמנם בכיסא"
צילום: רויטרס
מומלצים