שתף קטע נבחר

השבוע: רגע האמת של "הקצב מסרברניצה"

רטקו מלאדיץ', מפקד הכוחות הבוסניים-סרביים, נאשם בהאג ברצח עם, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. הגנרל לשעבר בן ה-74 מכחיש את האישומים נגדו, אך במהלך 523 ימי משפטו טענו התובעים ועדי ראייה רבים שהוא הורה לטהר ערים בוסניות מתושבים לא-סרבים ואחראי לרצח 8,000 גברים וילדים מוסלמים בסרברניצה. ביום ד' יפסקו השופטים את דינו

 

 

השופטים בבית הדין הפלילי הבינלאומי ליוגוסלביה לשעבר (ICTY) בהאג, טריבונל שהוקם על ידי האו"ם, יפרסמו ביום רביעי פסק דין היסטורי נגד מפקד הצבא הבוסני-סרבי לשעבר רטקו מלאדיץ'. מלאדיץ' נאשם באחריות לאחת הזוועות הקשות ביותר שידעה אירופה מאז מלחמת העולם השנייה.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על האג?

הילד שמלאדיץ' ליטף: "לא פחדתי, רציתי שוקולד"

 

פסיקת השופטים ועונש המאסר האפשרי שייגזר על מלאדיץ' מהווים את השיא של תיק משפטי שנמשך 22 שנים נגד הגנרל הבוסני-סרבי, שנודע בכינוי "הקצב מסרברניצה".

 

"בית דין שטני". מלאדיץ' בבית המשפט בהאג (צילום: AFP, COURTESY OF THE ICTY) (צילום: AFP, COURTESY OF THE ICTY)
"בית דין שטני". מלאדיץ' בבית המשפט בהאג(צילום: AFP, COURTESY OF THE ICTY)
מלאדיץ' בן ה-74 נאשם ב-11 סעיפי אישום, בהם ג'נוסייד, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות שבוצעו בשנות ה-90 במהלך התפרקותה של יוגוסלביה לאחר נפילת הקומוניזם. התובע במשפטו סרג' בראמרץ אמר שמלאדיץ' הוא אחד "המקרים הראשונים שלמעשה מצדיקים את הקמת בית הדין הפלילי הבינלאומי ליוגוסלביה לשעבר". ההחלטה שתתקבל ביום רביעי תהיה הפסיקה הלפני אחרונה של בית הדין בהאג שנערך לסגירתו ב-31 בדצמבר השנה לאחר יותר משני עשורים של פעילות.

 

התביעה: טיהור אתני חסר רחמים למען "סרביה הגדולה"

התובעים טוענים שמלאדיץ' מילא תפקיד מרכזי בטיהור האתני חסר הרחמים שנועד ליצור את "סרביה הגדולה" במהלך מלחמת בוסניה העקובה מדם בשנים 1995-1992, שבה איבדו מאה אלף בני אדם את חייהם ו-2.2 מיליון נוספים נותרו ללא בית.

 

מלאדיץ' היה מבוקש בעיקר בגין חלקו בפיקוד על הכוחות הבוסניים-סרביים שבאמצע שנת 1995 פשטו על העיר ה"בטוחה" סרברניצה שבמזרח סרביה. לאחר שהבריחו את חיילי כוח שמירת השלום של האו"ם מהולנד, החלו הכוחות בפיקודו של מלאדיץ' לטבוח בכ-8,000 גברים וילדים מוסלמים במשך כמה ימים והשליכו את גופותיהם לתוך קברי אחים. טבח סרברניצה היה מקרה הזוועה החמור ביותר מאז תום מלחמת העולם השנייה ושני בתי משפט בינלאומיים הגדירו אותו כרצח עם.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
מלאדיץ' נאשם גם שהורה של קמפיין צליפה והפגזה שנמשך 44 חודשים נגד סרייבו, בירת בוסניה, במטרה להטיל אימה על התושבים. עשרת אלפים בני אדם נהרגו בהפצצות, רובם אזרחים.

 

מלאדיץ' במשפטו: "מצטער על כל חף מפשע שנהרג בשני הצדדים"

התביעה בהאג גם מאשימה את מלאדיץ' בלקיחת 200 אנשי כוח שמירת שלום של האו"ם כבני ערובה ובמתן פקודה לכוחות "לטהר" ערים בוסניות, לסלק מהן קרואטים, מוסלמים ותושבים לא-סרבים. העונש שדורשת התביעה למלאדיץ' - מאסר עולם.

 

מלאדיץ' אמר לשופטים שהוא "מצטער על כל חף מפשע שנהרג בשני הצדדים, בכל הקהילות ביוגוסלביה", אבל המשיך להכחיש את האישומים נגדו.

 

מלאדיץ' נלכד בבית בן דודו בסרביה במאי 2011 לאחר 16 שנות מנוסה. בהופעתו הראשונה בפני השופטים בהאג באותה שנה הוא אמר: "הגנתי על המדינה שלי ועל העם שלי כעת אני מגן על רטקו מלאדיץ' בפניכם".

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

קרובת משפחה של אחד מקורבנות טבח סרברניצה (צילום: AP) (צילום: AP)
קרובת משפחה של אחד מקורבנות טבח סרברניצה(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
במהלך השימועים שנערכו בעניינו נהג מלאדיץ' להתעמת עם התובעים, שופטים, עדי רעייה ואפילו עם צופים שישבו ביציע שמיועד לציבור. באחד הרגעים הזכורים ביותר מפתיחת משפטו של מלאדיץ' ב-2012 הוא עשה תנועת של שיסוף גרון לעבר קרוב משפחה של אחד מקורבנות הטבח בסרברניצה. מלאדיץ' אמר שהאישומים נגדו "מחפירים" וכינה את ה-ICTY "בית משפט שטני". הוא גם סירב להעיד במשפטו של רדובן קרדז'יץ', מנהיג הסרבים בבוסניה במהלך מלחמת בוסניה, שמערער על 40 שנות המאסר שנגזרו עליו בשנה שעבר בגין אישומים דומים.

 

פרקליטי הגנרל לשעבר: "הוא לא מפלצת"

עורכי דינו של מלאדיץ' התעקשו שהוא "לא מפלצת" וביקשו שהוא יזוכה מכל האישומים נגדו.

 

במהלך השנים שחלפו הידרדרה בריאותו של מלאדיץ' והוא לקה שלוש פעמים בשבץ מוחי. למרות זאת, השופטים דחו את הניסיון ברגע האחרון של ההגנה לדחות את פסק הדין בגין סיבות רפואיות.

מעבדה לזיהוי פלילי בטוזלה, בוסניה (צילום: AP) (צילום: AP)
מעבדה לזיהוי פלילי בטוזלה, בוסניה(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

אתר זיכרון לקורבנות טבח סרברניצה בפוטוקרי (צילום: AP) (צילום: AP)
אתר זיכרון לקורבנות טבח סרברניצה בפוטוקרי(צילום: AP)

קבר אחים שהתגלה בבוסניה, 1996 (צילום: AP) (צילום: AP)
קבר אחים שהתגלה בבוסניה, 1996(צילום: AP)

קבר אחים בקאמניצ'ה, 2002 (צילום: AP) (צילום: AP)
קבר אחים בקאמניצ'ה, 2002(צילום: AP)

משפטו של מלאדיץ' נמשך 523 ימים. במהלך המשפט הובאו כעשרת מוצגים כראיות וכמעט 600 בני אדם התייצבו למסור עדות. אותם מאות אנשים סיפרו לבית המשפט סיפורים מחרידים שנמשכו שעות. אחד מהם היה העד RM-346 שסיפר כיצד שרד את טבח סרברניצה. "היו גופות רבות. מוחות הותזו בכל מקום", אמר האיש שהצליח לברוח מהתופת אף שנפצע קשה מאוד.

 

מלאדיץ', קרדז'יץ' ונשיא יוגוסלביה לשעבר סלובודן מילושביץ' הסרבי היו לטענת התביעה בהאג המנהיגים המובילים שעמדו בראש "המפעל הפלילי המשותף" של הקמת "סרביה הגדולה". אלא שמילושביץ' הלך לעולמו בגיל 64 בתאו בכלא בהאג טרם סיום משפטו. הוא מת מהתקף לב במרס 2006. "העמדתו לדין של מלאדיץ', ביחד עם זו של קרדז'יץ', היא אחד הדברים החשובים ביותר בתולדות בית הדין", אמר התובע בראמרץ.

 

במהלך השנים שחלפו מאז טבח סרברניצה טענה סרביה שבית הדין של האו"ם בהאג הוקם מסיבות "פוליטיות" ושהוא מעכב את הפיוס בין הצדדים השונים. אלא שהתובע בראמרץ התעקש ואמר ש"איש לא יכול לצפות שהליך משפטי ישיג פיוס. אני באופן אישי משוכנע שללא נטילת אחריות אין בכלל שום סיכוי לפיוס".

פורסם לראשונה 19/11/2017 23:02

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
ביקש לדחות את פסק הדין בגין בריאותו הרופפת. רטקו מלאדיץ'
צילום: AFP
צילום: AP
נידון ל-40 שנות מאסר ומערער על עונשו. רדובן קרדז'יץ'
צילום: AP
מומלצים