שתף קטע נבחר

הרעב בסוריה מחמיר: "שיעור התת-תזונה הגרוע ביותר מאז החלה המלחמה"

400 אלף תושבי ע'וטה שבפרברי דמשק נתונים למצור חמור כבר ארבע שנים. חודש אחרי שתמונה של תינוקת תושבת המקום שמתה מרעב הסעירה את העולם, האו"ם חושף: 11.9% מבין הילדים מתחת לגיל 5 במקום סובלים מתת-תזונה קיצונית, מאות אזרחים זקוקים לחילוץ מיידי

תמונתה של התינוקת בת החודש מע'וטה שהסעירה את העולם (צילום: AFP) (צילום: AFP)
תמונתה של התינוקת בת החודש מע'וטה שהסעירה את העולם(צילום: AFP)

שיעור התת-תזונה הנמוך ביותר מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה לפני קרוב לשבע שנים נרשם לאחרונה בפרבר של דמשק שבו חיים מאות אלפים, שנכבש על ידי כוחות מורדים לפני יותר מארבע שנים ומאז נתון למצור חריף של המשטר שלא מאפשר הכנסת מזון וציוד רפואי. בדו"ח שפורסם היום (ד') על ידי קרן החירום הבינלאומית של האומות המאוחדות לילדים (UNICEF) עולה כי כחצי מבין 400 אלף התושבים בפרבר הנצור ע'וטה, צפונית-מזרחית לבירה, הם ילדים.

 

לפי סוכנות האו"ם, מחקר שנערך באזור בחודש האחרון חשף כי 11.9% מהילדים מתחת לגיל 5 במקום סובלים מתת-תזונה קיצונית ומסכנת חיים – עלייה גדולה מהנתון הקודם שנרשם בינואר האחרון ועמד על 2.1%. מאות אזרחים זקוקים לפינוי מיידי מהמקום וחייהם נמצאים גם כן בסכנה.

 

הפרבר ע'וטה מנותק מסיוע הומניטרי (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הפרבר ע'וטה מנותק מסיוע הומניטרי(צילום: EPA)
 
 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מהארגון נמסר כי היו חששות רבים בקרב האו"ם בנוגע לאלימות המתמשכת בע'וטה – שהייתה מוקד למתקפה כימית של משטרו של הנשיא בשאר אסד ב-2013 – ובמיוחד בימים האחרונים. אתמול הודיעה רוסיה לאו"ם כי הממשל הסורי הסכים להפסקת אש של 48 שעות באזור. פעילים באזור מסרו כי אכן יש הפחתה בהפצצות של המשטר, אבל לא הפסקה מוחלטת. לפחות 150 אזרחים נהרגו שם בשבועיים האחרונים, בהם 35 ילדים.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

הממשלה הידקה עוד יותר את המצור על הפרבר, שהחל באמצע שנת 2013, בחודשים האחרונים ומונעת גם ממוצרים מוברחים רבים להגיע למקום. לפי UNICEF, מחירם של מצרכים בסיסיים ומוצרי בישול "הפך הכנת ארוחות למשהו שהוא מחוץ להישג ידם של מרבית התושבים". למשל, לחם במזרח ע'וטה עולה פי 85 ממחירו בדמשק – שנמצאת במרחק 15 קילומטרים משם.

 

לפני חודש פורסמה ברחבי העולם תמונה קורעת לב של תושבת האזור, סאהר בת החודש, רגעים לפני שנשמה את נשימתה האחרונה וצלעות גופה בולטות מתחת לעורה הכחוש. סאהר שקלה פחות משני קילוגרמים; 1.9 קילוגרמים ליתר דיוק. כמו מאות ילדים אחרים בע'וטה, היא סבלה מתת-תזונה קשה. גם אמה סבלה מתת תזונה ולכן לא יכלה להניק אותה. אביה של הילדה, שהרוויח סכום זעום בעבודתו בקצבייה, לא יכול היה לממן קניית חלב ותוספות מזון אחרות.

 

יחייא אבו יחייא, רופא וראש השירותים הרפואיים בארגון הטורקי "הפיתוח החברתי הבינלאומי", שמחזיק בכמה מרכזים רפואיים בע'וטה, סיפר בחודש שעבר שהמרכזים טיפלו ב-9,700 ילדים בחודשים האחרונים. "מתוך כל הילדים, 80 סבלו מתת-תזונה חריפה חמורה, 200 סבלו מתת-תזונה חריפה מתונה וכ-400 סבלו בעיות תזונה", הוא אמר. הוא הוסיף שילדים רבים במזרח ע'וטה סובלים מ"חסכים, מיגרנות, בעיות ראייה, דיכאון ובעיות פסיכולוגיות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
תינוקת בת חודש שמתה בע'וטה בעקבות תת-תזונה חריפה
צילום: AFP
מומלצים