שתף קטע נבחר

ב-2050 - לפחות 30 מיליון מוסלמים באירופה

מחקר ענק של מכון Pew קובע: גם אם ההגירה ליבשת תיעצר לחלוטין האוכלוסייה המוסלמית בה תמשיך לגדול, ובאמצע המאה 7.4% מהאירופים יהיו מוסלמים. בתרחיש של קצב הגירה גבוה 31% מהשבדים ו-20% מהגרמנים יהיו מוסלמים. בכל מקרה מספר הנוצרים וחסרי הדת יהיה גבוה בהרבה

האוכלוסייה המוסלמית באירופה תמשיך לגדול בעשורים הקרובים גם אם ההגירה ליבשת תיעצר לחלוטין – כך עולה ממחקר של מכון Pew המתפרסם היום (ה').

 

המכון ניסה להעריך את מספר המוסלמים שיחיו באירופה בשנת 2050, ועשה זאת באמצעות שלושה תרחישים שונים הנוגעים לשיעור ההגירה. לפי התרחיש שבו ההגירה המוסלמית לאירופה תיפסק לחלוטין, בשנת 2050 יחיו באירופה כ-30 מיליון מוסלמים, והם יהיו 7.4% מתושבי היבשת.

הפגנה נגד האיסלאם בקלן, גרמניה. "מרקל תתפטרי" (צילום: AP) (צילום: AP)
הפגנה נגד האיסלאם בקלן, גרמניה. "מרקל תתפטרי"(צילום: AP)
לדברי החוקרים הסיבה העיקרית לכך היא שגילם הממוצע של המוסלמים באירופה נמוך ב-13 שנה משל שאר האירופים ושיעור הילודה בקרבם גבוה יותר.

 

בתרחיש שבו ההגירה המוסלמית לאירופה תימשך אבל תהיה מתונה יחיו בשנת 2050 באירופה 58.8 מיליון מוסלמים, והם יהיו 11.2% מאוכלוסיית אירופה. התחזית הזו מתבססת על תרחיש שבו תהיה הגירה ב"מהירות רגילה", המוגדרת על-ידי מכון Pew כהגירה שהמניעים לה הם הכלכלה, החינוך והמשפחה, ולא בקשת מקלט כפליטים.

מתנגדי המהגרים המוסלמים בגרמניה. בתרחיש הקיצוני - אחד מכל חמישה גרמנים יהיה מוסלמי (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
מתנגדי המהגרים המוסלמים בגרמניה. בתרחיש הקיצוני - אחד מכל חמישה גרמנים יהיה מוסלמי(צילום: gettyimages)

בתרחיש שבו אירופה תתמודד עם שיעורי הגירה גבוהים – כלומר חידוש המגמה של הגירה בקצב גבוה כמו זו שהייתה באירופה בשנים 2016-2015 – באירופה יחיו בשנת 2050 כ-75 מיליון מוסלמים, ושיעורם באוכלוסייה יהיה 14%.

 

על כל פנים, מכון המחקר קובע כי גם בתרחיש של שיעורי הגירה גבוהים מאוד של מוסלמים לאירופה, המוסלמים ביבשת עדיין יהיו קהילה קטנה בהרבה הן מקהילת הנוצרים האירופים והן מקהילת האירופים שאינם משתייכים לשום דת באירופה.

 

הגירת המוסלמים לאירופה היא נושא רגיש מבחינה פוליטית ביבשת, במיוחד מאז גל המהגרים העצום ששטף את אירופה בשנים 2016-2015. בכמה מדינות קמו תנועות מחאה גדולות נגד בוא המוסלמים, ומפלגות פוליטיות המפיצות מסרים נגד האיסלאם צברו כוח.

הפגנת נגד התנועה האנטי-איסלאמית, ברלין (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הפגנת נגד התנועה האנטי-איסלאמית, ברלין(צילום: AFP)

המחקר שהתפרסם היום מקיף 30 מדינות באירופה – 28 החברות באיחוד האירופי וכן נורבגיה ושווייץ. לפי המחקר, לא כל המדינות יושפעו מההגירה העתידית. בתרחיש של הגירה בקצב גבוה, הגידול החד ביותר במספר המוסלמים יהיה בגרמניה ובשבדיה, משום שהן שתי המדינות שקלטו את מספר מבקשי המקלט הגדול ביותר בגל ההגירה שפקד את היבשת לפני שנתיים.

 

בשנה שעברה היו המוסלמים 6% מאוכלוסיית גרמניה, ובתרחיש של הגירה בקצב גבוה יעמוד שיעורם בשנת 2050 על 20% מהאוכלוסייה. בשבדיה היה שיעורם 8% בשנת 2016, ובתרחיש של הגירה בקצב גבוה יעמוד שיעורם על 31% ב-2050. מנגד, במדינות שבשנת 2016 חיו בהן רק מוסלמים מעטים יחסית תמשיך להתקיים קהילה מוסלמית קטנה בלבד גם בשנת 2050 – בכל אחד משלושת התרחישים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
מוסלמים מתפללים במסגד בלונדון
צילום: gettyimages
מומלצים