שתף קטע נבחר

כלבה הרגה תן נגוע בכלבת: "מפחדים לצאת מהבית"

עוד מקרה של תן הנגוע בכלבת התגלה במושב בחבל התענכים שהצטרף לעשרות מקרים בחודשיים האחרונים. הפעם, כלבת שמירה ברפת הרגה תן. "אנו חיים בסיוט ואף אחד לא עושה כלום", אמרה אחותו של בעלי הכלבה

 

כלבת השמירה שהרגה את התן ()
כלבת השמירה שהרגה את התן
כלבת שמירה ברפת במושב פרזון שבחבל התענכים הרגה בתחילת השבוע תן שחדר לרפת. בבדיקה שנערכה לפגר התן התברר כי מדובר בחיה נגועה בכלבת. המקרה הזה מצטרף לעשרות מקרים נוספים מתחילת השנה של חיות נגועות בכלבת בארץ שגרמו לבהלה. רק בחודשיים וחצי האחרונים היו קרוב ל-50 מקרים, רובם ככולם באזור העמקים והצפון. כמו כן ננשכו קרוב ל-10 בני אדם על ידי בעלי חיים נגועים.

 

הכלבה ז'קלין, מסוג מסטיף מעורב, שייכת לשמשון אליהו ממושב פרזון. הוא אימץ אותה לפני יותר משנה מהמכלאה האזורית לצורך הגנה על הרפת לאחר מקרים של טריפת עגלים על ידי חיות בר. אחותו, חביבה גידו מהיישוב גן נר הסמוך, סיפרה כי בשבועות האחרונים ניסתה הכלבה כמה פעמים להניס להקות של תנים. "היה מקרה קודם שבעקבותיו היא נזקקה לטיפול וניתוח", סיפרה גידו. "אבל ביום ראשון האחרון זה היה תן בודד שהגיע לרפת והיא הגנה על המקום והרגה אותו".

 

בבדיקה שנערכה לאחר מכן, ותוצאותיה הגיעו אתמול (ג'), מתברר כי התן שהרגה ז'קלין היה נגוע בכלבת. הכלבה הייתה מחוסנת וכעת תיאלץ לשהות בהסגר במשך 45 יום לוודא שלא לקתה במחלה.

 

"התנים הנגועים הפכו את החיים שלנו לסיוט", אמרה היום גידו בשיחה עם ynet. "אנשים מפחדים לצאת מהבית. אני בעצמי יוצאת עם אלה. השבוע הייתי צריכה להגיע לבית הקברות ביישוב ופחדתי ללכת לבד. ביקשתי מחברה ללוות אותי. אח שלי, בעל הרפת, מחזיק באופן קבוע קילשון בטרקטור להגנה מפני התנים. "אנחנו חיים פה כבר עשרות שנים ולא היה דבר כזה. אף פעם גם לא ראינו התעלמות כזו מצד המדינה. אנחנו נמצאים במצב חירום. יש כאן עשרות תנים נגועים ואף אחד לא עושה כלום נגד זה".

מגפה של ממש. תן שאותר בעמקים (צילום: אופיר בן חמו) (צילום: אופיר בן חמו)
מגפה של ממש. תן שאותר בעמקים(צילום: אופיר בן חמו)

 

רשות הטבע והגנים: "על הרשויות להגביר מאמצי סניטציה"

המקרה של התן בפרזון הוא כאמור ה-64 במספר מתחילת השנה, עלייה של מאות אחוזים במקרי הכלבת בישראל לעומת הממוצע. בעלי החיים הנגועים התגלו ביישובי המועצה האזורית גלבוע, בעמק המעיינות, וכן ביישובים באזור עמק יזרעאל ומערבית משם, ביישובי מגידו. מקרים בודדים התגלו גם באזור יקנעם וחוף הכרמל.

 

רק בסוף השבוע האחרון הותקף כלב על-ידי תן במושב תל תאומים שבעמק המעיינות. במקרה אחר במוצאי שבת יצאו בני זוג לטייל בין שדה אליהו לתל תאומים, והבריחו תן שהתקרב אליהם. במועצה האזורית גלבוע, שבתחומה אותרו רוב בעלי החיים הנגועים, חזרו על פנייתם לרשויות הממונות, בראשן משרד החקלאות, "לספק את האמצעים המתאימים לעת הזו, תוך גיבוי תקציבי, ובכך לאפשר לנו להעניק הגנה מהותית על בריאות וביטחון תושבינו".

 

ברשות הטבע והגנים, האמונה על ביצוע הפרויקט לחיסון חיות בר ודילול (באמצעות ירי) באוכלוסיית התנים, אמרו היום כי בנוסף לפעילות הרשות, יש צורך במניעת מזון זמין לחיות הבא באזור היישובים.

 

"נערך מבצע חיסון חיות בר נגד כלבת באמצעות פיזור אווירי ורכוב של חיסונים, וכן פעולות דילול של אוכלוסיית התנים", אמרו ברשות. "עד כה דוללו יותר מ- 600 תנים, אך חשוב להדגיש כי הגל הנוכחי של התפרצות הכלבת לא צפוי להסתיים בקרוב, כל עוד היישובים, המועצות האזורים והגופים הרגולטורים בהתאם, לא יגבירו את מאמצי הסניטציה, קרי מניעת מזון זמין לחיות הבר שמקורו בפעולות אדם באמצעים כגון גידור בריכות דגים, רפתות, אתרי פסולת חקלאית ופינוי פגרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים