שתף קטע נבחר

הגשם חזר, אך ייפסק מחר: "אין מערכת משמעותית באופק"

הגשם קפץ לביקור, אך לא ירד בכמויות מרשימות. כפר סבא היא שיאנית המשקעים עם 15 מ"מ גשם החל משעות הבוקר, אולם ביתר האזורים נמדדו מילימטרים ספורים. בשל הבצורת בצפון: המצופים בכנרת מוקמו מחדש. בשלישי: עלייה ניכרת בטמפרטורות, שיהיו גבוהות מהרגיל לעונה. לתחזית המלאה ולמכ"ם הגשם

 

 

הגשם חזר לאחר הפוגה, אך לא בעוצמה משמעותית. חלקה הראשון של מערכת הגשם הקצרה שפוקדת את ישראל לא הביא עמו כמויות מרשימות של גשם. שיאנית המשקעים נכון לשעה 15:00 היא כפר סבא, שם ירדו 15 מ"מ של גשם משעות הבוקר, אחריה בטבלה בת ים עם 6 מ"מ, ואילו בכנרת שוב נרשמה אכזבה עם 2 מ"מ גשם בלבד. גם בצפון רמת הגולן (מג'דל שמס) ובמרכזה (קדמת צבי) הגשם מיעט לרדת עם 4 מ"מ ו-3 מ"מ בהתאמה, וכך גם בדלתון שבגליל העליון (4 מ"מ).

 

בעיצומו של היום החורפי? מוזמנים לשלוח תמונות וסרטונים למייל האדום של ynet

 


 

החזאי צחי וקסמן מחברת "מטאו-טק" מציין כי כעת מתחיל להיכנס חלקה המשמעותי של המערכת. "אוויר קר מהצפון, בשילוב האוויר החם מהים, יוצר לחות ועננות ממטירה רבה. אנחנו נכנסים לפרק גשם חזק אך קצר. עד מחר בבוקר צפויים עוד 40-20 מ"מ, ואולי אך יותר באופן נקודתי". לדבריו, הגשם צפוי להתפשט עד לצפון הנגב, הרוח תגבר ובאזור החוף צפויים משבים עזים של עד 70 קמ"ש. במקביל, בחרמון יירד שלג.

 

"מחר נקום לבוקר גשום וקר, אך לקראת הצהריים המערכת תדעך במהירות", חוזה וקסמן. "מחר בלילה כבר יהיה בהיר וקר עם חשש לקרה".

 

ד"ר עמית סביר, מנהל מרכז החיזוי בשירות המטאורולוגי, ציין כי על אף הגשמים שיורדים היום מהצפון ועד לנגב - אין צפי למערכת גשמים משמעותית בהמשך. לדבריו, "המערכת של היום נחלשת מהר מאוד. אנחנו רואים אולי כמה טיפות לקראת סוף השבוע, אבל מעבר לזה אין שום גשם משמעותי באופק. לא נחזור על הטמפרטורות האביביות שהיו לנו בשבועיים האחרונים, אבל נישאר עם מזג אוויר נוח יחסית, ללא גשם".

 

מזג אוויר חורפי בתל אביב, הבוקר (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מזג אוויר חורפי בתל אביב, הבוקר(צילום: מוטי קמחי)
 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

קשת בנמל יפו (צילום: שיר ראב"ד) (צילום: שיר ראב
קשת בנמל יפו(צילום: שיר ראב"ד)

ד"ר סביר אמר עוד כי "חודש דצמבר הזה יחסית יבש, אבל זה לא משהו חריג שלא ראינו בעבר. היו שנים שהחורף התחיל יבש מאוד ואחר כך היה מהפך. התחזית הרשמית שלנו מדברת אמנם על חורף שהוא מתחת לממוצע, אבל מעבר לשבוע הקרוב אנחנו לא יודעים מה יקרה. נקווה שבשבוע הבא המצב ישתפר".

 

 

"אסור לנו לאבד את הכנרת"

בצפון הבצורת נמשכת, ומצבם החמור של הכנרת ושל משק המים באזור היו במרכז ביקורו של שר האנרגיה, ח"כ יובל שטייניץ, בחברת מקורות ובתחנת המוצא של הכנרת. שם, כך הסבירו לו מארחיו, מעלים באופן מלאכותי את המפלס.

 

מנכ"ל מקורות, אלי כהן, יו"ר מקורות, מרדכי מרדכי, ומנהל רשות המים, גיורא שחם, הבהירו לשר ולמנכ"ל משרדו כי מדינת ישראל נכנסת לעונה שחונה חמישית ברציפות. הם הציגו נתונים על מצוקת המים בגליל המערבי וברמת הגולן, והבהירו כי מערכת אספקת המים בגליל המערבי הגיעה לקצה גבול היכולת שלה ולא תוכל לתת מענה להתיישבות החדשה באזור, אם לא יעובו תשתיות המים במקום.

 

צוללים של חברת אגידור מזיזים את המצופים בכנרת (צילום: אסף גרינוולד, חברת אגידור) (צילום: אסף גרינוולד, חברת אגידור)
צוללים של חברת אגידור מזיזים את המצופים בכנרת(צילום: אסף גרינוולד, חברת אגידור)

 (צילום: אסף גרינוולד, חברת אגידור) (צילום: אסף גרינוולד, חברת אגידור)
(צילום: אסף גרינוולד, חברת אגידור)

כיום פועלים בגליל המערבי 64 קידוחים למי שתייה ובנוסף מועברים באמצעות מערכת המים הארצית כ-60 מיליון מטר קוב מים לשנה, אך הצורך הולך וגדל אל מול מתקני מים ישנים שאינם מסוגלים לספק את תוספת הביקוש.

 

השר שטייניץ אמר בסיור כי מלבד צריכת המים לבתי אב ולחקלאות, צריך גם לשמר את הטבע. "הכנרת היא האגם הלאומי שלנו ואסור לנו לאבד אותו. הצלת הכנרת היא פרויקט לאומי. הנחיתי את רשות המים וחברת מקורות להציג בפניי בשבועות הקרובים פתרונות לטווח הקצר ולטווח הארוך לטיפול במחסור בגשמים, ביניהם הפעלת קידוחים מושבתים, הפעלת קידוחים חדשים, הפעלת קו מחבר ממאגר רחלי (סמוך לחיפה) לחיפה, הפעלת קו ממאגר רחלי לבריכות שפרעם, הקמת מתקן התפלה בגליל המערבי, חיבור האזורים המרוחקים למערכת המים הארצית ועוד, בכדי לאזן בין הביקוש להיצע צריכת המים".

 

"הכנרת במצוקה, החקלאים במצוקה, ואם זה יימשך כך, תהיה מצוקה גם לאזרחים. ללא מתקן התפלה, שהקמתו מתעכבת שנים, מצב זה יימשך", הוסיף שטייניץ.

 

השר שטייניץ, היום: "אסור לנו לאבד את הכנרת" (צילום: משה ברקון) (צילום: משה ברקון)
השר שטייניץ, היום: "אסור לנו לאבד את הכנרת"(צילום: משה ברקון)

עדות נוספת למצבו העגום של האגם היא הזזת מיקום המצופים שסימנו את קו ה-300 מטר מהחוף, אותו אסור לאופנועי ים וסירות לחצות. ברשות הכנרת אמרו כי נדרשו להזיז את המצופים בשל נסיגת המים והרחבת קו החוף. בחלק מהמקומות נותרו המצופים במרחק של 50 מטר מהחוף בלבד - המשמעות היא נסיגה של המים ב-250 מטר.

 

יוני דותן מיחידת הפיקוח והאכיפה ברשות הכנרת אמר כי לא מן הנמנע שלקראת עונת הרחצה יהיה צורך בהזזה נוספת - בהתאם לכמות הגשמים ועליית המפלס במה שנותר מהחורף.

 

הערב והלילה יהיה גשם בצפון הארץ ובמרכזה. הגשם יתפשט בהדרגה לצפון הנגב ובחרמון יהיו שלג. במקביל, ינשבו רוחות ערות.  

 

 

הטמפרטורות החזויות להלילה ומחר: קריית שמונה 15-9, קצרין 11-8, צפת 10-5, טבריה 16-10, נצרת 11-7, חיפה 17-12, תל אביב 18-12, ירושלים 10-6, אשקלון 18-12, עין גדי 20-13, באר שבע 16-9, ערד 13-7, מצפה רמון 11-5, אילת 20-13.

 

מחר בבוקר יוסיף להיות גשום מהצפון ועד לצפון הנגב ובחרמון ירד שלג. לקראת הצהרים יתמעט הגשם במהירות וייפסק. הטמפרטורות יוסיפו לרדת ויהיו נמוכות מהרגיל לעונה.

 

ביום ג' תחול התחממות ניכרת והטמפרטורות יהיו גבוהות מעט מהממוצע לעונה. ברביעי לא יחול שינוי ניכר בטמפרטורות ואילו בחמישי יוסיף להתחמם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
גשם בתל אביב, היום
צילום: מוטי קמחי
מומלצים