שתף קטע נבחר

מאיים בלבד: אבו מאזן לא יפסיק את התיאום הביטחוני

כמו ב-2015 - הכריזה המועצה המרכזית של אש"ף על החרפת היחסים עם ישראל. וכמו ב-2015 - יו"ר הרשות ישאיר את האיום תיאורטי בלבד. החלטות מסוג זה מקבל הנשיא הפלסטיני רק עם הקבינט האישי המצומצם שלו. פרשנות

 

אבו מאזן בכינוס המועצה ברמאללה, השבוע (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
אבו מאזן בכינוס המועצה ברמאללה, השבוע(צילום: רויטרס)

עד כמה רציניים הפלסטינים באיומים להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל? הינה אנקדוטה מההיסטוריה הקרובה. בתחילת מרס 2015 התקיים הכינוס ה-27 של המועצה המרכזית של אש"ף, ובהודעת הסיכום שלו נכתב: "התיאום הביטחוני יופסק בכל צורותיו נוכח אי עמידתה של ישראל בהסכמים שנחתמו בין שני הצדדים. הוועד הפועל יעקוב אחר פעילות הוועדה הלאומית העליונה למעקב עם בית הדין הבינלאומי לפלילים, כדי לבוא חשבון עם האחראים לפשעי המלחמה של ישראל – בפרט ההתנחלויות והתוקפנות נגד רצועת עזה".

 

 

הכותרות לאחר הכינוס ב-2015 אומנם זעקו שהתיאום הביטחוני בין ישראל לרשות הגיע לסוף דרכו, אבל בפועל חלפו מאז שלוש שנים וכמעט דבר לא קרה. התיאום הביטחוני הושהה במידה מסוימת בעקבות משבר המגנומטרים בהר הבית בקיץ האחרון, מאחר שהצבת מכשירי הבידוק בפתח המתחם הקדוש הייתה צעד חריג ודרמטי של ישראל, והוא חייב תגובה חריגה ודרמטית מצד הפלסטינים. אלא שאז הוסרו המגנומטרים, וזמן קצר לאחר מכן גם התיאום הביטחוני חזר לפעול בכל הכוח. האם היה לזה קשר להחלטת המועצה המרכזית של אש"ף? ממש לא.

 

 

אתמול (יום ב') נחתם הכינוס ה-28 של המועצה בהמלצה מוכרת: חידוש ההחלטה לעצור את התיאום הביטחוני על כל צורותיו (בנוסף על כך הוחלט לתת בידי הוועד הפועל של אש"ף את הסמכות להשעות את ההכרה בישראל עד שזו תכיר במדינת פלסטין, והוחלט שיש להשתחרר מהסכם פריז - הנספח הכלכלי של הסכמי אוסלו).

 

כדי לבחון את משמעות החלטת המועצה המרכזית של הארגון צריך להבין קודם כיצד פועלת ההיררכיה בגוף הזה. המועצה המרכזית היא הגוף השני בחשיבותו באש"ף. היא מתכנסת אחת לכמה שנים, על פי רוב בעקבות אירוע מטלטל (הפעם הסיבה הייתה ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל). מעליה יש גוף קטן יותר, שנקרא "הוועד הפועל של אש"ף", שהוא למעשה הקבינט של הארגון.

 

על הנייר, הוועד הפועל הוא הגוף העליון, אבל בפועל הוא הגוף השני בחשיבותו. אז מי הוא הגוף העליון באמת? הנשיא הפלסטיני אבו מאזן.

 

אבו מאזן הוא שבסופו של דבר מחליט אילו מההמלצות של המועצה המרכזית יתקבלו ואילו יישארו על תקן כותרות או איומים. כך היה ב-2015. המועצה המרכזית החליטה שיש להפסיק את התיאום הביטחוני? אז החליטה. התיאום רק התחזק מאז.

 

יש מספר מצומצם מאוד של אנשים שאיתם נוהג אבו מאזן להתייעץ לפני קבלת החלטות חשובות ביותר. הם הקבינט האמיתי. חלקם מוכרים לציבור הישראלי וחלקם פחות. אם אבו מאזן יחשוב שעליו להפסיק את התיאום הביטחוני או להשעות את ההכרה בישראל – הוא יתייעץ איתם ולא עם הוועד המרכזי או עם הוועד הפועל. את הגופים הללו הוא יכנס רק אחרי שההחלטה כבר תתקבל, על תקן חותמת גומי.

 

לפני שבוע, ימים אחדים לפני כינוס המועצה המרכזית, פגשתי ברמאללה גורם פלסטיני מסוים שלא מחבב במיוחד את ההנהגה הנוכחית. בשולי הפגישה הוא אמר: "המועצה המרכזית תתכנס, ייצאו משם כותרות מפוצצות, ולמחרת מה יקרה? לא יקרה כלום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
אבו מאזן בכינוס המועצה ברמאללה, השבוע
צילום: AFP
מומלצים