שתף קטע נבחר

מטפסת חולצה מ"ההר הרוצח", עמיתה נעדר

בגובה 7,400 מטרים, בניסיון להגיע לפסגת ההר ה-9 בגובהו בעולם בפקיסטן, קראו שני מטפסים מצרפת ומפולין לעזרה. קבוצת מטפסים שהייתה באזור מיהרה לעברם, אולם רק המטפסת הצרפתייה אליזבת רבול נמצאה וחולצה

תפונה במסוק. אליזבת רבול הצרפתייה ()
תפונה במסוק. אליזבת רבול הצרפתייה

 

לאחר לילה מתיש של טיפוס הצליחה אתמול (יום א') יחידת חילוץ לאתר את מטפסת ההרים הצרפתיים אליזבת רובל במדרונות "ההר הרוצח" שבפקיסטן, ההר התשיעי בגובהו בעולם. מטפס הרים פולני שהיה עמה, תומאס מקיאוויץ', עדיין נעדר וככל הנראה קפה למוות. כך לפי צוות טיפוס פולני שחיפש אחריו.

  

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

רבול ומקיאוויץ' קראו לעזרה ביום שישי והם בגובה של 7,400 מטרים על ההר השני בגובהו בפקיסטן ננגה פרבט (8,126 מטרים). קבוצה של מטפסי עילית פולניים, שעמדו לטפס על הר K2 הסמוך, מיהרה לעברם בניסיון לחלץ אותם. "אליזבת רבול נמצאה!", כתבה קבוצת המטפסים הפולנית בעמוד הפייסבוק שלה. המטפסת הצרפתייה נמצאה והיא סובלת מכוויות קור קשות.

 

לודוויג גאמביאסי, בן זוגה של רבול, כתב בפייסבוק שלו ששני מטפסים יירדו מההר הגבוה ביחד עם רבול לאחר שנחו כשעתיים. לדבריו, הם לא הצליחו למצוא את מקיאוויץ' ונאלצו לעזוב בלעדיו.

 

המטפס הפולני לא נמצא: "אנחנו בוכים"

"למרבה הצער, חילוצו של תומאס איננו אפשרי משום שמזג האוויר והגובה יסכנו את חייהם של המחלצים", כתב גאמביאסי. "זו החלטה נוראית וכואבת. כל מחשבותינו עם משפחתו של תומאס וחבריו. אנחנו בוכים".

 

מסוקים של צבא פקיסטן חגו מעל הר ננגה פרבטה והבחינו אתמול במטפסת ההרים הצרפתייה בגובה של 6,700 מטרים. מטפס ההרים הרוסי דניס אורובקו, שמחזיק גם באזרחות פולנית, על מסוקים ביחד עם עמיתיו לטיפוס מפולין - אדם ביילקי, ירוסלב בוטור ופיוטרק טומאלה - והם הורדו בגובה של 4,900 מטרים, משם החלו שניים מהם בטיפוס למעלה.

 

רבול (באמצע) עם חברים לטיפוס ()
רבול (באמצע) עם חברים לטיפוס
גאמביאסי כתב שמסוק שארגנה שגרירות פולין באיסלאמבד ייקח היום את רבול ומחלציה לעיר הפקיסטנית סקארדו, אם מזג האוויר יאפשר זאת.

 

מאה אלף דולר גויסו ברשת לצורך חילוץ המטפסים

מאשה גורדון, מתאמת של קמפיין המונים לגיוס כספים למימון פעולות החילוץ, התרגשה מאוד כשנודע לה שמטפסת ההרים הצרפתייה חולצה. "אנחנו בוכים מאושר", היא כתבה בעמוד הפייסבוק GoFundMe שבאמצעותו גויסו קרוב למאה אלף דולר.

 

פקיסטן ונפאל מתחרות על מטפסי ההרים עם כמה פסגות בגובה של יותר מ-7,000 מטרים, ונחשבות לגן עדן למטפסים. עם זאת, תאונות קטלניות של מטפסים הן דבר שרווח באזורים אלה.

 

ננגה פרבט קיבל את הכינוי "ההר הרוצח" בגלל המספר הגבוה של מטפסים שאיבדו בו את חייהם. ביוני 2017 נהרגו מטפס מספרד ומטפס מארגנטינה בסופת שלגים בהר בעת שניסו להגיע לפסגה שלו.

 

עקבותיו לא נמצאו. מטפס ההרים הפולני תומאס מקיאוויץ' (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
עקבותיו לא נמצאו. מטפס ההרים הפולני תומאס מקיאוויץ'(צילום: רויטרס)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

הר שנודע במספר הגבוה של מטפסים שאיבדו בו את חייהם. ננגה פרבט בפקיסטן (צילום: AP) (צילום: AP)
הר שנודע במספר הגבוה של מטפסים שאיבדו בו את חייהם. ננגה פרבט בפקיסטן(צילום: AP)

צוות מטפסים בראשות סימונה מורו מאיטליה היה לראשון שהעפיל בחורף לננגה פרבט. היה זה בפברואר 2016.

 

מהפסגה של ההר נפרשים ההרים של צפון פקיסטן והודו - כולל שלושה הרים נוספים הנכללים בקבוצה האקסקלוסיבית של 14 הרים שגובהם יותר מ-8,000 מטר. אלה ההרים היחידים על פני כדור הארץ שיש בהם "אזורי מוות" - אזורים שגובהם יותר מ-8,000 מטר ושמעריכים כי כמות החמצן בהם נמוכה מדי לאפשר חיים של בני אדם. מורו ראה מהפסגה את K2, ההר השני בגובהו בעולם, שהפך כעת להר היחידי מבין ההרים שגובהם יותר מ-8,000 מטר שפסגתו טרם נכבשה בחורף.

 

טיפוס על ההר הזה בתנאים הבוגדניים של החורף הוא מעשה גבורה שלא בוצע עד שמורו ואנשי צוותו - אלכס ציקון מספרד והמטפס הפקיסטני עלי סדפרה - עשו היסטוריה והגיעו לפסגה ב-26 בפברואר 2016. בצוות הייתה גם אישה, תמרה לונג'ר מאיטליה, אבל היא נאלצה לנטוש את המשימה 170 מטר מהפסגה. היא עוד הצליחה לראות את סדפרה מנופף לה מהפסגה, אבל ידעה שדחקה את הגוף שלה עד לקצה גבול היכולת שלו. "השרירים שלי הרגישו ממש רע... הקאתי כל היום וכל מה שאכלתי או שתיתי יצא החוצה", הסבירה. "אמרתי לעצמי, אם תעלי לפסגה עכשיו - לא תחזרי הביתה. הסתובבתי אחורה וירדתי".

פורסם לראשונה 28/01/2018 21:53

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים