שתף קטע נבחר

חיזבאללה חוזר ללבנון: המוקד שבו עלול לפרוץ העימות הבא

הארגון השיעי סופר אלפי הרוגים מלחימתו בסוריה - אך לא נרתע מביצורי צה"ל בגבול לבנון. אף שצבא לבנון מפטרל ופקחי האו"ם צופים, לוחמי חיזבאללה מציגים נוכחות בכפרים שנמצאים מרחק נגיעה מהגבול. המג"ד הגזרתי: "ברגע יכולים להשליך עלינו מטען או לירות". סיור באחת מנקודות המחלוקת שעשויה להצית את המלחמה הבאה

 

חיזבאללה חוזר ללבנון, בטוח בעצמו ומנוסה מבצעית - היישר לראשיתה של שנה חדשה, שבה תיתכן תפנית אלימה נגד ישראל: בסוף השבוע הקרוב ייהנו המוני מטיילים ישראלים מנופי הצפון, יטיילו באזור הגבול עם לבנון ללא הגבלה, ממש בסמוך לגדר. כמוהם גם החקלאים באזור, שעיבדו עד המטר האחרון את הפרדסים והאדמות שלהם בציפורן של אצבע הגליל.

 

חילופי המהלומות המילוליות והאזהרות ההדדיות השבוע, שהחלו במאמר חריג של דובר צה"ל בתקשורת הערבית והמשיכו בהתראה חריפה של שר הביטחון, לא יורגשו בשטח עצמו, במסלולי הטיולים ובנחלים הזורמים המרהיבים. אך מבעד לפסטורליה המרגיעה אפשר לסמן מקומות בגבול שבהם חיזבאללה יחליט להציב בעצמו קווים אדומים בשנה הקרובה.

 

 (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
(צילום: יואב זיתון)

 (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
(צילום: יואב זיתון)

אלה לא רק המפעלים להסבת הרקטות של הארגון לטילים מדויקים שאיראן חפצה בהקמתם בלבנון. חיזבאללה חוזר בימים אלה ללבנון, והוא מדמם, פגוע וסופר אלפי הרוגים מלוחמיו בעיראק ובסוריה, אך לא מדובר בהכרח בבשורה עבור ישראל: הארגון השיעי לא שש על הביצורים ועל החומות הגבוהות שכוחות הנדסה מקימים בזה אחר זה בקטעים מסוימים בגבול. אלה עלולים לגרות את סף העצבנות של חיזבאללה ולעורר תגובה נקודתית באש, אם על ידי שליחים, כלומר מחבלים שמזוהים עם חיזבאללה, אך ללא נטילת אחריות ישירה, ואם בירי תלול מסלול מובהק בידי פעילי הארגון.

 

בצה"ל טוענים נחרצות כי החומות שמוקמות, בעיקר בקרבת היישובים הצמודים לגבול, כמו מטולה, הן על שטח ישראלי. בחיזבאללה טוענים אחרת בחלק מהמקרים, ולאורך הגבול יש עשרות נקודות מחלוקת שעניינן טרם לובן, עוד מסוף מלחמת לבנון השנייה. מדי פעם נפגשים נציגים ישראלים עם נציגי צבא לבנון, בתיווך יוניפי"ל, כדי לפתור את המחלוקות אלה, שלא בהכרח יישארו על שולחן הדיונים. כאמור, לא מן הנמנע שתקרית נקודתית סביב שטח קטן, בן כמה עשרות מטרים מרובעים, השנוי במחלוקת, או המשך הקמת מערך הביצורים בגבול - יציתו את מלחמת הצפון הבאה.

 

"מטולה מוקפת ב-270 מעלות בשטח לבנוני, שרובו נשלט טופוגרפית", הסביר ל-ynet מפקד הגזרה, מג"ד 9 של חטיבה 401, סא"ל אלעד אפרתי, בעודנו עומדים פחות מעשרה מטרים מכביש לבנוני שמחבר בין שני הכפרים שלנגד עינינו: קילא ואל-עדייסה. לדברי הקצין, "בהחלטה של רגע אפשר להשליך לעברנו מטען חבלה או לירות מרכב שחולף כאן לידנו או להגיע אפילו בטרקטורון משטחים 'מתים' מהוואדיות הקרובות שבין הרכסים".

 

"בכל כפר יש עשרות פעילי חיזבאללה"

מעת לעת כוחות של צבא לבנון מסיירים ברכבים שכמעט ואינם מסומנים, ופקחי יוניפי"ל מביטים ממעל, בצד הלבנוני. בתווך: פעילים סמויים של חיזבאללה. כולם מסתכלים עלינו, חלקם מצלמים ומתצפתים, אחרים רושמים. גם התצפיות של אוגדת הגליל עובדות כאן שעות נוספות. המבט החוקר של החיילות בחמ"לי התצפית לא נישא רק לקו המגע הנראה לעין, אלא גם לעומק השטח, קילומטרים פנימה.

קנה הטנק משקיף על הצד הלבנוני (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
קנה הטנק משקיף על הצד הלבנוני(צילום: יואב זיתון)

תומכי חיזבאללה על הגבול (צילום: AFP) (צילום: AFP)
תומכי חיזבאללה על הגבול(צילום: AFP)

הן נעזרות במערכת המר"ס החדישה, מרובת החיישנים, שמכסה שטחים נרחבים. ביום מן הימים יצטרכו החיילות האלה לזהות לוחמי חיזבאללה, פלוגת "רדואן" שלמה, שמתגנבת לגבול, חמושה מכף רגל ועד ראש, ופורצת לתוך יישוב או מוצב סמוך למסע הרג, לחטוף בני ערובה, להתבצר ובעיקר: לתקוע את הדגל הצהוב של ארגונו של נסראללה על אדמה ישראלית ולצלם את ההישג.

 

ביום טוב אפשר לראות מפה בקלות את מבצר הבופור המיתולוגי ואת המנוף הלבנוני שלצידו. אלה מזכירים תקופות אחרות. בין מוצב צה"לי לבתי מטולה משפר טנק מרכבה סימן 4 של חיל השריון את מיקומו. הכוננות הקבועה פה כה מתוחה והלוחמים זמינים לכל הקפצה, שבתוך דקות בודדות הטנק החמוש עולה לעמדה מול שני הכפרים הלבנוניים ומוכן להפגיז כל איום.

 

חלק מהמטרות כבר מאופסנות בבנק של הכוחות בגזרה. סיורי הבט"ש הצה"ליים עדיין נוסעים כאן בג'יפים, מגיעים במהירות עם כל התרעה בגדר או אירוע מתפתח, כמו הפרות סדר קטנות שלעיתים מתרחשות ליד הגדר. בגזרה הגדודית של מטולה וסביבתה לבדה יש 12 נקודות מחלוקת שחיזבאללה מתעד מעת לעת. "פעילי חיזבאללה מנסים לבסס עמדות ליד הגבול, גלויות או נסתרות", מציין סא"ל אפרתי, "גם אם זה בוטקה שנראה תמים. בכל כפר פה יש עשרות פעילי חיזבאללה. אנחנו מזהים פנים ויודעים לזהותם".

 

מפקד הגדוד פה וסגנו הם הלוחמים היחידים בגדוד שהשתתפו במלחמת לבנון השנייה. עבור כל יתר הסגל והלוחמים, שהתגייסו אחרי קיץ 2006, המלחמה הזאת היא זיכרון רחוק. השבוע האחרון הזכיר כמה סביר שהמלחמה הבאה תפגוש אותם, 12 שנים מאוחר יותר.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב זיתון
מבט על מעבר לגבול
צילום: יואב זיתון
מומלצים