שתף קטע נבחר

חוששת מרוסיה: ארה"ב תחזק את הנשק הגרעיני

הפנטגון מתכוון להגדיל את יכולות הגרעין של ארה"ב לנוכח האיום מרוסיה, שמפתחת את "נשק יום הדין". הצבא האמריקני מעוניין לגוון את הארסנל: "זה לא מירוץ חימוש אלא תגובה לרוסים". במוסקבה זועמים על הדו"ח

 

במסמך של הפנטגון שפורסם אתמול (יום ו') נכתב שארה"ב תגדיל ותגוון את יכולות הגרעין שלה, בעקבות חשש מכוחה הגרעיני של רוסיה. המתנגדים למסמך חוששים שבכך יגדל הסיכוי ששתי המדינות יפעלו בפזיזות.

 

המסמך הוא הסימן האחרון שממשל טראמפ נחוש במיוחד להתמודד עם האתגרים שמגיעים מרוסיה, במקביל לשיפור היחסים הדיפלומטים איתה לנוכח האיום מצפון קוריאה. ההתמקדות ברוסיה תואמת את סדרי העדיפויות של הפנטגון - מהתמודדות נגד דאעש ל"תחרות מעצמות" עם מוסקבה ובייג'ינג.

טראמפ ופוטין בוועידת פסגה בוויטנאם (צילום: EPA) (צילום: EPA)
טראמפ ופוטין בוועידת פסגה בוויטנאם(צילום: EPA)
 

"האסטרטגיה שלנו תבטיח שרוסיה תבין שכל שימוש בנשק גרעיני, גם אם מוגבל, הוא בלתי מקובל", נכתב במסמך "בחינת מצב הגרעין" הראשון מאז 2010. לפי הגורמים האמריקנים הרציונל שמאחורי פיתוח יכולות גרעיניות חדשות ו"קטנות" יחסית הוא העמדה הרוסית שהפצצות הגרעיניות של ארה"ב כיום הרסניות כל כך עד שלא צריך להיעשות בהן שימוש לעולם - גם לא למטרות הרתעה.

 

הצבא האמריקני מציע לחזק ולגוון את הארסנל הגרעיני של ארה"ב, וטוען שפיתוח נשק גרעיני "קטן" ישיג את האפקט הרצוי. מדובר בנשק גרעיני עם כוח של פחות מ-20 קילוטון. עדיין מדובר בנשק הרסני. פצצת האטום שנפלה על הירושימה הייתה בערך בעוצמה כזו.

נשק גרעיני "קטן" - פחות מ-20 קילוטון (צילום: AFP) (צילום: AFP)
נשק גרעיני "קטן" - פחות מ-20 קילוטון(צילום: AFP)
 

במסמך של הפנטגון נכתב שארה"ב תרכיב ראשי נפץ גרעיניים "קטנים" על טילים בליסטיים שמשוגרים מצוללות. לטווח הארוך, הצבא האמריקני יפתח טילי שיוט חדשים בעלי ראשי נפץ גרעיניים שמשוגרים מהים.

 

גרג וויבר, סגן מנהל המחלקה ליכולות אסטרטגיות בפנטגון, אמר שארה"ב תהיה מוכנה להגביל את יכולת פיתוח הטיל אם רוסיה "תתקן את חוסר האיזון שלה בנוגע לכוח גרעיני בלתי אסטרטגי". וויבר אמר שהמשימה הקשה ביותר היא לנסות לגשר על הפער בנשקים הבלתי אסטרטגיים של שתי המדינות.

טיל בין יבשתי עם ראש נפץ גרעיני במונטנה, ארה"ב (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
טיל בין יבשתי עם ראש נפץ גרעיני במונטנה, ארה"ב(צילום: רויטרס)
 

לפי הפנטגון, לרוסיה יש כ-2,000 נשקים גרעיניים שאינם אסטרטגיים. לארה"ב יש כמה מאות נשקים גרעיניים "קטנים" פעילים שמוצבים באירופה. הגורמים האמריקנים טענו שמאז הדו"ח מ-2010 רוסיה הרחיבה את היכולות של הנשקים הבלתי אסטרטגיים שלה, ומפתחת טיל טורפדו גרעיני תת-ימי שפרשנים מכנים "נשק יום הדין". "ארה"ב לא משתתפת במירוץ חימוש, אנחנו מגיבים ליוזמות של הרוסים", אמר וויבר.

 

פטריק שנהאן, סגן מזכיר ההגנה האמרקיני, אמר שהארסנל הגרעיני של ארה"ב שומר על ביטחונה במשך יותר מ-70 שנה. "אנחנו לא יכולים להרשות לו להיות מיושן", אמר במסיבת עיתונאים בוושינגטון.

משרד החוץ הרוסי מסר בתגובה שהוא מאוכזב מאוד מתוכן המסמך האמריקני המתריס, בעל אוריינטציה אנטי-רוסית.

 

"בוודאי שאנחנו צריכים לקחת בחשבון את הגישה של וושינגטון ולנקוט את הצעדים הדרושים כדי לשמור על ביטחוננו", מסר משרד החוץ הרוסי, והכחיש את ההאשמות נגד רוסיה במסמך. המשרד הוסיף שרוסיה מוכנה לשתף פעולה עם האמריקנים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים