שתף קטע נבחר

היומנים הסודיים של ערפאת

נתן הצהרה שקרית במשפט שוחד של ברלוסקוני, תמך בעל כורחו בסדאם חוסיין במלחמת המפרץ, ניסה להתחמק מהנישואים לסוהא וכינה את פרס: "אדם מצוין וקישוט יפה". עיתון איטלקי חושף את היומנים שכתב יאסר ערפאת במשך עשרים שנה ונשמרו מאז מותו בלוקסמבורג

 

ערפאת עם סדאם חוסיין. חשב שמלחמת המפרץ היא טעות נוראית (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
ערפאת עם סדאם חוסיין. חשב שמלחמת המפרץ היא טעות נוראית(צילום: gettyimages)

19 כרכים של יומנים בערבית, שנכתבו לאורך כמעט 20 שנה, חושפים לא מעט פרטים על אישיותו וחייו של ראש אש"ף וראש הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת. העיתון האיטלקי "ל'אספרסו" הצליח להשיג את היומנים והוא מביא את עיקריהם בכתבה שמתפרסמת היום (א') במגזין וחלקים ממנה נחשפו כבר אתמול. ל"ידיעות אחרונות" נודע שהיומנים נשמרו אצל שני נאמנים בלוקסמבורג מאז מותו של ערפאת ב־2004.

 

בין הגילויים בכתבה, שעליה חתום הכתב ליריו אבאטה, יש כאלה הקשורים לתהליך אוסלו ולמפגשים של ערפאת עם ראש הממשלה יצחק רבין ושר החוץ שמעון פרס. לפי "ל'אספרסו", לאחר אחד המפגשים הראשונים עם פרס תיאר אותו ערפאת כ"אדם מצוין, וקישוט יפה". לא ברור אם הדברים נאמרו בחיבה או בזלזול. עוד נחשף כי זמן קצר לפני שנישא לסוהא טאוויל, כתב ערפאת ביומנו: "איך אוכל להינשא לסוהא? אני נשוי כבר לפלסטין ולעמה".

 

 

ערפאת עם יצחק רבין ושמעון פרס בעת חתימת הסכם אוסלו (צילום: אבי אוחיון, לע"מ) (צילום: אבי אוחיון, לע
ערפאת עם יצחק רבין ושמעון פרס בעת חתימת הסכם אוסלו(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

 

סילביו ברלוסקוני. העביר כסף לערפאת (צילום: AFP) (צילום: AFP)
סילביו ברלוסקוני. העביר כסף לערפאת(צילום: AFP)

מהיומנים עולה כי ערפאת מעולם לא נהג לקחת אחריות על פעולות טרור שביצע אש"ף. כשהתבקש על ידי סגניו לאשר פיגועים, הוא נהג להגיד להם "אתם תחליטו". כשפיגוע שידע עליו מראש בוצע, הוא היה מחייך ואומר "טוב, טוב!". כמו כן, ערפאת טען כי תמך בסדאם חוסיין במלחמת המפרץ הראשונה בעל כורחו, אף על פי שחשב שהיא טעות נוראית. "ניסיתי בכמה שיחות טלפון להגיד לו לרדת מהשיגעון הזה".

 

עם זאת, רוב הטקסט שפורסם ב"ל’אספרסו" עוסק ביחסיו של ערפאת עם צמרת השלטון האיטלקי. כך, למשל, היומנים חושפים לראשונה כי ערפאת מודה שסייע במתן "אליבי" שקרי לראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני באחת מפרשות השחיתות שלו. לפי הכתבה, ערפאת נפגש עם ברלוסקוני בסתר ב־1998, ובמהלך משפט שוחד מסוקר נתן הצהרה כוזבת לתביעה האיטלקית, שלפיה ברלוסקוני העביר סכום של 10 מיליארד לירטות לאש"ף כדי לתמוך בפלסטינים, ולא למפלגה איטלקית. לדברי ערפאת, הוא שיקר תמורת "סכום כסף משמעותי" שברלוסקוני העביר לו בהמשך. היומנים כוללים רישום של סכומי הכסף שקיבל ערפאת מברלוסקוני.

 

פרשה נוספת שהסעירה את איטליה ומוצגת ביומנים היא מעורבות אש"ף בחטיפת הספינה "אקילה לאורו" ב־1985 שהסתיימה ברציחתו של הנוסע היהודי־האמריקאי הנכה ליאון קלינגהופר. היומנים חושפים כי שר החוץ דאז ולימים ראש הממשלה, ג'וליו אנדראוטי, איפשר, לבקשת ערפאת, לטרוריסט אבו עבאס להימלט לתוניסיה. ערפאת גם אישר את ההסכם עם איטליה בשנות ה־80, שפרטים ממנו נחשפו ב"ידיעות אחרונות", ולפיו אש"ף יימנע מלתקוף על אדמת איטליה תמורת העלמת עין של הרשויות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים