שתף קטע נבחר

יועצו של נשיא פולין: היהודים היו פסיביים בשואה

אנדז'י זיברטוביץ' חולל סערה כשאמר כי תגובת ישראל על החוק הפולני נובעת מ"רגשות אשמה בנוגע לפסיביות של היהודים במהלך השואה"

אנדז'יי זיברטוביץ', אחד מיועציו של נשיא פולין, עורר סערה כשעל רקע העימות בין ורשה לירושלים סביב החוק הפולני האוסר להטיל על הפולנים אחריות לזוועות השואה אמר כי תגובתה של ישראל על החוק נובעת מ"רגשות אשמה בנוגע לפסיביות של היהודים במהלך השואה".

 

זיברטוביץ' אמר את הדברים בריאיון שפורסמם אתמול בעיתון Polska-The Times. הוא אף שיתף את הריאיון בחשבון הטוויטר שלו.

 

ביום שלישי השבוע חתם נשיא פולין אנדז'יי דודה על החוק שאושר בפרלמנט הפולני, ולפיו ניתן לגזור עונש מאסר של עד שלוש שנים על מי שיאשים את פולין או את הפולנים בפשעים שעשו הנאצים על אדמת פולין. ורשה נלחמת זה שנים בנטייה לכנות מחנות השמדה כגון אושוויץ-בירקנאו "מחנות השמדה פולניים", אבל החוק החדש מטיל הגבלות חריפות עוד יותר.

נשיא פולין אנד'זיי דודה. חתם על החוק (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
נשיא פולין אנד'זיי דודה. חתם על החוק(צילום: רויטרס)

החוק הפולני עורר זעם בישראל וגרם למשבר דיפלומטי בין המדינות. בישראל הדגישו כי פולנים רבים מאוד השתתפו ברצון בפשעים האיומים שבוצעו נגד היהודים במהלך השואה.

 

משרד החוץ אמר בעקבות אישור החוק כי מדינת ישראל מתנגדת בתוקף לאישורו: "ישראל רואה בחומרה רבה כל ניסיון לפגוע באמת ההיסטורית. שום חוק לא ישנה את העובדות".

 

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, אמר בשבוע שעבר: "הפצת האמת על השואה היא לא רק משימה של ישראל, אלא גם של פולין. אנחנו מבינים את רגשותיה של ישראל ואנו צריכים לעבוד רבות על מנת לספר ביחד את סיפורנו המשותף והמורכב".

 

"מדובר במאבק על אמת אוניברסלית שמהווה אזהרה לעולם כולו", אמר מורבייצקי. "כיום, כאשר העולם נאבק שוב עם בעיות של אנטישמיות, ממשלת פולין אומרת באופן ברור: אין יותר מקום לשנאה ולעיוות של ההיסטוריה. האומה הפולנית סבלה סבל עצום במהלך מלחמת העולם השנייה. כל ארצנו הייתה תחת הכיבוש הגרמני והסובייטי, וכל משפחה פולנית התאבלה על אובדן יקיריה. מוות וסבל במחנות הריכוז הנאציים היו חוויה משותפת של יהודים, פולנים ואומות אחרות". 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
נשיא פולין דודה. הצהרה מקוממת של היועץ
צילום: רויטרס
מומלצים