שתף קטע נבחר

טייס הקרב האחרון שהופל: "כל החיים שלך עוברים בסרט"

מטוסו של אל"מ במיל' מיכאל לב נפגע במהלך גיחה מעל ביירות בנובמבר 1983 והוא נטש אותו מעל אדמת לבנון. "במקרים כאלה אתה עובד לפי נהלים ותרגולים מאוד ברורים. יש הרבה דילמות ואתה חושב על אלף ואחד דברים". לב נשבה על ידי צבא לבנון, שוחרר תוך זמן קצר וחזר לטוס

 

 

 

עד להפלת מטוס ה-f-16 אתמול מטילי נ"מ סוריים, אל"מ במיל' מיכאל לב היה טייס הקרב הישראלי האחרון שהופל על ידי אש אויב. "זו כנראה הייתה הנטישה האחרונה מהיפגעות", מספר לב על הפגיעה במטוסו מעל ביירות בנובמבר 1983, החששות והשבי בצבא לבנון - שנמשך שש שעות בלבד.

 

אל"מ במיל' מיכאל לב ()
אל"מ במיל' מיכאל לב

 

"הגיחה הייתה תקיפה מבצעית מזרחית לביירות, על יעד של מחבלים בכביש ביירות-דמשק", משחזר לב. "אני הייתי מפקד טייסת כפיר והיינו שם שתי רביעיות מטוסים. נכנסנו לתקיפה, היה יום מעונן קצת ונאלצנו לרדת טיפה יותר נמוך בגלל העננים כדי לראות את המטרות. ביציאה מהיעף הראשון הרגשתי מכה קשה, מתכתית, מאחורה במטוס. הערכתי שזו פגיעה ומיד התחילו להידלק נוריות אזהרה שונות - הידראוליקה, מנוע".

 

 (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

 

לב מספר מה עבר עליו כטייס ברגעים הללו: "עשיתי את הנוהל, שחררתי את הפצצות והדלק ולקחתי לכיוון מערב בתקווה להגיע לים, כדי שאם אצטרך לנטוש אז אנטוש מעל הים ואז יחלצו אותי. המטוס דידה, בשלב מסוים איבד שליטה והפסיק לעבוד. הוא נכנס למעין סחרור, איבד גובה. יש לנו גובה מסוים שבו שאנחנו אמורים לנטוש, קצת מתחתיו נטשתי את המטוס וצנחתי". 

 

כמה זמן מרגע שהרגשת את הפגיעה ועד שהחלטת להיפלט מהמטוס? זו סיטואציה עם אינספור דילמות.

"במקרים כאלה אתה קודם כל עובד לפי נהלים ותרגולים מאוד ברורים, זה בצד הטכני. אין ספק שמה שרץ בראש זה דילמות ואתה חושב על אלף ואחד דברים, כל החיים שלך עוברים לך בסרט, מה הולך להיות עכשיו. ממוביל רביעיה שהביא רביעיה לתקוף מטרה מסויימת, אתה פתאום נמצא במטוס שהוא די נכה, ולא ברור לך כמה הוא יצליח לטוס. אני עצמי הייתי בסדר גמור, המטוס נפגע, לא אני. בפגיעה אתמול ב- f-16  הטייס שם נפצע, ואז אתה עובד מצד אחד טכנית ומצד שני מתחילים לרוץ סרטים מה הולך להיות קדימה".

 

חיילים מחפשים שברים מהמטוס שהתרסק ליד הרדוף (צילום: אחיה ראב"ד) (צילום: אחיה ראב
חיילים מחפשים שברים מהמטוס שהתרסק ליד הרדוף(צילום: אחיה ראב"ד)

 (צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון) (צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)
(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)

הטייסים נוטשים את ה-f-16 לאחר שנפגע (צילום: מיה הימלהוך) (צילום: מיה הימלהוך)
הטייסים נוטשים את ה-f-16 לאחר שנפגע(צילום: מיה הימלהוך)

 

כמה זמן אחרי זה חזרת לטוס?

"למזלי נפלתי בשבי של הצבא הלבנוני, אנשי אמל (ארגון טרור שפעל אז בלבנון) היו בערך 300-200 מטר משם. אני חושב שזה היה השבי הכי קצר, אחרי שש שעות העבירו אותי לכוחות שלנו בג'וניא. היו לי קצת פגיעות בחוליות בגב מהנטישה, אבל חזרתי לטוס חודש-חודש וחצי אחרי".

 

עכשיו אתה בכלל בענייני חינוך. מנכ"ל המכללה האקדמית בכנרת.

"כן, ואני מרגיש שאני ממשיך את השליחות ותורם בתחום אחר לגמרי, בהחלט".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים