שתף קטע נבחר

החמקן הסיני באוויר: J-20 נכנס לשירות מבצעי

המעצמה הכריזה על כניסתו לשירות מבצעי בחיל האוויר של החמקן החדש, החשוד כמועתק מהאמריקנים. בסין מקווים לשבור את המונופול של ארה"ב בתחום החמקנים, אך טרם ידוע אם יצליחו לשנות את מאזן הכוחות באסיה

 

 

סין הכשירה את מטוס הקרב צ'נגדו J-20 לפעילות מבצעית, והוא הועבר לידי חיל האוויר המקומי. דובר הצבא שן ג'ינקה מסר לסוכנות הידיעות הממלכתית שינחואה כי "החמקנים ישפרו את יכולת הלחימה הכוללת של חיל האוויר ויאפשרו לו להגן טוב יותר על ריבונותה, ביטחונה ושלמותה הטריטוריאלית של סין".

 

סין הודיעה במרס אשתקד שהחמקן נכנס לשירות באופן רשמי, אך רק כעת הוא נכנס למערך המבצעי. המעצמה מהמזרח מקווה שהחמקן החדש יסייע לה לצמצם את הפער הצבאי מול ארצות הברית. לפי דיווח ב-CNN, ה-J-20 אמור לשמש הן לצורך קרבות אוויר והן עבור תקיפות קרקע.


החמקן הסיני J-20: "ישבור את המונופול האמריקאי" (צילום: EPA) (צילום: EPA)
החמקן הסיני J-20: "ישבור את המונופול האמריקאי"(צילום: EPA)

צ'נגדו J-20 (צילום: AP) (צילום: AP)
צ'נגדו J-20(צילום: AP)

הפרשן הצבאי הסיני סונג ז'ונגפינג צוטט ב-CNN באומרו: "J-20 ישנה את ההיסטוריה של חילות האוויר באזור אסיה והאוקיינוס השקט. עד כה, רק ארצות הברית ובעלות בריתה חימשו מטוסי קרב חמקנים, אך כעת המונופול שלהם נשבר".

 

למרות ההתפארות הסינית, כלל לא ברור אם החמקן החד-מושבי המתקדם אכן יכול להתמודד באופן שווה עם מטוסי ה-F-22 וה-F-35 האמריקניים.

 

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

השוואה בין מטוסי העל של המעצמות - סוחוי 57 של רוסיה, ה-F-22 של ארה"ב וה-J-20 הסיני ()
השוואה בין מטוסי העל של המעצמות - סוחוי 57 של רוסיה, ה-F-22 של ארה"ב וה-J-20 הסיני

מומחים ציינו כי על אף יכולותיו הרבות שגוברות על החמקנים האמריקניים, בהם יכולת טובה יותר בנשיאת דלק ונשק, ככל הנראה אין לו את מה שהופך את ה-F-35 ("אדיר") למטוס כה מתקדם. "הטייסים האמריקנים לא נדרשים לנתח נתונים רבים. המחשב עושה זאת עבורם ומייצר תמונה אחת גדולה", אמרו.

 

ראש מטה חיל האוויר האמריקני, הגנרל דיוויד גולדפיין, אמר ב-2016 כי "ההשוואה בין ה-F-35 ל-J-20 כמעט שאינה רלוונטית", וכינה את טכנולוגיית המחשוב של המטוס כיתרון מרכזי על פני המטוס הסיני.

 

ה-J-20 אינו החמקן היחיד שסין מפתחת על רקע המתיחות באזור סביב ים סין הדרומי. ב-2014 הוצג במפגן צבאי מטוס הקרב J-31, שעדיין נמצא בשלבי פיתוח ומיועד לייצוא לטובת תחרות עם ה-F-35 בשוק הבינלאומי.

 

בארצות הברית חושדים כי החמקן הסיני הועתק מחלקי מטוסי קרב אמריקניים בעזרת האקרים סיניים שנכלאו בשנה שעברה. בבייג'ינג מכחישים בתוקף את החשדות. מומחי תעופה שהחמקן טענו בעבר שפיתוח המטוס "שאב השראה" ממטוס הקרב החמקני הראשון בהיסטוריה F-117, שהופל ב-1999 בסרביה, במהלך המלחמה בבלקן. לטענתם, נציגי הצבא הסיני אספו את שבריו והשתמשו בו לפיתוח החמקן החדש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
מטוס הקרב החמקן J-20
צילום: AP
מומלצים