שתף קטע נבחר

כן לזקן: ג'ו ביידן רוצה להיות נשיא

הסגן לשעבר של ברק אובמה מכין את השטח לקראת ריצה אפשרית ב-2020, ושוחח עם יועציו הוותיקים על הקמפיין העתידי. בראיונות אומר ביידן בן ה-75 שעדיין לא קיבל החלטה סופית: "יש לי זמן להתלבט"

סגן נשיא ארה"ב לשעבר ג'ו ביידן מתחיל להכין את השטח לקראת ריצה אפשרית לנשיאות ב-2020. מי שהיה סגנו של ברק אובמה אף סיפר על האפשרות הזו במהלך פגישה עם יועציו לשעבר.

 

כבר בפתיחת הפגישה עם היועצים התייחס ביידן לפיל בחדר - בחירות 2020. הוא אמר שהוא שומר את האופוציות פתוחות, ומבחינתו מדובר בהזדמנות אמיתית. בשיחה, לרגל פתיחה של מרכז דיפלומטי בראשותו, התעקש ביידן שהוא לא קיבל שום החלטה - ושהוא עדיין לא צריך להחליט.

ביידן החודש בכנס באתונה (צילום: AP) (צילום: AP)
ביידן החודש בכנס באתונה(צילום: AP)

ביידן גם שוחח עם יועציו הוותיקים בגיוס צוות לקמפיין העתידי שלו, אם וכאשר יחליט לרוץ. הוא הוסיף שלא יכעס על מי שיסרב להצעתו. כך סיפרו חמישה אנשים שהשתתפו בפגישה, או קיבלו עדכון עליה.

 

העולם הפוליטי מנסה כבר תקופה ארוכה לברר מה ביידן, שזכה פעמיים עם ברק אובמה בבחירות, מתכנן ל-2020. דמוקרטים רבים חושבים שאם ביידן היה רץ במקום הילרי קלינטון ב-2016 הוא היה מנצח את דונלד טראמפ. המשתתפים בשיחה האחרונה של ביידן קיבלו את הרושם שאם במהלך 2018 לא יצוץ מועמד דמוקרטי חזק מספיק ביידן ירגיש מספיק בטוח כדי להתמודד.


עם ברק באובמה בהלוויית הבן בו (צילום: AP) (צילום: AP)
עם ברק באובמה בהלוויית הבן בו(צילום: AP)

אם ביידן ירוץ וייבחר הוא יהיה בן 78 בטקס ההשבעה בינואר 2021. הוא מבוגר מטראמפ רק בארבע שנים, אך עבור חלק מהדמוקרטים מדובר בתרחיש מדאיג. אפשרות אחת שעליה כבר שוחחו יועציו הקרובים היא שביידן יודיע שהוא יכהן כנשיא רק כהונה אחת - כדי לסלול את הדרך לסגנו שיחליף אותו ב-2024, ויתמודד שוב ב-2028. התקווה היא ליצור רצף דמוקרטי של 12 שנה בבית הלבן.

 

השיחה הקצרה של ביידן על בחירות 2020 הייתה כשהוא ויועציו מדיניות החוץ שלו ניסו לבסס את האג'נדה של מרכז פן ביידן לדיפלומטיה ויחסים בינלאומיים. רבים מיועציו עובדים שם מאז שביידן עזב את הבית הלבן. דובר של ביידן סירב להגיב לפרטים, אך בראיון אחרון שנתן ל-NBC אמר ביידן שהוא יחליט על ריצה ב-2020 לפי "מה שיהיה הדבר הנכון לעשות".

ביידן עם הילרי קלינטון. במפלגה הדמוקרטים בטוחים: הוא היה מנצח ב-2016 (צילום: AP) (צילום: AP)
ביידן עם הילרי קלינטון. במפלגה הדמוקרטים בטוחים: הוא היה מנצח ב-2016(צילום: AP)
 

לקראת בחירות האמצע בהמשך השנה אמר ביידן שהוא "מתמקד בדבר אחד: לבחור קונגרס דמוקרטי", ויבחן את הנושא בעוד שנה. "יש לי המון זמן לשקול אם לרוץ או לא", אמר בראיון. השיחה עם עוזריו הוותיקים היא אחד מכמה סימנים שמראים שהפוליטיקאי הוותיק מתחיל להציג את עצמו כאלטרנטיבה לטראמפ.

 

במהלך מסעותיו בארה"ב ובעולם מגנה ביידן את ההנהגה הנוכחית. הוא מספר שהוא רוצה לקחת חלק חשוב בקמפיין הדמוקרטי בבחירות האמצע, במטרה להחזיר את הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים ובסנאט.

"אדם מן השורה". ביידן בעצרת בחירות בפורטלנד (צילום: AP) (צילום: AP)
"אדם מן השורה". ביידן בעצרת בחירות בפורטלנד(צילום: AP)
 

"דונלד טראמפ דואג לדונלד טראמפ. הרפובליקנים דואגים לדונלד טראמפ. מי דואג לכל השאר? הדמוקרטים", אמר לאחרונה סגן הנשיא לשעבר. ביידן הבטיח שבשנה הקרובה הוא יסתובב ברחבי ארה"ב, "כדי לתמוך במנהיגים שיתמכו בכולנו".

 

ב-2015 ביידן שקל להתמודד בפריימריז הדמוקרטיים, אך בסופו של דבר החליט שהוא ומשפחתו לא צריכים לעשות את זה זמן קצר אחרי שבנו, בו, מת מסרטן באותה שנה. במפלגה הדמוקרטית יש עדיין מי שחושב שביידן, פוליטיקאי שנחשב ל"אדם מן השורה" וטיפח תדמית של "צווארון כחול", יצליח לנצח את טראמפ ב-2020.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן
צילום: AP
מומלצים