שתף קטע נבחר

"שולה זקן" של נתניהו: שלמה פילבר - פרופיל

שלמה (מומו) פילבר מלווה את ראש הממשלה מאז 96'. אחרי הבחירות האחרונות הפקיד נתניהו בידי יועצו הנאמן את המשרד החשוב לו ביותר: משרד התקשורת. הוא רק לא תיאר לעצמו שפילבר יהפוך לעד מדינה שיפליל אותו בעבירות שוחד

 

בנימין נתניהו ושלמה פילבר (צילום: רויטרס, אוראל כהן) (צילום: רויטרס, אוראל כהן)
בנימין נתניהו ושלמה פילבר(צילום: רויטרס, אוראל כהן)

 

"רוני אלשיך, בהצלחה, אין מתאים ממנו. 30 שנה מכירים - מספסלי 'מרכז הרב', קרבות הצנחנים במערב ביירות, ההתיישבות בבנימין ועד היום". כך צייץ בטוויטר שלמה (מומו) פילבר עם מינוי רוני אלשיך למפכ"ל בספטמבר 2015. שנתיים וחצי אחרי, סביר להניח שפילבר כבר לא מברך את חברו מהישיבה והצנחנים. אחרי כמה ימים במעצר, לצד חקירה לוחצת של המשטרה ורשות ניירות ערך, נראה כי פילבר מסובך עד צוואר בתיק 4000, וכדי להימלט מעונש כבד החליט לחתום על הסכם עד מדינה ולהפליל את פטרונו, ראש הממשלה נתניהו.

 

 

את היחסים האישיים והקרובים בין ראש הממשלה נתניהו לפילבר, אלו שהובילו את מנכ"ל משרד התקשורת לחדר החקירות, אפשר לדמות אולי רק למערכת היחסים שהייתה בין ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט למזכירתו האישית ואשת סודו שולה זקן. סודיות ונאמנות. מערכת היחסים הזו נגמרה, כזכור, בהחלטה של זקן להפליל את אולמרט - ושלחה אותו למאסר. 

 

עד כמה משמעותית מערכת היחסים בין פילבר לנתניהו? לשניים היסטוריה ארוכת שנים יחד. פילבר הצעיר הכיר את נתניהו בבחירות הראשונות שלו ב-1996 כשהיה התחקירן הראשי במטה ההסברה של הליכוד. כשנתניהו הפסיד לברק בבחירות 1999 הוא מינה את פילבר ליו"ר המטה שלו. פילבר המשיך עם נתניהו גם למשרד החוץ בתקופת כהונתו של שרון, אולם בשל מלחמות פנימיות במטה נתניהו הוא לא נשאר איתו לתפקיד יו"ר מטה שר האוצר. 

שלמה פילבר בעת הארכת מעצרו בבית משפט השלום בתל אביב (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
שלמה פילבר בעת הארכת מעצרו בבית משפט השלום בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)
  

כפיצוי על הדחתו קיבל פילבר מנתניהו תפקיד ציבורי חשוב: מזכיר דירקטוריון רכבת ישראל. "יש לנתניהו חיבה גדולה לחובשי כיפות ולכן הוא התחבר מהר מאוד לשלמה פילבר", סיפר אחד האנשים שעבדו בעבר עם נתניהו. "יש לו אמון מוחלט באנשי הציונות הדתית והם נחשבים בעיניו ערכיים מאוד". 

 

פילבר, בוגר ישיבת "שבות ישראל" באפרת, הוא עורך דין בהכשרתו המחזיק גם בתואר שני במנהל עסקים. במחצית השנייה של שנות ה־90 כיהן בתפקידים שונים במועצת יש"ע, שהבכיר בהם היה מנכ"ל המועצה.

  

שמו של פילבר, שנחשב לדמות מרכזית בחוגי הימין, נקשר עם מאמר מעורר מחלוקת שפורסם חודש לאחר רצח רבין בכתב העת "נקודה". כותרת המאמר, שפורסם בחתימתו של פילבר, הייתה "כדורי סרק". במאמר העלה פילבר את האפשרות שרצח רבין לא היה מעשה מתוכנן של יגאל עמיר כ"פושע אידיאולוגי", אלא "תאונת עבודה של השב"כ, כחלק ממזימה של אנשי שמאל שביקשו ללבות את הביקורת הציבורית כלפי הימין, באמצעות הבלטת האלימות שנקטו פעילי ימין באותה תקופה".

 

המאמר של פילבר פירט שני תרחישים. לפי אחד מהם השב"כ ידע מראש על כוונתיו של עמיר אך החליט שלא לעצור אותו מבעוד מועד כדי לרשום הישג על תפיסתו "על חם". התרחיש השני טען שהשב"כ תכנן לשתול כדורי סרק באקדחו של עמיר, אך הרוצח החליף אותם בכדורים אמיתיים ברגע האחרון. המאמר צף מחדש עם מינויו למנכ"ל משרד התקשורת ב-2015. פילבר טען בתגובה כי את המאמר כתב עורך "נקודה" דאז, אורי אליצור ז"ל והוא רק ביקש מפילבר להיות חתום עליו במקומו.  

 

לאורך השנים נשמר הקשר בין נתניהו לפילבר על "אש נמוכה", אולם לקראת הבחירות האחרונות ב־2015 החזיר ראש הממשלה את פילבר למרכז הזירה ומינה אותו ליו"ר מטה הבחירות של הליכוד. נתניהו ופילבר הרחיקו את כל הפוליטיקאים ממטה הבחירות והפכו אותו ל"זירה סטרילית". פילבר הפך לאיש אמון וסוד. הוא היה בקשר ישיר גם עם משפחת נתניהו, בעיקר עם שרה ויאיר. מטה הבחירות עבד כמו גוף מודיעיני מסווג בראשות נתניהו ופילבר. בניצוחם שרים וח"כים פשוט מודרו מקמפיין הבחירות.  

התצהיר שעליו חתם פילבר ()
התצהיר שעליו חתם פילבר
 

באותה שנה פילבר ונתניהו חתמו על תצהיר שהוגש לוועדת הבחירות ובו טענו כי אין כל קשר בין נתניהו לחינמון "ישראל היום". פילבר הגיש את התצהיר כתגובה לתלונה שבה נטען כי החינמון משמש כלי תעמולה למען ראש הממשלה - בניגוד לחוק הבחירות.

 

לאחר הניצחון בבחירות התעקש נתניהו להחזיק בעצמו בתיק התקשורת. כשחיפש מנכ"ל למשרד שישרת אותו נאמנה, פילבר היה בחירתו הראשונה. המנכל המכהן פוטר על ידי נתניהו בשיחת טלפון ימים בודדים לאחר הבחירות, ופילבר נחת בכסאו. מעשיו שם עומדים כעת בליבה של חקירת פרשת בזק-וואלה. הם אלה שהביאו אותו לתא המעצר - וגם הציבו בפניו את הסכם עד המדינה, שעליו חתם אמש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
שלמה פילבר בעת הדיון בהארכת מעצרו
צילום: מוטי קמחי
מומלצים