שתף קטע נבחר

דן מרידור נגד הגירוש: "ההנהגה מנצלת את היצר האנושי נגד הזר"

שר המשפטים לשעבר תקף את מדיניות הממשלה באירוע למען מבקשי מקלט ואמר: "הסיפור הזה איננו על מבקשי המקלט. הוא עלינו, מי אנחנו". הרב האורתודוקסי חן שריג: "הגירוש הזה לא אנושי, בטח ובטח שלא יהודי, והוא אסור על פי ההלכה"

 

 

"ההנהגה צריכה להוביל ולחנך גם נגד היצר האנושי, נגד הפחד והשנאה לאחר, והיא לא עושה את זה, אלא קוראת לאנשים סרטן". דן מרידור, שכיהן בין היתר כשר המשפטים בממשלתו של יצחק שמיר וכשר בממשלותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר את הדברים הללו באירוע למען מבקשי המקלט, על רקע תוכנית הגירוש שמקדמת הממשלה.

 

מרידור, שהשתתף באירוע "מרימים קול למען מבקשי המקלט" באולם ימק"א הבינלאומית בירושלים, הוסיף ותקף את הממשלה: "תפקיד ההנהגה הוא ללמד את האנשים לכבוש את היצר, לא להשתמש בו כדי להביא לרע. לצערי אנחנו רואים היום, לא רק בעניין הזה, הנהגה שבמקום לחנך ולומר לציבור מה נכון לעשות בהיבט המוסרי, לפעמים מנצלת את היצר האנושי נגד הזר".

"ההנהגה צריכה לחנך נגד היצר האנושי, נגד הפחד והשנאה לאחר, והיא לא עושה את זה". מרידור (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
"ההנהגה צריכה לחנך נגד היצר האנושי, נגד הפחד והשנאה לאחר, והיא לא עושה את זה". מרידור(צילום: אלכס קולומויסקי)

"הערב הזה הוא עוד אמירה חשובה", אמר מרידור. "לא כולנו מתייחסים לאנשים האחרים כפי שאנחנו שומעים אצל חלק לא מבוטל של ההנהגה שלנו, המתחרה זה בזה מי ידבר בצורה יותר בוטה כנגד הזרים ומבקשי המקלט".

 

מרידור הזכיר כי ראש הממשלה מנחם בגין, שתחתיו כיהן כמזכיר הממשלה, קיבל החלטה לאפשר לספינה עם פליטים מווייטנאם להגיע לחופי ישראל. "הסיפור הזה איננו על מבקשי המקלט, הוא עלינו, מי אנחנו. התנועה שאני באתי ממנה נקראה על ידי מנחם בגין 'תנועה לאומית ליברלית'. אנחנו עוסקים בעניין היהודי והלאומי כל ימינו ואנחנו גאים בו. אבל אנחנו בני אדם. ההיבט האנושי, ההיבט הדמוקרטי, ההיבט הליברלי, קריטי דווקא כשאתה תנועה לאומית".

מבקשי מקלט מפגינים נגד תוכנית הגירוש (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מבקשי מקלט מפגינים נגד תוכנית הגירוש(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

הרב האורתודוקסי חן שריג אמר בכנס כי "הידיעות שעומדות לפנינו הן נוראיות. עשרות רבות של עדויות שמספרות את אותו סיפור. הם מגיעים לרואנדה ולאוגנדה וסוחרי האדם מחכים להם ברגע שהם נוחתים". הם עוברים מסע שרבים מהם מתו בו בלוב, בים, במדבריות השונות. בשביל להבין שזה לא בסדר צריך פשוט להיות בן אדם. להסתכל לאנשים האלה בעיניים ולהבין שככה בני אדם לא מתנהגים. צריך טיפה חמלה לראות את הדמעות ולשמוע את הקולות".

 

שריג הוסיף כי הגירוש אסור על פי ההלכה. "בתור יהודי אנחנו אומרים 'בצלם אלוהים עשה את האדם', וזה כולל גם אפריקנים", אמר. "לא תרצח נאמר גם לגבי יהודים וגם לגבי מי שאינם יהודים. כשאדם שולח מישהו לדרך מסוכנת שהסכנה ידועה והוא הולך שלא ברצונו אלא באיומים ומוצא את מותו - הרי הוא רוצח ושופך דמים. הגירוש הזה לא אנושי, בטח ובטח שלא יהודי, והוא אסור על פי ההלכה, התורה והדין היהודי. אנחנו לא יכולים להרפות, לא יכולים לוותר, אסור לנו שהדבר הזה יקרה, אנחנו לא יכולים להרשות את זה לעצמנו", סיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מבקשי מקלט מפגינים
צילום: EPA
מומלצים