שתף קטע נבחר

החלפתם רכב? תמתינו חודשים לתג חניית נכים

תלונות רבות שהגיעו ל-ynet מעלות כי הבירוקרטיה מקשה על העברת תג חנייה לנכים למי שהחליף רכב וחלקם מחכים כבר שנה וחצי. "דבר שאפשר לפתור בלחיצת כפתור במחשב", אמרה אם לילדה נכה. מנכ"לית משרד התחבורה השיבה בפוסט לאם: "נדרשים לשפר"

בעלי תג חנייה לנכים נאלצים לחכות שבועות ואף חודשים עד שהם מקבלים תג חדש לאחר שהחליפו רכב - כך עולה מתלונות רבות שהגיעו ל-ynet. בזמן זה הם אינם יכולים לחנות בחניית נכים, שפעמים רבות השימוש בה הוא הדבר היחיד שמאפשר להם להתנייד במרחב הציבורי. בנוסף, הורים לנכים לא יכולים בתקופה זו להסיע את ילדיהם ברכב המשפחתי.

 

התגים מונפקים על ידי רשות הרישוי שבמשרד התחבורה ומיוצרים בבית דפוס בקיבוץ בארי שבעוטף עזה. הם אמורים להישלח בדואר רגיל לזכאים, אך רבים מהם מדווחים כי התהליך מתעכב מסיבות לא ברורות ופעמים רבות יש תקלות המונעות את הגעת התגים החדשים לידיהם בזמן סביר. לאותם בעלי תג נכה שהתייאשו ומבקשים להגיע לבית הדפוס ולאסוף בעצמם את התגים – נאמר כי הדבר אינו אפשרי.

פס ובתה אלה ()
פס ובתה אלה

אורלי פס, תושבת בת חפר, היא אימא לאלה, ילדה נכה בת 12. פס החליפה רכב לפני יותר מחודשיים, אך על אף שמילאה את כל הטפסים וסיפקה את כל האישורים הנדרשים – לא זכתה עדיין לקבל תג נכה לרכב החדש. "דיברתי עם בית הדפוס לפני שלושה שבועות והם אמרו שהם שלחו את התג דרך דואר ישראל", היא מספרת. "משרד הרישוי לא מאפשר שליחה בדואר רשום. עכשיו אתה צריך לשבת בבית ולחכות עד שהתו יגיע. שאלתי אותם אם אני יכולה לבוא ולקחת, אמרו לי שאי אפשר".

 

משמעות הדבר היא שפס לא תוכל לחנות בחניית נכים. "אנחנו בשנת 2018 ומשרד התחבורה מתנהל כמו בשנות ה-50. אין לי מילה אחרת חוץ מלומר - תתביישו לכם", היא האשימה. "זה דבר שאפשר לפתור בשנייה וחצי באמצעות לחיצה על כפתור במחשב משרד הרישוי".

 

האם גם כתבה פוסט בפייסבוק ונענתה בתשובה על-ידי לא אחרת מאשר מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר. "אנחנו אכן נדרשים לשפר את העברת תגי הנכה בעת החלפת רכבים. קיימתי בנושא כמה דיונים ובקרוב ייעשו צעדים אופרטיביים".

הפוסט של אורלי פס ()
הפוסט של אורלי פס

והתשובה שקיבלה ממנכ"לית משרד התחבורה ()
והתשובה שקיבלה ממנכ"לית משרד התחבורה

 

אילון אשכנזי נתקל בבעיה דומה כשהחליף רכב לפני כשנה וחצי. בתו הנכה, אופיר ז"ל, הייתה אז בת 12 ונלחמה על חייה. באותה התקופה אילון נאלץ להתמודד גם עם קשיי הבירוקרטיה. "ניגשתי למשרדים של משרד הרישוי עם הניירות של הרכב החדש, מילאו את הטפסים ואמרו לי שישלחו לי את התג בדואר. חיכיתי והוא לא הגיע", מספר אשכנזי.

גם אילון אשכנזי מחכה ()
גם אילון אשכנזי מחכה

קרן מחכה כבר כמעט שנה וחצי ()
קרן מחכה כבר כמעט שנה וחצי

גם לו נאמר כי הוא לא יכול להגיע לבית הייצור בקיבוץ בארי ומצא פתרון יצירתי. "הדפסתי דף שכתבתי עליו הסבר לשוטר ושמתי על השמשה הקדמית בתקווה שלא ייתנו לי דו"חות", הוא הוסיף. "זו פשוט אטימות ואין לכך מילים".

 

קרן שוסטר היא נכה לצמיתות בדרגה של 100% שנעזרת בכיסא גלגלים, ומחכה כבר מחודש נובמבר 2016, כמעט שנה וחצי, לקבלת תג חנייה לרכב החדש שבו אביה נוהג. "פניתי עשרות פעמים וכל פעם אומרים שזה בטיפול ובינתיים אנחנו עם תג נכה של אוטו אחר", היא מספרת. "השוטרים מסתכלים על הרכב ואומרים לי שזה לא תואם והם ייתנו לי דו"ח. קיבלתי גם קנס לא מזמן כי חנינו בחניית נכה. אני הולכת למשרד הרישוי בראשון לציון ואומרים לי לחכות עד שאקבל מקיבוץ בארי את האישור. זה משהו שאמור להיות הרבה יותר קצר, ולא מסבירים ולא נותנים תשובות. והמשטרה מבחינתה - בשניות הם נותנים דו"ח. זו פשוט בושה".

 

ממשרד התחבורה נמסר כי "זכיינית משרד התחבורה המנפיקה את תגי החנייה לנכים שלחה לאורלי פס תג חנייה חדש ב-21 בפברואר 2018 לכתובתה המצוינת במשרד הפנים. אולם, מסיבה בלתי ידועה התג לא הגיע לביתה. ב-29 בינואר נשלח לביתה של אורלי תג נוסף לרכב אחר שבבעלותה, ובקשתה הנוכחית נגעה להחלפת רכב קיים. תגי הנכים נשלחים מיידית עם אישורם על-ידי הוועדה. לעתים בשל אי עדכון כתובת חל עיכוב בהגעת התג. משרד התחבורה בוחן בימים אלה דרכים נוספות לזירוז הגעת התג לביתם של מגישי הבקשות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים