שתף קטע נבחר

יא מוסטפה יא מוסטפה. המועמד שמעז להתמודד מול א-סיסי

מוסא מוסטפה מוסא, מנהיגה האלמוני של מפלגת "אל-ע'ד", לא תכנן להתמודד בבחירות לנשיאות מצרים, אבל כשראה שכל המועמדים מהאופוזיציה פרשו הכריז על מועמדותו. "יש לנו רעיונות להציע", אמר האיש שעד לא מזמן ארגן אירועי תמיכה בעד מועמדותו של א-סיסי לכהונה שנייה

 

 

עוד כמה ימים ייערכו הבחירות לנשיאות מצרים, אבל מוסא מוסטפה מוסא, המועמד היחיד שמתמודד נגד הנשיא המכהן עבד אל-פתאח א-סיסי, מתרחק מאור הזרקורים.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

לקראת הבחירות: מצרים קוראת לציבור להלשין על עיתונאים

 

מועמדותו של מוסא לנשיאות הפתיעה אפילו את חבריו במפלגת "אל-ע'ד" (מפלגת המחר). כמה שעות לפני סגירת רישום המועמדים לבחירות בחודש ינואר, חבר בצוותו של מוסא צולם רץ ברחוב בקהיר לעבר בניין ועדת הבחירות כדי להספיק לדדליין. עד אותו רגע, המנהיג האלמוני של מפלגת "אל-ע'ד, ארגן אירועי תמיכה במועמדותו של הנשיא א-סיסי לכהונה שנייה.

 

מוסא מוסטפה מוסא מועמד לנשיאות מצרים (צילום: AP)
הודיע על התמודדות ברגע האחרון. מוסא מוסטפה מוסא מועמד לנשיאות מצרים(צילום: AP)
מוסא בן ה-65 הכחיש את הטענות של מבקריו שהוא למעשה מתמודד במרוץ רק כדי להראות שיש עוד מועמד בבחירות לנשיאות למעט א-סיסי, אבל הוא עדיין משמיע בפומבי הצהרות תמיכה בגנרל ובמפקד הצבא לשעבר, ואמר שהוא מקווה לנצח. הבחירות לנשיאות מצרים ייערכו ב-28-26 במרס. הצבעת אזרחים מצרים בחו"ל התקיימה ב-18-16 במרס.

 

כל המועמדים האחרים פרשו לאחר שקיבלו איומים

איש העסקים לשעבר החליט להתמודד לנשיאות לאחר שכל המועמדים האחרים מהאופוזיציה פרשו בתואנה לאיומים על תומכיהם, השמצתם בתקשורת וסביבת בחירות לא הוגנת בעקבות מעצרו של המתמודד הרציני היחיד.

 

ועדת הבחירות במצרים מסרה שהבחירות יהיו חופשיות והוגנות, וקמפיין הבחירות של א-סיסי מסר שאין מועמד שרצה לרוץ מולו שנחסם על ידי הרשויות. עם זאת, אירועים שונים שקשורים לכמה מהמועמדים הראו שהנשיא המכהן בדרכו לניצחון סוחף. בכמה ריאיונות שהעניק לתקשורת אמר מוסא שהשארת א-סיסי כמועמד היחיד היה "מחזה שאיננו מתאים למצרים".

 

כרזת בחירות בקהיר של המועמד לנשיאות מצרים מוסא מוסטפה מוסא (צילום: AP)
(צילום: AP)
"יש לנו תפקיד חיובי לשחק בהתמודדות אז המועמדות שלנו באה לא רק בגלל הסיבות הלאומניות שלנו - אנחנו גם חושבים שיש לנו רעיונות להציע", אמר מוסא בהופעה בתוכנית טלוויזיה בחודש ינואר.

 

עידן א-סיסי: יותר או פחות ביטחון למצרים?

תומכיו של נשיא מצרים טוענים שא-סיסי הביא למצרים יותר ביטחון מאז 2013, אז הדיח בהפיכה צבאית את הנשיא האיסלאמיסטי מוחמד מורסי. עם זאת, המדינה הערבית הגדולה בעולם עדיין מתמודדת עם טרור בצפון סיני ועם פיגועים בשטחה. מבקריו של א-סיסי טוענים שהפופולריות שלו ניזוקה מצעדי הצנע שנקט ודיכוי יריביו הפוליטיים, פעילי זכויות אדם ותקשורת עצמאית.

 

מוסא אמר שהוא חולק על א-סיסי בכמה נושאים, בייחוד בנושא הרפורמה הכלכלית הקשוחה שהשיק הנשיא המצרי בסוף 2016 שכללה בין היתר קיצוצים בסובסידיות. הוא מבטיח לסייע לחקלאים, להוריד את המחירים הגבוהים של מוצרי יסוד ולהעלות את המשכורות כדי לעזור למצרים רבים שלדבריהם לא יכולים לקנות מספיק אוכל.

 

כרזת בחירות של נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי (צילום: AP)
(צילום: AP)

אלא שרוב המצרים לא ממש יודעים הרבה על מוסא. במשך שבועות רבים הוא לא נראה בציבור למעט כמה הופעות בטלוויזיה. מנגד, אלפי כרזות בחירות של א-סיסי תלויות ברחובות קהיר.

כשנשאל בתוכנית טלוויזיה על התרומות לקמפיין הבחירות שלו, השיב מוסא שהתמיכה בו די דלה. "כמה אנשים חושבים שאם הם מתייצבים ומביעים בי תמיכה, הם ייתפשו כמי שיוצאים נגד המדינה וזו טעות", אמר מוסא.

 

עצרת של מוסטפה מוסא: יותר עיתונאים מתומכים

בעצרת הבחירות הפומבית הראשונה שקיים מוסא ברחובות קהיר השתתפו בעיקר עיתונאים, שרצו לקבל הצצה על מועמד הרגע האחרון שקורא תגר על הנשיא המכהן. מעט מאוד תומכים הגיעו לתמוך באיש שמחזיק בתואר באדריכלות.

 

מוסא נמנע מלמתוח ביקורת על המדיניות של א-סיסי, ובמקום זאת הבטיח להמשיך באותה דרך אם ינצח בבחירות לנשיאות. פעילי אופוזיציה, עיתונאים ופרשנים מתייחסים בביטול למוסא בתואנה שמדובר במועמד בובה, שמתודד רק כדי לתת תחושה של תחרות דמוקרטית אמיתית.

 

כרזת בחירות של נשיא מצרים א-סיסי בפירמידות בגיזה (צילום: AP)
(צילום: AP)

נשיא מצרים א-סיסי עם נשיא סודן אל-באשיר בקהיר (צילום: AP)
(צילום: AP)

מגיש הטלוויזיה לאמיס אל-חדידי שאל את מוסא בריאיון עם מישהו ממשפחתו חושב שהכסף הפרטי שהולך לקמפיין שלו הוא בזבוז. תשובתו של המועמד לנשיאות: "הם מבינים את החובה הלאומית שלי ושיש לי מה להציע".

 

אף שמציגים אותו לא פעם באופן מוגחך, מוסא ממשיך להעניק ריאיונות לערוצי טלוויזיה מקומיים ולעיתונים מצריים, אבל הוא מסרב להתראיין לתקשורת הזרה.

 

"אני לא רוצה להיפגש עם התקשורת הזרה בתקופה של חוסר ודאות. אני לא יודע איך הם ישתמשו בפגישה הזו, ואני יודע שהם לא ישתמשו בה נגדי, אלא נגד הנשיא ונגד המדינה. המטרות שלהן מלאות רוע", אמר מוסא לעיתון הממסדי "אל-אהראם". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים