שתף קטע נבחר

סיכול ממוקד לציונות הדתית

המתקפה על רבני עלי אינה מחאה נגד מי שאמר משהו שחורג מהמיינסטרים. זו מערכה מאורגנת של חלקים בחברה הישראלית לפגיעה בחובשי הכיפות

 

הרבנים סדן ולווינשטיין ()
הרבנים סדן ולווינשטיין

ימים של סערה פוקדים את הציונות הדתית כולה ואת מוסדות "בני דוד" בעלי בפרט. למתבונן מהצד נראה אולי הדבר כמו עוד סיפור לא מעניין של רב שאמר משהו נגד המיינסטרים, אבל כמי שמצוי בפרטים כבר חודשים רבים - ומכיר את מלחמת התרבות המתחוללת בצה"ל בפרט ובמרחב הציבורי בכלל נגד כל גילוי של תפיסות לאומיות או דתיות - לא מדובר בתגובות תמימות של מי שנפגע/ה מהתבטאות זו או אחרת, אלא במערכת משומנת ומתוזמנת שהחליטה לצאת למסע של סיכול ממוקד של הציונות הדתית, הנתפסת בעיניה כמאיימת על ההגמוניה הישנה, תוך הגדרת מוסדות בני דוד כמרכז הכוח של "האויב", אשר בו יש לפגוע ללא רחם, עד חיסולו המוחלט.

 

המכינה הקדם-צבאית "בני דוד" פועלת במשך 30 השנים האחרונות להגשמת שתי מטרות עיקריות. הראשונה: לכוון את תלמידי המכינה להעמקה וחיזוק אמונתם וחיבורם לתורת ישראל, ומתוך כך הגעתם לשירות משמעותי בצה"ל, ויעידו על כך מאות הקצינים בוגרי המכינה. השנייה: הובלת החברה הדתית-לאומית ללקיחת אחריות ונשיאה בנטל ההנהגה החברתית-ציבורית בישראל.

 

זכויותיה הרבות של המכינה והעומדים בראשה - חתן פרס ישראל על מפעל חיים, הרב אלי סדן, ושותפו לדרך הרב יגאל לוינשטיין - לא עומדים לנגד עיניהם של אותם ארגונים המנצלים את ההתבטאויות שנשמעו מפיהם של רבנים בשיעורים ושיחות שהועברו במכינה, תוך הכרזת מלחמה ללא פשרות דווקא נגד בני דוד, שבמשך שנים מנהלת שיח שקט וענייני עם צה"ל ועם החברה בישראל במטרה למצוא את הדרך לשלב את בני הציונות הדתית בצה"ל ובמשרדי הממשלה, ללא צורך במלחמות וכיפופי ידיים.

 

כבוגר "בני דוד", הרגשתי מבוכה ואפילו סלידה ביחס לחלק מהביטויים שבהם השתמש הרב יוסף קלנר באותו שיעור שהתפרסם. אני מתנגד נמרצות לכל אמירה שניתן לפרש כפגיעה או זלזול בנשים או במיעוטים אחרים. אני סבור שגם דבריו של הרב יגאל לוינשטיין, שהתבטא בעבר באופן לא מכובד כלפי הקהילה הגאה, מוטב שלא היו נאמרים באופן ובסגנון שנאמרו. הם אמנם כשלו בלשונם בציטוט אחד בשיעור או שיחה שהעבירו, אך מי שהאזין לכל השיעורים של הרבנים בעלי, המחנכים כבר 30 שנה ב"בני דוד", יודע שזו לא דרכם החינוכית-לימודית, ובטח לא דרכו של בית המדרש.

 

אבל מתברר שכל זה לא מבלבל את "הפורום החילוני", העומד בראש החזית שחרטה על דגלה להתנגד בכל דרך לפעילות "בני דוד". מתוך אלפי שיעורים שניתנו בבית המדרש, הם יחפשו התבטאות אחת שלא נראית להם כדי לצבוע בצבעים שחורים ולהציג מציאות שקרית של שנאה, ביזוי והדרת נשים, תוך התעלמות מעובדות, שלפיהן דווקא "בני דוד" הם אלו שהקימו לפני כשנתיים וחצי את מדרשת דניאלי להעצמה והכנה של נשים לשירות לאומי, מתוך ההבנה שבנות דתיות מתמודדות עם אתגרים לא פחות מבנים, וגם הן מעוניינות לבנות עולם רוחני של שליחות.

 

שלא תתבלבלו, הסיפור פה אינו הרב קלנר או התבטאות כזאת או אחרת של מי מרבני "בני דוד", אלא פעולה מתוכננת, מתואמת ומאורגנת, המאפיינת את הלך הרוח בשנים האחרונות בתקשורת ובחלקים מסוימים בחברה הישראלית, לפגיעה שיטתית ברבני הציונות הדתית, ובעיקר מלחמה ללא פשרות בקצינים הדתיים חובשי הכיפה הסרוגה שבעיני אותם ארגונים תופסים מקומות בצמרת הפיקוד של צה"ל, תוך מה שהם מכנים "הדתה" וכפיית אמונתם על צבא ההגנה לישראל.

 

שוב ושוב מתוזמרת הביקורת הארסית נגד המציאות שבה בעלי תפקידים בכירים בצה"ל ובמשק בכלל חובשים לראשם כיפות סרוגות - במאמרים בעיתון הארץ, בפרסומים של ארגונים ותנועות פמיניסטיות רדיקליים הפועלים בצה"ל, ובכתבות בטלוויזיה נגד התבטאויות הרבנים.

 

אין פה ניסיון אמיתי לתיקון עוולה, שהרי לא ראינו את אותן קריאות נגד תיכון תלמה ילין בגבעתיים ומוסדות אחרים שבהם מורים ואנשי צוות נחשדו במעשים שלא יעשו כלפי תלמידות. לא ראינו את אותם ארגונים יוצאים נגד החפצה של נשים בתוכניות הטלוויזיה למיניהן. מדובר פשוט בניצול הזדמנות, כחלק ממסע דה-לגיטימציה נגד הכיפות הסרוגות, במטרה להציגם כהזויים, חשוכים, המבזים נשים ובזים למיעוטים.

 

ועם זאת, דווקא בימים אלה יש אחריות וחובה גם על רבנים, מורים ומחנכים בציונות הדתית, לבחון באופן תדיר את דרכם החינוכית וסגנון הלימוד, השימוש בביטויים והמסרים היוצאים מפיהם. אין שום צורך להשתמש בביטויים של ציניות, זלזול ופגיעה, אלא לחנך לערכים של כבוד והערכה, מבלי לזוז לרגע מערכי התורה, המוסר, הקדושה והמשפחה של עם ישראל, כפי שלמדונו חז"ל.

 

עו"ד אבינועם גואלמן הוא בוגר המכינה הקדם צבאית "בני דוד" בעלי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תומר יעקובסון
אבינועם גואלמן
תומר יעקובסון
מומלצים