שתף קטע נבחר

הכוחות שמגנים על הנופשים באילת: "לאפשר את שגרת החופש"

עיר התיירות מביאה עמה תחושה של פסטורליה ושמש קופחת לנופשים בה. אלא שבין רגע זה יכול להתהפך. לשם כך מוצבת יחידה של לוחמי מג"ב שכל עיסוקה היא לוחמה בטרור וטיפול בפשיעה. היחידה סיכלה עשרות עסקאות סמים וכל תפקידה הוא להעניק שקט לכל מי שמגיע לעיר הדרומית בישראל. צפו בלוחמים מדברים

 

כבר בכניסה למחסום הצפוני באילת כולם פוגשים אותם. הם לובשים מדים ירוקים כהים וחובשים כומתות ירוקות כמו בצבא. לעיתים, עוברים את נקודת הביקורת בנסיעה וחולפים על פניהם, ולפעמים מתבקשים לעצור לתשאול קצר. הם עולים על אוטובוסים כדי לוודא שכל מי שנכנס לעיר בבדיקה הראשונית "עובר סלקציה". הם לא חיילים כפי שרבים חושבים, אלא לוחמי מג"ב שהשמירה במחסום הצפוני היא רק חלק קטן מהפעילות השוטפת שלהם במרחב אילת.

 

יחידת בט"פ אילת - כך נקראת היחידה של לוחמי מג"ב שההתמחות שלה היא לוחמה בטרור וטיפול בפשיעה. מכיוון שאילת היא עיר "קצה", מדובר בכוח איכותי שנמצא במקום לכל משימה שיידרש, בדגש על אירועי חירום, שבהם ייקח זמן לכוחות נוספים להגיע לעיר.

 

מג"ב פועל בערים רבות בישראל, אך אילת ייחודית גם בממשקים של היחידה עם גורמי הביטחון השונים, לרבות חיל הים. מדובר בעיר תיירות עם אוכלוסייה משתנה ומתחלפת והשוני הוא אותה תחושה שלכאורה מאוד פסטורלי ושמשי מה שעלול בין רגע להפוך מבחינת הלוחמים לזירת קרב או אירוע שלו הם יצטרכו להגיב.

משמר הגבול, אילת (צילום: מאיר אוחיון)
מוכנים לכל פעולה. לוחמי מג"ב באילת(צילום: מאיר אוחיון)
יחידת מג"ב אילת עוסקת בביטחון השוטף בעיר התיירות הדרומית ומונעת ומצמצמת כניסה של גורמים חבלניים לעיר, הן מהגבול הימי בשיתוף עם חיל הים והן מהגבול היבשתי בשיתוף עם חטיבת יואב של צה"ל. היא מקיימת שיתוף פעולה עם קציני הביטחון של המתקנים החיוניים בעיר ועוד.

 

לפי הנתונים לשנת 2017 של מג"ב, במחסום הצפוני נעצרו 88 חשודים בעבירות שונות. מרבית האירועים התרכזו בעבירות סמים, ובין היתר נתפסו עשרות קילוגרמים של סמים מסוגים שונים. כמו כן, נתפסו בשנה הקודמת 35 נהגים ללא רישיון נהיגה ועוד 22 שוהים בלתי חוקיים.

 

במסגרת הפעילות מפעילה הפלוגה סיורים וצוותים מסביב לשעון ומבצעת פעילות יזומה למיגור הפשיעה בעיר. בראש ובראשונה מעניקה היחידה מענה מקצועי לאירועי טרור באילת. בתוך העיר מצטרפים כוחות מג"ב לפעילויות השוטפות עם השוטרים הכחולים של משטרת מרחב אילת ובכלל, הם מסיירים על קו החוף, בטיילת וברחבי העיר וגם בכביש 12 כדי לתת תחושת ביטחון לתושבי העיר ולתיירים.

 

"הלוחמים תמיד דרוכים"

בחודש מרץ הנוכחי מציינים במג"ב את כניסתה של היחידה לאילת במקומה של צה"ל לפני כ-22 שנים. בחודש מרץ 1996 הוחלט שכוחות מג"ב אילת יחליפו את צה"ל בביצוע חלק ממשימות הביטחון השוטפות סביב עוטף אילת ובכלל במחסום הצפוני, שם מקבלים את פני מי שנכנס לעיר אילת דרך היבשה.

 

"השיח עם רוב האנשים מסתכם באמירת שלום ולראות שהכול בסדר", אומר רב-פקד רמי שמילה, מפקד מג"ב אילת. "חלק קטן מהם נבדקים כדי לוודא שהם לא מכניסים לעיר דברים שאנחנו לא מעוניינים שייכנסו כמו סמים או אמצעי לחימה".

סגן מפקד רמי שמילה (צילום: מאיר אוחיון)
מפקד מג"ב באילת רמי שמילה(צילום: מאיר אוחיון)
"אחד האתגרים שהשוטרים והלוחמים ביחידה מתמודדים איתם זה בעצם הניגודיות המובנית שקיימת בין אווירת החופש והנופש שיש בעיר לבין המשימה המבצעית, הכשירות והדריכות שלה הם נדרשים", אומר שמילה ומדגיש כי "אם אנחנו לא נבצע את המשימה כמו שצריך, שגרת הנופש והחופש הזו לא תוכל להתקיים וזה מה שאנחנו מבהירים כל הזמן ללוחמים", הוסיף שמילה.

 

מקום מאוד מרכזי ופרונטלי בפעילות של היחידה הוא המחסום הצפוני - החזית של העיר מול התיירים והאזרחים המגיעים לאילת דרך היבשה. לא מעט קורה שלוחמי מג"ב מצליחים למנוע פשיעה כבר בכניסה לאילת. יש אינספור סיפורים שעוברים במורשת היחידה, רק חלקם מגיעים לתודעה, חלקם הופכים לסיפורים מיתולוגיים על סיכול אירועים שהיו מפרים את השקט והשלווה בעיר התיירות הדרומית, חלקם אירועים קטנים יותר.

 

אחד האירועים האחרונים שזכורים ביחידה הוא תאונת הפגע וברח שבה נהרג תייר. במג"ב אילת קיבלו דיווח ממרחב אילת על התאונה שהתרחשה ומבינים שהמעורב בתאונה יעשה הכול במטרה להימלט מהעיר. כוחות מג"ב הופכים את הבדיקה במחסום לצד השני וכל מי שיוצא מהעיר נבדק. כתוצאה מהבדיקה נוצר פקק במחסום. זוג המעורבים זיהו את הפקק, ניסו לסטות לנתיב אחר ובפעילות מהירה ונחושה יחד עם שוטרי מרחב אילת, הביאו למעצרם של שני המעורבים בתאונה.

מפקד מחסום ליאור ספר (צילום: מאיר אוחיון)
מפקד מחסום ליאור ספר(צילום: מאיר אוחיון)

רס"ר ליאור ספר, מפקד צוות המשמש כמפקד המחסום הצפוני, סיפר על אירוע נוסף שאירע בעיר אחרת בארץ והתגלגל עד לאילת. "במג"ב אילת קיבלנו דיווח על אירוע דקירות כששלושה חשודים תקפו אדם אחר ויש צילומים שלהם ושל הרכב וככל הנראה יש בכוונתם לברוח לאילת. לאחר תדריך של הצוות הגענו למחסום ולפי התיאור, הרכב נעצר במחסום עם שלושת החשודים. מבדיקה בסיסית אנחנו מבינים כי מדובר באותם שלושה חשודים והם נעצרו. אירועים כאלה יכולים להמחיש את חשיבות הימצאות הלוחמים במחסום הכניסה לאילת, כדי למנוע את כניסתם של גורמים עבריינים לאילת".

 

גם הלוחמת הצעירה, רש"ט לי סרוסי, כבר הספיקה להיות נוכחת באחד האירועים במחסום הכניסה לעיר. "היינו במשמרת רגילה וערכנו בידוק ביטחוני כהרגלנו, קיבלנו מידע מודיעיני על רכב שאמור להיכנס לעיר עם כסף מזויף. קיבלנו את תיאור הרכב והחשודים ולאחר כשעה, הרכב הגיע למחסום, ערכנו בידוק בטחוני, גם של החשודים ולאחר חיפוש מצאנו אלפי שקלים מזויפים בכספת שנמצאה ברכב. בנוסף, נמצא ברכב חומר החשוד כסם, החשודים הועברו להמשך חקירה ונעצרו.

  

במהלך חג הפסח, העיר אילת מארחת עשרות אלפי נופשים ותיירים מהארץ ומחו"ל. לרוב תפוסת בתי המלון מלאה לחלוטין, בנוסף אנשים מתארחים ולנים בדירות נופש, קרוואנים, אוהלים בחוף ואף אצל משפחות אילתיות. כמות האירועים והפניות למוקד 100גבוהה יותר משאר הימים. בתקופה זה עורכים לוחמי מג"ב יותר סיורים במוקדי הבילוי והתיירות על מנת להעניק לאזרח תחושת ביטחון ושירות מהיר ויעיל במקרה בו הוא דורש שירותי משטרה.

 

"המטרה שלנו היא שלהמוני התיירים, הנופשים ותושבי אילת תהיה תחושת ביטחון למרות המורכבות של האתגרים העומדים לפנינו בעיר כמו אילת בגבולות עם המדינות השכנות, מצרים וירדן וגם בפעילות מניעה בביטחון השוטף בעיר", סיכם רב פקד שמילה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיר אוחיון
כוחות מג"ב באילת
צילום: מאיר אוחיון
מומלצים