שתף קטע נבחר

טראמפ העניש במכסי ענק את סין, שמאיימת "להילחם עד הסוף"

מנעליים ועד מכוניות חשמליות, מתעשיית הספנות ועד לתעשיית החלל. גורמים בממשל האמריקני אומרים בעקבות הכרזת הנשיא כי מכסים יוטלו על 1,300 מוצרים סיניים - מביגוד והנעלה ועד לטכנולוגיה עילית. סין מאיימת בתגובה ומבטיחה לנקוט את "כל הצעדים ההכרחיים"

 

 

 

סין ספגה הערב (יום ה') מהלומה כלכלית מנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שהכריז על מכסי ענק בהיקף של 60 מיליארד דולר. לפי גורמים בממשל, המכסים הללו, שיוכרזו תוך 15 יום, יוטלו על 1,300 מוצרים סיניים - מהלבשה והנעלה ועד לטכנולוגיה עילית. נציב הסחר האמריקני רוברט לייטיזר המליץ להטיל מכסים על התעשיות הסיניות המתקדמות הכוללות בין השאר מכוניות חשמליות וטכנולוגיות היי-טק בתחומי הספנות והחלל. סין מאיימת בתגובה ומבטיחה לנקוט את "כל הצעדים ההכרחיים".

נשיא ארה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בהכרזה הדרמטית(צילום: AP)
 

שגרירות סין בוושינגטון מסרה שסין "מאוכזבת מאוד" מהחלטת הנשיא טראמפ, אך הבהירה שלא תירתע ממלחמת סחר עם ארצות הברית: "אם ארצות הברית תיזום מלחמת סחר, סין תשיב מלחמה עד הסוף כדי להגן על האינטרסים הלגיטימיים שלה בכל האמצעים". שגריר סין בארצות הברית צוי טיאנקאי אמר כי "אם מישהו מנסה לכפות עלינו מלחמת סחר, בהחלט נילחם חזרה ונגיב. אם מישהו רוצה משחק קשוח, אנחנו נשחק אותו ונראה מי יחזיק מעמד יותר זמן".  

 

נציב הסחר האמריקני רוברט לייטיזר אמר כי הגנה על טכנולוגיה אמריקנית הכרחית להבטחת עתידה הכלכלי של ארצות הברית. הצעדים נגד סין ננקטו בעקבות חקירה שעליה הורה טראמפ בחודש אוגוסט אשתקד לפי סעיף 301 לחוק הסחר, המתיר לממשל להטיל סנקציות על מדינות שלא מנהלות מסחר הוגן. בין היתר נקבע בחקירה כי סין גונבת מידע מחברות אמריקניות שאותן היא מאלצת לפעול בסין או לקשור קשרים עסקיים עם חברות מקומיות. בין היתר מעריכים האמריקנים שסין משתמשת בלוחמת סייבר כדי לגנוב הון אינטלקטואלי. הנשיא טראמפ ציין בדבריו בבית הלבן כי "יש גניבה עצומה של נכסי ידע".

 

בפתח דבריו, הדגיש הנשיא טראמפ כי הוא "רואה בהם חברים. דיברנו עם הסינים ואנחנו בעיצומו של משא ומתן". עוד אמר כי אובדן מקומות העבודה - תוצאה של סחר בלתי הוגן - היה הסיבה המרכזית שהוא נבחר לנשיאות. הוא אמר כי הטלת המכסים היא חלק ממאמץ להשיג סחר הוגן בין המדינות, וציין בהקשר זה שסין מטילה מכס בשיעור של 25 אחוזים על מכוניות מתוצרת אמריקנית, בשעה שארצות הברית מטילה מכס של 2.5 אחוזים בלבד על מכוניות מסין: "הם גובים מאיתנו, אנחנו נגבה את אותו הדבר", אמר.

 

גירעון הסחר של ארה"ב מול סין עומד על 504 מיליארד דולר. "זה הגירעון הגדול ביותר של מדינה כלשהי בהיסטוריה", אמר דונלד טראמפ. הנשיא אמר שהצו שעליו חתם היום הוא "אחד מבין רבים" בנושא הגבלות הסחר. לפי טראמפ, ההחלטה להטיל מכסים על סין תהפוך את ארה"ב "לחזקה ועשירה יותר".  

 

יועצו של טראמפ לענייני סחר, פיטר נבארו, אמר בשיחה עם כתבים כי ארצות הברית מגינה על עצמה מפני "תוקפנות כלכלית". בממשל טראמפ טוענים כי שנים של משא ומתן עם הסינים לא הובילו לתוצאות.

 

המהלכים האחרונים של הבית הלבן טלטלו את השווקים הפיננסיים. מדד דאו ג'ונס צלל ב-2.9%. מדד S&P 500 צנח ב-2.5% והנאסד"ק ירד ב-2.4%.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
הנשיא טראמפ הטיל מכסים על סין
צילום: AP
מומלצים