שתף קטע נבחר

החל מהחודש הבא: דמי הליווי לעיוורים יעלו

שר הרווחה חיים כץ הודיע כי דמי הליווי יהיו אחידים ולא תלויים בעיסוקו של האדם העיוור או לקוי הראייה. במסגרת ההעלאה הגיל המרבי לזכאות יושווה בין גברים לנשים בהתאם לגיל הפרישה

שר העבודה והרווחה חיים כץ הודיע היום (ה') כי דמי הליווי לעיוורים ולקויי ראייה יעלו ל-1,337 שקל. ההצעה של השר, שגובשה במסגרת העלאת קצבאות הנכות, מעניקה דמי ליווי אחידים ללא הבדל בין אדם עם עיוורון שעובד או לומד לבין שאר בני האדם עם עיוורון.

 

דמי הליווי לנושאי תעודת עיוור שעובדים או לומדים יעלו ב-35%, שמהווים 349 שקל, ודמי הליווי לשאר האנשים עם עיוורון יעלו ב-80% ויעמדו על 596 שקל. כיום, יותר מ-5,500 נושאי תעודת עיוור מקבלים את הקצבה הנמוכה ביותר, וכ-2,000 נושאי תעודה מקבלים את הקצבה המרבית.

 

 (צילום: Shutterstck) (צילום: Shutterstck)
(צילום: Shutterstck)

כמו כן, השר הציע להשוות את הגיל המרבי לזכאות עבור דמי ליווי בין גברים לנשים - כדי שיעמוד על 67, גיל הפרישה המקובל בחוק. עם כניסת ההצעה לתוקף - נשים בגילאי העבודה שהיו זכאיות לקצבה רק עד גיל 62 יקבלו אותה למשך חמש שנים נוספות.

 

השר חיים כץ (צילום: הדס פרוש/פלאש90) (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
השר חיים כץ(צילום: הדס פרוש/פלאש90)

התיקון החדש לגובה הקצבאות צפוי להיכנס לתוקף בחודש הבא עם אישור ועדת הכספים של הכנסת, ויחול רטרואקטיבית החל מהחודש הנוכחי. עלות הגדלת הקצבאות עומדת על כ-50 מיליון שקל בשנה, וסך עלות קצבאות הניידות לעיוורים עומדת על כ-120 מיליון שקל.

 

התיקון מצטרף לשינוי בדמי הליווי לנושאי תעודת עיוור שנכנס לתוקף בחודש ינואר, שביטל את דרגת דמי הליווי הנמוכה ביותר בשיעור של 50% שניתנה ל-750 נושאי תעודת עיוור שהיו זכאים גם לקצבת שירותים מיוחדים מביטוח לאומי. הקצבה עלתה ב-75% ללא קשר לזכאות לקצבאות מביטוח לאומי.

 

השר כץ אמר כי "מדובר בצעד שישפר את איכות חייהם של אנשים עם עיוורון. מדובר באוכלוסייה שקופחה במשך שנים וכעת אנו מתחילים לתקן את העוול".

 

נתי ביאליסטוק כהן, מנכ"ל המרכז לעיוור בישראל שהשתתף בגיבוש התקנות, אמר כי "מדובר בצעד חיובי ראשון במאבק חשוב שמנהל המרכז לעיוור לביטול האפליה של אנשים עם עיוורון בישראל. יחד עם זאת, המרכז לעיוור ימשיך להיאבק וממתין להחלטת בית המשפט העליון להשוואת דמי הליווי של נושאי תעודת עיוור לקצבת הניידות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstck
עלייה בקצבאות לעיוורים
צילום: Shutterstck
מומלצים