שתף קטע נבחר

גורם בעזה ל-ynet: "מספר המשתתפים - כישלון'". צה"ל: פגענו רק בפעילי טרור

מארגני "צעדת השיבה" הפלסטינים ציפו ל-100 אלף איש, אבל חרף מערך ההסעות החינמי ויחסי הציבור האגרסיביים - הגיעו פחות מרבע. גורם מעזה הודה: הושקעו כספים רבים אבל זה לא תפס תאוצה. באירועים נהרגו 16 פלסטינים. צה"ל: "לא הייתה חציית גדר, האירועים יימשכו בימים הבאים"

 

 

אכזבה בקרב מארגני קמפיין "צעדת השיבה " ממספר המשתתפים הנמוך מהמצופה ביום הפתיחה: חרף ציפיות לכ-100 אלף פלסטינים שיגיעו לגדר הגבול עם ישראל במוקדים השונים, בפועל השתתפו באירוע אתמול (ו') בין 20 ל-25 אלף איש בלבד. בהתחשב במשאבים הרבים שהושקעו, ביחסי הציבור האגרסיביים ובמערכי ההסעה ההמוניים שהועמדו חינם לרשות המפגינים, מדובר במספר מועט – פחות מרבע מהצפי. גורם ברצועת עזה אמר בשיחה עם ynet כי מדובר בכישלון. לדבריו, במשך כל השבוע האחרון הורגש שהצעדה לא תופסת תאוצה וכי אין סחף ציבורי לקמפיין שהושקעו בו כספים רבים.

 

באירועים שהתנהלו אתמול מאז שעות הבוקר התמקמו האלפים לאורך הגדר, יידו אבנים, הבעירו צמיגים וקראו קריאות בגנות ישראל. חלק מהמשתתפים התקרבו לגדר וצה"ל הגיב הן בירי חי והן באמצעים לפיזור הפגנות. על פי משרד הבריאות הפלסטיני מהירי נהרגו 12 מפגינים, בהם נער בן 16, ועשרות נפצעו. ארבעה נוספים נהרגו בתקיפות צה"ל בתגובה לניסיון של חוליית מחבלים לבצע פיגוע ירי.

 

בצה"ל מעריכים שהפרות הסדר ימשכו בימים הקרובים, וכי גם לאחר שתפוזר המסה הקריטית של מפירי הסדר יימשכו הנסיונות להוציא לפועל פיגועים על הגדר בחסות פעולות אלה. דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס מסר הערכה שונה מזו של הפלסטינים, ולפיה עמד מספר המפגינים על 30 אלף איש בשישה מוקדים. לדבריו, ההרוגים מאש צה"ל היו פעילי טרור, בני 18 עד 30 - שניים מהם מכוח העילית של חמאס, "נוכבא". בקרב כוחות צה"ל לא היו נפגעים מיידוי האבנים ובקבוקי התבערה. גדודי התגבור צפויים להישאר באוגדת עזה לכל הפחות בימים הקרובים.

 

"לא התאפשרה שום חציית גדר עד כה ולא הייתה פגיעה משמעותית בתשתיות שלנו ליד הגדר", אמר תא"ל מנליס אתמול אחר הצהריים. "מה שקורה מהבוקר זו הפגנת טרור אלימה. אנחנו עדיין בעיצומו של האירוע. עד כה עמדנו במשימה ובכל מקום שבו היה ניסיון לפגוע בגדר - הופעלה אש מדויקת, בעוצמה, בנחישות ובשיקול דעת. יש לנו מידע על כוונות לבצע פיגועים רבים תוך כדי הפרות הסדר. אירוע טרור משמעותי יוביל לתגובה שלנו שלא תוגבל למרחב הגדר".

 

גבול ישראל-עזה, אתמול:

 יום האדמה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 יום האדמה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 יום האדמה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 יום האדמה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

"צעדת השיבה" היא חלק מקמפיין פלסטיני נרחב יותר, שראשיתו אתמול וסיומו בעוד חודש וחצי, ה-14 במאי, שאותו הפלסטינים רואים כ"יום הנכבה" ("האסון"). שיאו של הקמפיין הפלסטיני צפוי להיות בסמוך לטקס פתיחת השגרירות האמריקנית בירושלים.

 

אל מול כוונת משתתפי הצעדה להגיע לעבר גבולות יישובי העוטף נפרסו אלפי לוחמי צה"ל מחטיבות גולני, השריון, הנח"ל וגבעתי, חיילים מיחידות איסוף קרבי, יחידות של חיל האוויר ויחידות מיוחדות. כפי שנחשף ב-ynet לפני כשלושה שבועות, צה"ל משתמש ברחפנים שיורים גז מדמיע ובאמצעים נוספים לפיזור הפגנות.

 

בצה"ל הודיעו כי ילדה פלסטינית כבת שבע נתפסה על גדר המערכת בגבול והפנו אצבע מאשימה לעבר חמאס. "ילדה בת 7 נשלחה על ידי חמאס למול כוחות צה"ל", נמסר מדובר צה"ל. "כוח צה"ל אשר זיהה שמדובר בילדה, קלט אותה ווידא שהיא חוזרת חזרה להוריה בצורה בטוחה. ארגון הטרור חמאס משתמש באופן ציני בנשים וילדים, שולח אותם אל הגדר ומסכן את חייהם".

 

מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר, טען שבצה"ל מזהים ניסיונות לבצע פיגועים בחסות ההפגנות: "אנחנו ממליצים לאזרחים שלא להתקרב ומזהירים את ארגון החמאס שאחראי לכל מה שקורה ברצועה מההשלכות". את הדברים אמר זמיר ברקע אירוע שבו הגיעו פלסטינים לעבר הגבול עם מטעני חבלה וניסו להניחם ליד הגדר.

 יום האדמה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 יום האדמה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 יום האדמה (צילום: AP)
(צילום: AP)
  

מוקדם יותר אתמול התפזרה הנהגת חמאס בין המוקדים השונים בין המפגינים: ראש הלשכה המדינית איסמעיל הנייה מזרחית לעיר עזה, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר בדרום הרצועה, ופתחי חמאד בצפון הרצועה. הם הסתובבו בקהל, עודדו ולחצו ידיים. "לא נוותר ולא נתמקח מול הישות הציונית על אף שעל מאדמת פלסטין", אמר הנייה בנאום שנשא אתמול והוסיף: "אני משבח את כל בני העם הפלסטיני שיצאו היום, ביום האדמה, כדי לכתוב את העתיד. האיומים של ישראל לא מפחידים אותנו".

 

בנאומו שיגר הנייה מסר לדונלד טראמפ והבהיר כי לא יקבל את "עסקת השלום" של הנשיא האמריקני: "אנחנו כותבים מחדש את ההיסטוריה של העם שלנו ושל הסוגיה הפלסטינית. אנו מבהירים היום לטראמפ ולעסקתו, ולכל מי שעומד לצד העסקה הזאת - העם שלנו יצא היום כדי להבהיר לטראמפ שלא נוותר על ירושלים ושאין חלופה לפלסטין ולזכות השיבה".

 

שר הביטחון אביגדור ליברמן שיגר אתמול בבוקר מסר בערבית לתושבי עזה בחשבון הטוויטר שלו: "לתושבי עזה. הנהגת חמאס משחקת בחיים שלכם. כל מי שיתקרב היום לגדר מעמיד את עצמו בסכנה. אני מציע לכם להמשיך בחייכם ולא להשתתף בפרובוקציה".

 

במקביל לאירועים בעזה התנהלו עימותים בין עשרות פלסטינים לבין כוחות הביטחון במחסום בית אל ליד שכם. המפגינים הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר הכוחות. צה"ל ומג"ב השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות. עימותים התנהלו גם בשכונת באב זאוויה בחברון ליד חסם שוטר.

פורסם לראשונה 30/03/2018 17:19

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
גבול עזה, אתמול
צילום: רויטרס
מומלצים