שתף קטע נבחר

ההקצנה משתלמת: ראש ממשלת הונגריה צפוי לזכות בקדנציה נוספת

ויקטור אורבן צפוי לזכות בקדנציה שלישית רצופה. מכוני הסקרים צופים לו ניצחון בטוח, אך שיעור הצבעה גבוה עשוי לשנות את המפה הפוליטית במדינה

 

 

 

בצל הקמפיין נגד מהגרים והחשדות לשחיתות - ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן מקווה לזכות היום (יום א') בקדנציה שלישית רצופה ורביעית סך הכול. "מפלגת האזרחים ההונגרית" (פידז) מהימין השמרני, שבראשה עומד אורבן, צפויה על פי הסקרים לזכות במרבית המושבים בפרלמנט. 

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

אורבן, שהתחיל את דרכו הפוליטית כליברל שקרא לנסיגת הכוחות הסובייטיים מהונגריה, הפך עם השנים למנהיג המחנה הלאומני בארצו.  מאז שמשבר הפליטים הגיע לאירופה - התבטאויותיו של אורבן על שיעור המהגרים בארצו קיבלו טון תקיף יותר ויותר. 

 

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה בקלפי (צילום: AFP)
התחיל כליברל - וחצה את הקווים. ויקטור אורבן מצביע בקלפי(צילום: AFP)

ג'וביק גאבור וונה ואשתו קריסטינה וונה סאבו, מועמד לראשות הממשלה מהמפלגה הנגדית  (צילום: EPA)
מנהיג מפלגת "יוביק" גאבור וונה, יריבו העיקרי של אורבן, מצביע יחד עם אשתו(צילום: EPA)

מומחים בהונגריה מעריכים כי על אף פרשות השחיתות האחרונות בממשלה, מפלגתו של אורבן מתחזקת בקרב מחנה המצביעים שלו - וכי הרטוריקה הלוחמנית נגד המגרים משתלמת.

 

בנאומו המסכם ביום שישי אמר אורבן כי "העתיד של הונגריה בעשרות השנים הקרובות יוכרע ביום ראשון. אם המהגרים יפרצו את הגבולות - לא תהיה דרך חזרה".

 

אזרחים מצביעים בבחירות הונגריה לראשות הממשלה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

אזרחים מצביעים בבחירות הונגריה לראשות הממשלה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

אזרחים מצביעים בבחירות הונגריה לראשות הממשלה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

בסקרים האחרונים עלה כי יותר ויותר אזרחים מעדיפים לשנות את ההנהגה הנוכחית - אך שיטת הבחירות בהונגריה מאפשרת גם למפלגה שלא זכתה במרבית הקולות להוביל את הקואליציה. 

 

מפלגת "התנועה למען הונגריה טובה יותר" (יוביק), היריבה הגדולה ביותר של אורבן, התחילה כמפלגת ימין קיצוני ומיתגה את עצמה בשנים האחרונות כמפלגת מרכז-ימין שמתמקדת במלחמה בשחיתות. ככל שאורבן הקצין עם אמירותיו כלפי המהגרים - יוביק איבדה תומכים ושינתה את כיוונה הפוליטי, על אף שהיא עדיין מתנגדת לגלי ההגירה.

 

פעילים מסירים שלטים נגד ג'ורג' סורוס הונגריה ()
פעילים מסירים שלטים נגד ג'ורג' סורוס הונגריה

"לעצור את סורוס". שלטי מפלגת השלטון (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
"לעצור את סורוס". שלטי מפלגת השלטון(צילום: רויטרס)
בשנים האחרונות בנתה הממשלה ההונגרית חומה לאורך הגבול הדרומי בשל גלי המהגרים - ואורבן ניהל קמפיין נגד המיליארדר היהודי-הונגרי ג'ורג' סורוס, ש"שם לעצמו מטרה להרוס את המדינה עם גלי ההגירה", לדבריו.

במסגרת קמפיין ממשלתי ביוזמת אורבן נתלו שלטים בגנותו של סורוס, ופעילים יהודים יצאו לרחובות כדי להסיר אותם.

 

קבוצות של פעילים חברתיים קראו לאזרחים "להצביע באופן טקטי" - ולתמוך בכל מועמד שהוא לא אורבן. על פי מכוני הסקרים - אם שיעור ההצבעה יעלה על 70 אחוזים, מפלגתו של אורבן עלולה לאבד את הרוב בפרלמנט. אך עם זאת, שיעור הצבעה גבוה עלול לפגוע במפלגות הקטנות שלא יצליחו לעבור את אחוז החסימה הגבוה (5 אחוזים).

 

הסוקר טיבור זאבץ' אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אם מועמדי האופוזיציה יזכו ב-40 מחוזות לפחות - גם אז אורבן יאבד את הרוב שלו בפרלמנט. אם מפלגת "פידז" לא תגיע לשני שליש מסך המושבים בפרלמנט אך תישאר הגדולה מבין המפלגות, אז יתחילו מפלגות האופוזיציה לחזק את כוחן באמצעות המשא ומתן הקואליציוני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים