שתף קטע נבחר

ארה"ב: "נגיב לטבח הכימי, דם ילדים על ידי רוסיה"

דיון חירום במועצת הביטחון אחרי מה שנראה כמתקפה כימית נוספת של אסד. "ידיה של רוסיה מגואלות בדם של ילדים", אמרה השגרירה האמריקנית היילי והבטיחה שארה"ב תגיב: "העולם חייב לראות שנעשה צדק". רוסיה מזהירה: "אם תתקפו בסוריה יהיו לכך השלכות קשות". ישראל: "אסד ממשיך לייצר נשק כימי"

מועצת הביטחון של האו"ם קיימה אמש (יום ב') דיון חירום בעקבות המתקפה של משטר אסד במזרח רוטה, שלפי החשד הייתה כימית. "רק מפלצת יכולה לפגוע באזרחים", אמרה השגרירה האמריקנית ניקי היילי על בשאר אסד, והטילה אחריות על בן בריתו ולדימיר פוטין: "ידיה של רוסיה מגואלות בדם של ילדים". היילי הבהירה שארה"ב תגיב למתקפה - בלי קשר לתגובה אפשרית של מועצת הביטחון.

 

"הגענו לרגע שבו העולם חייב לראות את הצדק נעשה", אמרה היילי למועצה. "ההיסטוריה תתעד את הרגע הזה שבו מועצת הביטחון תמלא את חובתה או תפגין כישלון מוחלט בהגנה על העם הסורי. בכל מקרה, ארה"ב תגיב".

מועצת ה ביטחון ה או
השגרירה היילי בדיון(קרדיט: AFP)
 

"לא הייתה תקיפה כימית", התעקש השגריר הרוסי, וסילי נבנזיה. בדיון קרא השגריר לחוקרי הארגון למניעת הפצת נשק כימי לטוס לסוריה כבר היום – שם ילוו אותם כוחות רוסים וסורים לאזור בעיר דומא במזרח רוטה שבו לכאורה הייתה המתקפה. נבנזיה אמר שההכפשות נגד רוסיה "גרועות מאלו שהיו בימי המלחמה הקרה". הוא הוסיף שמוסקבה הזהירה את ארה"ב שכל תקיפה צבאית בסוריה תגרום להשלכות חמורות.

 

 
וסילי נבנזיה שגריר רוסיה מועצת ה ביטחון ה או
וסילי נבנזיה שגריר רוסיה באו"ם(קרדיט: EPA)

מועצת ה ביטחון ה או
(קרדיט: AFP)
  

הצבא הרוסי מסר כי לא נמצאו שום שרידים שמצביעים על שימוש בנשק כימי בעיר דומא, ושהרופאים הצבאיים לא הבחינו בתסמינים שנגרמים מחשיפה לנשק כימי. מחלקת המדינה האמריקנית אמרה מוקדם יותר שהסימנים שמהם סבלו קורבנות המתקפה בדומא מצביעים על כך שאסד אכן תקף את אזרחיו בנשק כימי פעם נוספת, וקראה לסוריה ולרוסיה לאפשר לחוקרים בינלאומיים להגיע לאזור.

 

בארה"ב מאשימים את רוסיה באחריות להמשך השימוש של סוריה בנשק כימי, למרות הסכם שנחתם בכהונת אובמה שבו התחייבה סוריה למסור את כל הנשק הכימי שברשותה. דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס אמרה אתמול שרוסיה, ואיראן, בעלות בריתה של סוריה במלחמת האזרחים, נושאות באחריות למתקפה במזרח רוטה.

ילדים פצועים בסוריה (צילום: AP)
בדומא אחרי המתקפה(צילום: AP)
 

ילדים פצועים בסוריה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

ילדים לאחר תקיפה כימית בסוריה ()
 

אז איך תגיב ארה"ב למתקפה בסוריה? דונלד טראמפ אמר אמש בישיבת קבינט שהממשל האמריקני יקבל בקרוב מאוד ("תוך 48 שעות" ו"כנראה עד סוף היום" לדבריו) "החלטה חשובה", ושכל האופציות נמצאות על השולחן. טראמפ, נזכיר, תקף בסוריה בשנה שעברה בתגובה למתקפה כימית של משטר אסד בפרברי אידליב.

 

טראמפ אמר לכתבים שהוא שוחח עם ראשי הצבא, ויקבע מי אחראי למתקפה: "אנחנו נגלה אם מדובר ברוסיה, סוריה, איראן או כולן ביחד". כשנשאל אם יש ספק לגבי האחראי למתקפה השיב הנשיא: "מבחינתי אין הרבה ספק, אבל הגנרלים יקבעו את זה, ככל הנראה במהלך 24 השעות הקרובות". טראמפ השיב לכתבים שייתכן שפוטין אחראי למתקפה והבהיר: "כולם ישלמו מחיר". יום קודם אמר טראמפ ש"הנשיא פוטין, רוסיה ואיראן אחראים לתמיכה שהם מעניקים לחיה ושמה אסד".

דונלד טראמפ (צילום: AFP)
דונלד טראמפ. איך ארה"ב תגיב?(צילום: AFP)

ארה"ב, בריטניה וצרפת הובילו את הגינויים הבינלאומיים למתקפה. ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי אמרה שרוסיה צריכה לשאת באחריות למתקפה הכימית בדיוק כמו סוריה. השגריר הצרפתי באו"ם, פרנסואה דלאטר, אמר שלרוסיה ואיראן יש חלק ב"מכונת המלחמה" הסורית. "אין מטוס סורי שממריא בלי ליידע את רוסיה", אמר השגריר.

 

גם בירושלים גינו את המתקפה של בשאר אסד. "ישראל מגנה בחריפות את התקיפה בנשק כימי", אמרו במשרד החוץ. "המשטר הסורי ממשיך לבצע פשעים נגד האנושות תוך שימוש באמצעי אסור זה. התקיפה האחרונה מצטרפת לעשרות מקרי הפעלת חומר לחימה כימי על ידי המשטר מאז התחייב אסד להתפרק מיכולותיו אלה, ומראה בבירור שסוריה ממשיכה להחזיק יכולות כימיות קטלניות ואף לייצר יכולות חדשות. בכך סוריה מפרה ברגל גסה את התחייבויותיה ואת החלטות הקהילה הבינלאומית בסוגייה".


פורסם לראשונה 09/04/2018 23:08

 

איתמר אייכנר השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
השגרירה ניקי היילי
צילום: AP
מומלצים