שתף קטע נבחר

צפירה וטקסים: ישראל מתייחדת עם זכר ששת המיליונים

שורת טקסים מלווה את המשך אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה: אחרי צפירת דומייה למשך שתי דקות וטקס הנחת הזרים באנדרטה למרד גטו ורשה ב"יד ושם", נערך בכנסת טקס הקראת שמות הקורבנות "לכל איש יש שם". בהמשך בשידור ישיר: "מצעד החיים" במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו

 

 

 

ישראל מרכינה ראש ומתייחדת עם זכר ששת המיליונים: יום הזיכרון לשואה ולגבורה מצוין היום (ה') בטקסים רבים ברחבי הארץ והעולם. בשעה 10:00 נשמעה צפירה בת שתי דקות, ולאחריה התקיים טקס הנחת הזרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה ב"יד ושם" בירושלים. ynet מלווה את אירועי יום השואה בשידורים ישירים מהמוקדים השונים.

צפירה יום השואה (צילום: AFP)
הצפירה בתל אביב(צילום: AFP)

אחר כך התקיים באוהל "יזכור" ב"יד ושם" ובמשכן הכנסת הטקס הממלכתי "לכל איש יש שם" - מעמד הקראת קורבנות השואה על ידי הציבור הרחב. הטקס בכנסת נערך במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות ויו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג. שר המדע אופיר אקוניס עזב את הטקס בכנסת ברגע שסוזי קסטנר וח"כ מרב מיכאלי, בתו ונכדתו של ד"ר ישראל קסטנר, הדליקו יחד נר זיכרון. כלפי ד"ר קסטנר, שהציל את חייהם של עשרות אלפי יהודים בתקופת השואה, נטען כי הוא שיתף פעולה עם הנאצים.

 

בשעה 13:00 מתקיים באוהל "יזכור" ב"יד ושם" טקס האזכרה המרכזי. בשעה 14:30 יחל במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו בפולין "מצעד החיים", שבו ישתתפו אלפים ובכללם הרמטכ"ל רב-אלוף גדי אינזקוט, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך, ראש השב"כ נדב ארגמן וראש המוסד יוסי כהן. לצדם יצעד נשיא פולין אנדז'יי דודה.

 

עם נחיתתו בפולין אמר הרמטכ"ל איזנקוט לחברי המשלחת: "אני ראש המטה הכללי של צה"ל וראש משלחת צה"ל לפולין בשנת ה-70 למדינת ישראל מתחייב ואומר - לעולם לא עוד".

 

אירועי יום השואה יינעלו בעצרת המרכזית בקיבוץ יד מרדכי שתחל בשעה 19:30, וטקס בקיבוץ לוחמי הגטאות שיחל בשעה 19:45.

 

יום השואה שואה טקס הנחת זרים ביד ושם  (צילום: שאול גולן)
טקס הנחת הזרים ב"יד ושם"(צילום: שאול גולן)

צפירה טיילת תל אביב יום השואה שואה נהגים עוצרים ב כביש  (צילום: מוטי קמחי)
הצפירה בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)

צפירה טיילת תל אביב יום השואה שואה נהגים עוצרים ב כביש  (צילום: AFP)
עומדים דום בירושלים(צילום: AFP)

צפירה טיילת תל אביב יום השואה שואה נהגים עוצרים ב כביש  (Photo: AFP)
(Photo: AFP)

צפירה יום ה שואה כביש נהגים עצירה מכוניות כביש ה חוף (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

צפירה יום ה שואה כביש נהגים עצירה מכוניות כביש ה חוף (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

צפירה טיילת תל אביב יום השואה שואה נהגים עוצרים ב כביש  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

צפירה טיילת תל אביב יום השואה שואה נהגים עוצרים ב כביש  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

צפירה יום השואה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

צפירה יום השואה שואה נהגים עוצרים ב כביש ירושלים (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

צפירה יום השואה שואה נהגים עוצרים ב כביש ליד אבו גוש (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

צפירה יום השואה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

יום השואה שואה טקס הנחת זרים ביד ושם בנימין נתניהו ראש הממשלה  (צילום: שאול גולן)
ראש הממשלה נתניהו בטקס הנחת הזרים ב"יד ושם"(צילום: שאול גולן)

מצעד החיים במחנה אושוויץ (צילום: AP)
משתתפי "מצעד החיים" בפולין(צילום: AP)

לו

אירועי יום השואה נפתחו אתמול בטקס המרכזי שנערך ב"יד ושם". ראש הממשלה נתניהו אמר בטקס כי "אירועי הימים האחרונים מלמדים שהעמידה מול הרשע והתוקפנות היא שליחות שמוטלת על כל דור ודור. אין דור שפטור ממשימה זו, ואבוי לדור שמתחמק ממנה".

 

נתניהו פנה במהלך נאומו למשטר האייתוללות בטהרן - והזהיר: יש לי מסר לשליטי איראן - אל תעמידו למבחן את נחישותה של מדינת ישראל". לעם האיראני אמר ראש הממשלה: "לא ישראל היא האויב שלכם, אלא משטר העריצות שמדכא אתכם. כשהוא ייעלם, שני עמנו העתיקים יוכלו לחיות שוב בשיתוף פעולה ובאחווה".

 

 

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר בטקס: "יש שואה ויש מכחישי ומשכיחי שואה, וההבדל בין אלה לאלה הוא האמת - לעולם לא ניתן יד למתכחשים לאמת או למנסים להשכיח אותה. לא מצד בודדים או ארגונים, לא מצד ראשי מפלגות וגם לא מצד ראשי מדינות".

 

ריבלין הוסיף: "איננו מצפים לצדק באירופה שיתקן את העבר. צדק לא יוכל לצמוח מהאדמה עליה נשרפו חיים אחינו ואחיותינו. אנו כן מצפים למצוא שותפות אמת, שיחד איתן נשקיע בחינוך, במכוני מחקר, נעסוק בהנצחה ובזיכרון, נלמד מה היה ונבטיח - שלעולם לא עוד". לדבריו, "האנטישמיות לא תיעלם ולא נעלמה, שנאת ישראל לא השתנתה, אבל אנחנו השתנינו. אנחנו חזקים ובטוחים".

מתרחצים חוף ים צפירה תל אביב יום ה שואה שואה  (צילום: מוטי קמחי)
דום בחוף הים בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)

מצעד החיים במחנה אושוויץ (צילום: AP)
(צילום: AP)

ערב יום השואה 2018 חיים בישראל כ-215 אלף ניצולי שואה - כ-130 אלף נשים וכ-85 אלף גברים. לפי נתוני הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר, בשנת 2017 עמדו התקציבים לניצולי השואה על סך 5 מיליארד שקלים.

 

72,561 מהניצולים מקבלים תגמולים חודשיים, 6,996 מקבלים תגמול בגין בני זוג ו-140 אלף זכאים למענקים שנתיים. גילם הממוצע של ניצולי השואה עומד על 85, ולמעלה מרבע מתוכם (כ-60 אלף) חיים מתחת לקו העוני.


פורסם לראשונה 12/04/2018 08:49

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים