שתף קטע נבחר

העיקר שטראמפ יהיה מרוצה: אירופה מנסה להציל את הסכם הגרעין

בריטניה, צרפת וגרמניה הסכימו שהסכם הגרעין עם איראן הוא הדרך הכי טובה למנוע מטהרן נשק גרעיני, והציעו להרחיב אותו לשלוש סוגיות נוספות - תוכנית הטילים הבליסטיים, עתיד ההסכם אחרי 2025 ומעורבות איראן במשברים במזה"ת. ברקע: הדד-ליין שהציב טראמפ לביצוע תיקונים בהסכם

נשיא צרפת עמנואל מקרון תרזה מיי ראש ממשלת בריטניה אנגלה מרקל קנצלרית גרמניה (צילום: רויטרס)
שלושת המנהיגים שוחחו היום בטלפון בנוגע להסכם הגרעין. מימין לשמאל: קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי ונשיא צרפת עמנואל מקרון(צילום: רויטרס)
 

 

כן להסכם: נשיא צרפת עמנואל מקרון ועמיתו האיראני חסן רוחאני שוחחו היום (יום א') בטלפון והסכימו לעבוד ביחד בשבועות הקרובים כדי לשמור על הסכם הגרעין שנחתם עם הרפובליקה האיסלאמית ב-2015. כך פורסם בהודעה של ארמון האליזה בפריז.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

לשכתו של נשיא צרפת מסרה שהשיחה בין מקרון לבין רוחאני נמשכה יותר משעה, ושמקרון הציע להרחיב את הדיונים בין הצדים ל"שלושה נושאים נוספים הכרחיים" - תוכנית הטילים הבליסטיים של טהרן, פעילויותיה הגרעיניות אחרי 2025 (השנה שבה יפוג הסכם הגרעין) ו"המשברים האזוריים המרכזיים" במזרח התיכון. 

 

 

ארצות הברית מנסה לגייס תמיכה לסנקציות חדשות נגד איראן, ואיימה לא פעם באחרונה שהיא תפרוש מהסכם הגרעין שעליו חתמה ב-2015 בווינה ביחד עם רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה אם לא יבוצעו בו תיקונים לשביעות רצונו של נשיאה דונלד טראמפ.

 

מוקדם יותר היום הודיעה לשכתה של תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה, שהממלכה המאוחדת, צרפת וגרמניה הסכימו שהסכם הגרעין בין איראן לבין שש המעצמות הוא הדרך הטובה ביותר לעצור את טהרן מהשגת נשק גרעיני.

 

מיי שוחחה בטלפון עם מקרון ועם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל והשלושה הסכימו שהסכם הגרעין יצטרך אולי להתרחב כדי לכסות נושאים נוספים כמו תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן, השאלה מה יקרה כשיפוג תוקף ההסכם ומה ששלושת המנהיגים כינו הפעילות האיראנית שגורמת לחוסר יציבות.

 

נשיא צרפת עמנואל מקרון נשיא איראן חסן רוחאני (צילום: רויטרס)
שוחחו יותר משעה בטלפון והסכימו לעבוד בשבועות הקרובים ביחד כדי לשמור על הסכם הגרעין. מקרון ועמיתו האיראני רוחאני(צילום: רויטרס)

בהודעה שיצאה מלשכתה של מיי נמסר ש"המנהיגים התחייבו להמשיך לעבוד מקרוב ביחד ועם ארה"ב בשאלה איך להתמודד עם שורה של אתגרים שמציבה בפניהם איראן, כולל סוגיות שהסכם חדש צריך לכסות".

 

השיחות בין שלוש המעצמות האירופיות ובין צרפת לאיראן נערכות רגע לפני הדד-ליין שהציב טראמפ - 12 במאי. אם עד אז לא יבוצעו תיקונים בהסכם הגרעין עם איראן לשביעות רצונו של הנשיא האמריקני, הוא איים שיפרוש מהסכם הגרעין ואף ישיב את הסנקציות הכלכליות על הרפובליקה האסלאמית, דבר שככל הנראה יביא לקיצו את הסכם הגרעין שנחתם שהושג לפני שלוש שנים בווינה בתמורה להשעיית תוכנית הגרעין האיראנית.

 

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו יצא למסע קצר במזרח התיכון שכולל את סעודיה, ישראל וירדן כדי לדון בסוגיית הסכם הגרעין האיראני. פומפאו אמר שוושינגטון תפרוש מהסכם הגרעין ביחד עם שותפיה האירופיות, אלא אם יבוצעו בהסכם שינויים. "בהחלט עשינו קצת התקדמות עם האירופאים", אמר מזכיר המדינה החדש שעד לא מזמן כיהן בתפקיד ראש ה-CIA. "יש עדיין עבודה לעשות. הם אמרו 'מצוין, אנחנו נתמוך בכם אם תשיגו את התיקונים'".

 

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו עם שר החוץ הסעודי עדל אל ג'ובייר ריאד סעודיה (צילום: רויטרס)
מזכיר המדינה האמריקני החל את מסעו המזרח תיכוני בסעודיה. פומפאו ושר החוץ המקומי אל-ג'ובייר(צילום: רויטרס)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בקריה תל אביב (צילום: EPA)
"לישראל יש זכות להגן על עצמה". עם ראש הממשלה נתניהו בירושלים(צילום: EPA)

פומפאו נפגש הערב בירושלים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשניים מסרו הצהרות לתקשורת. מזכיר המדינה החדש אמר שלישראל יש הזכות להגן על עצמה בהתייחסו לסוגיית הגרעין האיראני. נתניהו אמר לפומפאו כי הסכנה הגדולה ביותר לעולם היא מאמצי איראן להשיג נשק גרעיני - וכי יש לעצור את מאמציה. הוא הוסיף כי ישראל וארה"ב מחויבות לעצור את איראן יחד. "אתה ידיד אמת של ישראל, ידיד אמת של העם היהודי", אמר נתניהו למזכיר המדינה. "אני מצפה לעבוד איתך בתפקידך החדש. הייתה לנו עכשיו שיחה מועילה וממוקדת בנוגע לאינטרסים המשותפים שלנו ועל הדרכים להגן על הערכים המשותפים שלנו".

 

פומפאו אמר לנתניהו: "רבות מהשיחות שלנו היום עסקו באיראן. שיתוף פעולה הדוק עם בעלות ברית קרובות כמוכם קריטי למאמצים שלנו לנטרל את הפעילות מערערת היציבות של איראן ברחבי המזרח התיכון. בכל העולם מודאגים מאוד מהחמרת האיומים על ישראל ועל האזור, והשאיפה של איראן לשלוט במזרח התיכון נשארה בעינה. אנחנו תומכים תמיכה נחושה בזכות הריבונית של ישראל להגן עצמה. בנוגע להסכם הגרעין, הנשיא טראמפ היה די ישיר: ההסכם הזה פגום מאוד. הוא הורה לממשל לנסות לתקן אותו, ואם לא נצליח לתקן אותו - הוא ייסוג מההסכם. זה די ישיר".

 

בעת ביקורו בסעודיה, תחנתו הראשונה במזרח התיכון, אמר פומפאו ש"איראן מתנהגת באופן גרוע יותר מאז החתימה על הסכם הגרעין". לדבריו, "הסכם הגרעין במצבו הנוכחי אינו מספיק כדי לרסן את איראן". שר החוץ הסעודי, עדל אל-ג'ובייר, קיבל את פניו של פומפאו בריאד. במסיבת עיתונאים משותפת של השניים אמר אל-ג'ובייר כי "יש להטיל סנקציות נוספות על איראן בגלל תמיכתה בטרור ובגלל שיגורי הטילים לשטחה מתימן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים