שתף קטע נבחר

עשרות חשפניות הפגינו נגד החוק שמשווה את עבודתן לזנות

החשפניות והתומכות בהן הפגינו נגד החוק שיטיל עונשים על בעלי מועדוני חשפנות כמו על בעלי בית בושת. שלי, חשפנית: "מחליטים בשבילנו כי אנחנו כביכול לא יכולות להחליט". יוזמת החוק: "הייתי שמחה אם היו מצטרפות אליי, אני לא נגדן"

כ-30 חשפניות ותומכות הפגינו הערב (יום ה') בשדרות רוטשילד בתל אביב נגד הצעת החוק שמקבילה בין חשפנות לזנות. אם החוק יעבור, מועדוני החשפנות יהיו לא חוקיים והעונשים על מעסיקי ומעודדי חשפנות יהיו זהים לאלה המוטלים במקרה של זנות.

 

 

עשרות המפגינות הניפו שלטים שעליהם נכתב בין היתר "תנו לרקוד בשקט", "הגוף שלי, העסק שלי", "הסטיגמה הורגת" ו"זכותי על גופי". הן גם אלתרו מופע רחוב קצר.

 

שלי, שעובדת זה שנה כחשפנית, סיפרה כי תמיד חשקה במקצוע. "מגיל צעיר זה נראה לי מעניין ומאתגר להיות חשופה באופן הזה, עבודה אידיאלית". היא מחתה על כך שהצעת החוק "תסגור לנו את כל המועדונים. אף אחד לא שאל אותנו מה אנחנו רוצות. מחליטים בשבילנו, כי אנחנו כביכול לא יכולות להחליט. אני בכלל לא מרגישה מנוצלת. יש שומרים ואם מישהו עושה משהו לא נעים אני קמה והולכת".

מחאה חשפניות  (צילום: יובל חן)
החשפניות ברוטשילד. "לא מרגישה מנוצלת"(צילום: יובל חן)

מחאה חשפניות  (צילום: יובל חן)
(צילום: יובל חן)

מחאה חשפניות  (צילום: יובל חן)
(צילום: יובל חן)

לילי, כבר שלוש שנים במקצוע, סיפרה: "עבדתי בכל מועדון בארץ והמנהלים תמיד היו ממש נחמדים אצלנו. הביקורית שלי היא לא על המקצוע, אלא על האופן שבו הוא נתפס. אם תגידי שאת חשפנית ונהנית מזה - יגידו לך שאת בתודעה כוזבת. מלצרית נהנית בעבודה שלה? קופאית נהנית?".

 

היא הוסיפה שבניגוד לזנות, אי אפשר להתפרנס מחשפנות באופן מחתרתי ופנתה לח"כים שתומכים בחוק: "אני יודעת שאתם לא עושים את זה בשבילנו. אנחנו מאמינות ברוב הצדדים של הפמיניזם, אבל הפמיניזם הרדיקלי לא מוכן להקשיב לצד שלנו".


מחאה חשפניות  (צילום: יובל חן)
(צילום: יובל חן)

"באתי בתור פמיניסטית", אמרה עמית בת ה-30 שהייתה בעבר חשפנית ומתכננת חזרה לתחום בקרוב. "באתי למחות נגד התפיסה שאנשים אחרים יכולים להחליט בשביל החשפניות. זה בסדר שאישה תלבש חשוף, זה בסדר שאישה תשכב עם גברים, אבל אם היא מקבלת על זה כסף אז זה לא בסדר?".

 

עדן, אחת מיוזמות המחאה, ביקשה מהמחוקקים דבר אחד: " אם אומרים שזה כדי לעזור לנו, לפחות שידברו איתנו, שיקשיבו לנו. לא רק שזה לא יציל אותנו משום דבר, מי שיש לה ילדים וחייבת את הכסף - תעבוד עכשיו בתנאים הרבה פחות טובים". היא הוסיפה: "אין ניצוך ואין אונס. אני מרגישה הרבה יותר בטוחה במועדון חשפנות מאשר במועדון רגיל".

 

יוזמת החוק: "הייתי שמחה אם הן היו מצטרפות אליי"

יוזמת הצעת החוק, ח"כ מיכל רוזין (מרצ), שכיהנה בעבר כמנכ"לית של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אמרה בתגובה למחאת החשפניות: "אינני נגד הנשים המוחות, ההפך הוא הנכון, והייתי שמחה אם היו מצטרפות אליי. כחברה מוטלת עלינו האחריות לקבוע מה ערכי ומה מוסרי, גם אם אדם פרטי חושב אחרת. חשפנות היא חלק ממעגל הזנות. אי אפשר להשלים עם מציאות שבה נשים וגברים מוכרים את גופם ומיניותם לצורך סיפוק מיני"

רוזין. "אני לא נגד המוחות - ההפך הוא הנכון" (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
רוזין. "אני לא נגד המוחות - ההפך הוא הנכון"(צילום: גיל יוחנן)

27 חברי כנסת מכל סיעות הבית, למעט החרדיות, חתומים על הצעת החוק שהונחה על שולחן הכנסת לפני כחודשיים. בהצעת החוק נכתב כי גם הזנות וגם החשפנות "מנציחות תפיסות פוגעניות ומשפילות כלפי נשים וגופן. מדובר בתסמינים שונים של אותה 'מחלה חברתית'. תעשיית החשפנות קשורה באופן הדוק לתעשיית הזנות, וחלק ניכר ממועדוני החשפנות משמשים בפועל כבתי בושת. החשפנות, בדומה לזנות, מהווה סחר בגופן של נשים המשמשות כחשפניות".

 

בהצעת החוק מוזכר פסק דין משנה שעברה שבו נקבע כי מופעי מין המציגים נשים כחפצים אינם בידור, ושחשפנות היא פרקטיקה של ביזוי והחפצת נשים, הפוגעת בכבודן של הנשים החשפניות כבנות אנוש. בפסק הדין של השופטת מיכל אגמון-גונן עלה גם המכנה המשותף בין זנות וחשפנות, כשתי תופעות הנמצאות על אותו הרצף.

 

החתומים על הצעת החוק טוענים שלתעשיים הזנות והחשפנות היבטים חופפים רבים, כמו המנגנונים שבעזרתם מתמודדות הנשים החשפניות, שמזכירים מאוד את אלו המוכרים מתעשיית הזנות. בין היתר הן מרבות להסתיר מסביבתן את שגרת חייהן, נוהגות להציג עצמן במופעים בזהות חלופית ולהפעיל מנגנוני ניתוק רגשי, לרוב בעזרת אלכוהול וסמים.

 

בדיון שהתקיים לפני כחמישה חודשים בוועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות הצהירה הפרקליטות כי היא בוחנת את הגדרת הריקוד הצמוד ("לאפ דאנס") כזנות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יובל חן
מחאת החשפניות
צילום: יובל חן
מומלצים