שתף קטע נבחר

"אנשי טראמפ שכרו חוקרים ישראלים כדי להכפיש אנשי אובמה שהובילו להסכם הגרעין"

ה"אובזרבר" מדווח כי אחרי ביקור נשיא ארה"ב בישראל אשתקד יצרו אנשיו קשר עם חוקרים פרטיים כדי להשיג "חומר מלוכלך" על יועצי אובמה שהיו מעורבים בתפירת ההסכם עם איראן. המטרה: להראות שמניעיהם לא טהורים - ולהקל פרישה עתידית מההסכם. אחד היועצים: "מעשה רודני, זה מפחיד"

המגזין הבריטי "אובזרבר" דיווח אמש (שבת) כי עוזריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שכרו אשתקד חברת מודיעין ישראלית פרטית, כדי לנהל מבצע הכפשות נגד גורמים מרכזיים בממשל אובמה שסייעו בניהול המשא ומתן על הסכם הגרעין עם איראן – ההסכם שטראמפ מאיים לבטל ושממשלת ישראל מזהירה כי הוא מסוכן למדי.

דונלד טראמפ וברק אובמה (צילום: AP, shutterstock)
דונלד טראמפ וברק אובמה. "טענות מזעזעות ויוצאות דופן"(צילום: AP, shutterstock)

לפי הדיווח, במאי של השנה שעברה יצרו אנשים בסביבתו של טראמפ קשר עם חוקרים פרטיים כדי להשיג "חומר מלוכלך" על בן רודס, אחד מהבכירים שביועצים לביטחון לאומי של אובמה, ועל קולין קהל, עוד יועץ של אובמה. ב"אובזרבר" נטען כי המטרה הייתה לזרוע ספקות בנוגע להסכם הגרעין.

 

במסגרת הסכם הגרעין, נזכיר, הוסרו הסנקציות הבינלאומית מאיראן והיא בתמורה התחייבה לצמצם את תוכניתה הגרעינית באופן שירחיק אותה מרחק שנים מפצצה. בעוד שבוע בדיוק, ב-12 במאי, אמור טראמפ להכריז רשמית אם החליט לדבוק בהסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן או לממש את איומו שלא להאריך עוד את תוקפו – אלא לפרוש ממנו.

טראמפ עם נתניהו בביקור בישראל בשנה שעברה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
טראמפ עם נתניהו בביקור בישראל בשנה שעברה(צילום: AFP)

לפי הדיווח ב"אובזרבר", גורמים רשמיים הקשורים לצוות של טראמפ יצרו קשר עם החוקרים הפרטיים כמה ימים אחרי ביקורו של טראמפ בישראל בשנה שעברה. מקור אמר לעיתון: "הרעיון היה שעוזרים לטראמפ יזרעו ספקות סביב מי שמילאו תפקיד מרכזי בשיווק ההסכם וכך יקלו את הפרישה ממנו".

 

בן רודס ליד אובמה (צילום: Gettyimages)
בן רודס (במרכז התמונה, משמאל לאובמה). "לא מופתע"(צילום: Gettyimages)

אנשי ה"אובזרבר" טוענים כי ראו מסמכים שלפיהם החוקרים שנשכרו נדרשו לחטט בחייהם האישיים והפוליטיים של אנשים כמו רודס וקהל. בין השאר הם התבקשו לחפש מידע על מערכות יחסים אישיות, קשרים כלשהם שאולי היו להם עם לוביסטים ידידותיים לאיראן או תועלת אישית או פוליטית שיכלו להפיק מהסכם הגרעין.

 

בין השאר, כך מדווח, התבקשו החוקרים ליצור קשר עם עיתונאים תומכי העסקה, מעיתונאים ב"ניו יורק טיימס" ועד עיתונאים ב"הארץ", שעמדו בקשר עם רודס וקהל. המטרה הייתה לבדוק אם השניים הפרו את כללי הפרוטוקול על-ידי מסירת מידע רגיש.

חסן רוחאני נאום ב תבריז איראן (צילום: AFP)
נשיא איראן רוחאני. בשבת הקרובה יודיע טראמפ: פורש מההסכם או נשאר?(צילום: AFP)

ב"אובזרבר" ציינו כי אף שמקורות של העיתון אישרו שנציגים של טראמפ יצרו קשר עם החוקרים וסיפקו להם "תוכנית התקפה ראשונית", לא ברור כמה עבודה נעשתה בפועל, כמה זמן ואיזה שימוש נעשה במידע כלשהו שנמצא.

 

בן רודס אמר בתגובה כי לא היה מודע לחקירה הפרטית הזו, אך הוסיף כי למרבה הצער הוא אינו מופתע: "לחפור בחיפוש אחר לכלוך על משהו רק משום שמילא את תפקידו המקצועי בבית הלבן זה דבר מפחיד ברודנותו לעשות".

 

ב"אובזרבר" ציטטו את שר החוץ לשעבר של בריטניה, ג'ק סטרו, שהיה מעורב בעבר במאמצים להקשות על איראן לפתח נשק: "אלה טענות מזעזעות ויוצאות דופן, אבל הן מעידות גם עד כמה נואשים טראמפ ונתניהו, פחות להשאיר את ההסכם ויותר לפגוע במי שסובבים אותו". המגזין ציטט גם דיפלומט בריטי בכיר לשעבר: "מקומם כל כך שעושים דבר כזה. כל הרעיון של משא ומתן הוא לא לעשות תרגילים מלוכלכים כמו זה".


פורסם לראשונה 05/05/2018 23:48

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP, shutterstock
טראמפ ואובמה. "המטרה - לזרוע ספקות"
צילום: AP, shutterstock
מומלצים