שתף קטע נבחר

המדען בן ה-104 סיים את חייו בהמתת חסד: "לא רוצה להמשיך לחיות"

דיוויד גודול טס מאוסטרליה לשווייץ לאחר שקבע תור להמתת חסד. "אני שמח שיש לי הזדמנות לסיים את זה", אמר יום לפני ההמתה. כשנשאל אם אין לו איזושהי חרטה של הרגע האחרון ענה: "בשום אופן"

דיוויד גודול מדען בן 104 מ אוסטרליה נוסע ל שווייץ לעבור המתת חסד למות מוות (צילום: AFP)
לא רצה להמשיך לחיות. דיוויד גודול(צילום: AFP)

דיוויד גודול בן ה-104, המדען המבוגר ביותר באוסטרליה, שם קץ לחייו היום (ה') בהמתת חסד בשווייץ. כך הודיעה סוכנות "Exit" בבאזל.

 

שמה קץ לחייה עם "ערכת המתת חסד" שקנתה ברשת

 

גודול לא סבל ממחלה סופנית, אבל מצבו הרפואי הלך והידרדר והוא קבע תור לביצוע המתת חסד. סיפורו עורר ויכוח ציבורי נוקב באוסטרליה בנושא המתות חסד.

 

"גודול מת בשלווה בבאזל", כתב בחשבון הטוויטר שלו פיליפ ניצצ'קה, מייסד סוכנות "Exit International" שסייעה לו במסעו האחרון מאוסטרליה לשווייץ. הוא הוסיף כי ההמתה בוצעה בשעה 10:30 באמצעות עירוי של סם מרדים בשם "נמבוטל" במרפאת "Life Cycle".

 

המדען האוסטרלי נאלץ בסוף החודש שעבר לקבוע תור להמתת חסד בשווייץ, משום שהצעד אינו חוקי בארצו. לפני שהגיע לשווייץ טס לצרפת לבקר קרובי משפחה, ומשם המשיך לבאזל ביום שני האחרון.

 

"אני לא רוצה להמשיך עוד לחיות", אמר אתמול לעיתונאים. "אני שמח שתהיה לי מחר הזדמנות לסיים את זה, ואני מעריך את עזרתם של אנשי הצוות כאן שהופכים את זה לאפשרי".

 

עוד אמר גודול כי הוא מקווה שההתעניינות הציבורית הרחבה בסיפורו תגרום לאוסטרליה ולמדינות אחרות לבצע חשיבה מעמיקה בנושא המתות חסד חוקיות. "הייתי מעדיף לסיים את זה באוסטרליה, אבל לצערי אוסטרליה נמצאת כמה צעדים אחורה לעומת שווייץ בכל הנוגע לחוקי הזכות למות", הוסיף.

 

המתת חסד מנוגדת לחוק ברוב מדינות העולם ובאוסטרליה היא נאסרה, עד שמדינת ויקטוריה החליטה להיות הראשונה שהתירה אותה בחוק בשנה שעברה. אלא שהחוק במדינת ויקטוריה, שייכנס לתוקף ביוני 2019, חל רק על חולים סופניים בעלי דעה צלולה ושלא צפויים לחיות יותר משישה חודשים.

 

גודול החליט לקבוע תור להמתת חסד לאחר שבתחילת השנה נכשל בביצוע ניסיון התאבדות. "אני מצטער מאוד שהגעתי לגיל הזה", אמר האקולוג הקשיש בריאיון לרשת ABC האוסטרלית ביום הולדתו בחודש שעבר. "אני לא מאושר. אני רוצה למות. זה לא עצוב במיוחד. מה שעצוב זה אם מונעים את המהלך הזה", הוא אמר.

 

"התחושה שלי היא שלאדם מבוגר כמוני צריכות להיות זכויות אזרח מלאות כולל הזכות שיעזרו לי לשים קץ לחיי", הוסיף. אתמול עוד נשאל גודול אם יש לו ספקות או חרטות של הרגע האחרון לגבי המוות, וענה בתקיפות: "לא. בשום אופן".

 

מדינות אחרות באוסטרליה ניהלו בעבר ויכוח ציבורי נוקב בסוגיית המתת חסד, אבל הצעות שהועלו לאשר את הפרקטיקה בחקיקה תמיד נדחו - האחרונה שבהן במדינת ניו סאות' ויילס בשנה שעברה.

 

סוכנות Exit International, שקוראת לבצע המתות חסד בעולם, מסרה בחודש שעבר שאין זה צודק ש"יכפו על אחד האזרחים המבוגרים והבולטים ביותר באוסטרליה לנסוע לצד השני של העולם כדי למות בכבוד".

 

הארגון כתב באתר האינטרנט שלו ש"מוות שלו ומכובד מגיע לכל מי שרוצה אותו. ולא צריך לאלץ אדם לעזוב את ביתו כדי להשיג את זה". הארגון השיק קמפיין למימון המונים כדי לרכוש למדען הקשיש כרטיסי טיסה ולעובד סיעודי שמטפל בו.

 

גודול, עמית כבוד באוניברסיטת אדית קוואן בפרת', עלה לכותרות בעולם ב-2016 כשמוסד הלימודים שבו עבד קבע שאינו כשיר להמשיך להגיע לקמפוס. לאחר מאבק ציבורי גדול ומתוקשר ועם עזרה ממדענים עמיתים, בוטלה ההחלטה וגודול, אז בן 102, המשיך להגיע לעבודתו. במהלך הקריירה שלו הוא חיבר עשרות מחקרים ומאמרים ועד לאחרונה עוד ביצע עבודות של עריכה וביקורת עבור כתבי עת בנושא אקולוגיה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים