שתף קטע נבחר

"צדק לנורה": עונש מוות לסודנית שרצחה את בעלה שאנס אותה

בת 19 נידונה למוות בתלייה לאחר שדקרה למוות את בעלה שאנס אותה באכזריות. כשנמלטה לבית הוריה - הם הסגירו אותה למשטרה. ברשתות החברתיות החל לתפוס תאוצה קמפיין תחת ההאשטאג "#צדקלנורה": "גזר הדין - ברבריות לשמה"

 

בית משפט בסודן שפט עונש מוות ()
#צדקלנורה

נורה חוסיין, בת 19 מסודן, נידונה למוות בתלייה בסוף השבוע לאחר שדקרה את בעלה – שלו אולצה להינשא – לאחר שזה אנס אותה באכזריות תוך שקרוביו אוחזים בה. הפסיקה, שהכתה בזעזוע רבים, הציתה ברשתות החברתיות קמפיין תחת ההאשטאג "צדק לנורה".

 

בסודן עומד גיל הנישואים על 10 ואונס של אישה בידי בעלה חוקי גם הוא. חוסיין אולצה להינשא לבעלה כשהייתה בת 15. מיד לאחר טקס הנישואין, היא ברחה מהבית ומצאה מקלט בבית דודתה למשך שלוש שנים. אביה עודד אותה לשוב הביתה – אך כשהגיעה מסר אותה מיד למשפחתו של בעלה.

 

כעונש על סירובה להישאר נשואה לבעלה, אחזו בה אחיו ושניים מבני דודיו בחוזקה - תוך שהוא אונס אותה. "הם סטרו לה והורו לה להיכנס לחדר", סיפר ד"ר עדיל מוחמד אל-אימאם, סניגורה של הצעירה. "אחד מהם אחז בה בחזה ובראש והיתר החזיקו בה ברגליה".

 

 

יום לאחר האונס, ניסה בעלה של חוסיין לבצע בה שוב את זממו – ואז היא דקרה אותו למוות. היא ברחה לבית הוריה בתקווה שיתמכו בה – אך אלה הפנו לה עורף והסגירו אותה למשטרה. נגד חוסיין הוגש כתב אישום ובית המשפט הרשיע אותה בחודש שעבר ברצח בכוונה תחילה.

 

אל-אימאם, שהצטרף לצוות ההגנה של חוסיין בהתנדבות לאחר שעורך דינה התפטר מהתיק, אמר ל-CNN אחרי היוודע דבר גזר הדין כי מרשתו "עדיין בהלם מוחלט".

 

בית משפט בסודן שפט עונש מוות ()
המונים בבית המשפט באומדורמאן
 

"איש לא מדבר על הנושא הזה בסודן, המקרה של נורה שינה את זה"

"זו הפעם הראשונה שמקרה כזה תופס את מרב תשומת הלב במדינה", אמר אחמד אל-זובייר, חוקר מטעם "אמנסטי" אינטרנשיונל. "אונס בנישואין מתרחש בסודן בתדירות גבוהה ואיש לא מדבר על זה", הוא הוסיף. "המקרה של נורה חוסיין שינה את זה".

 

בעקבות הקמפיין שנפוץ ברשתות החברתיות כאש בשדה קוצים, התגודדו מאות מתומכיה של חוסיין מחוץ לבית המשפט בעיר השנייה בגודלה במדינה, אומדורמאן, והביעו תדהמה עם היוודע דבר גזר הדין .במהלך המשפט, סירבה משפחת הבעל לשקול אפשרות של מתן חנינה לחוסיין, דחתה רצון למתן פיצוי כספי מטעם משפחת הצעירה – ודרשה לממש את עונש המוות. כעת לסנגוריה של חוסיין ניתנו כשבועיים לערער על הפסיקה.

 

שאהד חאמזה, בת 20, שהגיעה לבית המשפט כדי לתמוך בחוסיין, סיפרה כי שמעה על המקרה באמצעות אפליקציית וואטסאפ. "בעוד שאונס ותקיפה מינית של נשים בסודן הם דבר ידוע – לא היה מקרה שהגיע לתודעה הציבורית כמו המקרה של נורה חוסיין, משום שהדבר נחשב לטאבו".

 

 

אחד הגולשים, שהגיע גם הוא לבית המשפט, צייץ בטוויטר: "לראות את נורה במציאות זה משהו אחר. זה פשוט לא הגיוני איך הורסים את עתידה של אישה צעירה בכזה גיל". אחר הוסיף: "זו פשוט ברבריות לשמה". גולש נוסף כתב: "נורה אמיצה. היא גיבורה אמיתית. היא זקוקה לאהבה ותמיכה אחרי האירוע הזה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים