שתף קטע נבחר

ברקע פתיחת השגרירות בי-ם: צוותי אוויר הונחו להגביר ערנות בחו"ל

בהודעה לחברות התעופה הישראליות צוין כי בשל המתיחות באזור ומעבר השגרירות האמריקנית לירושלים, מתבקשים צוותי האוויר להגביר ערנות: "הפעילות של גורמי טרור עלולה להיות מופנית נגד יעדים ישראליים"

 

דריכות ביטחונית בחברות התעופה (ארכיון) (צילום: בואינג) (צילום: בואינג)
דריכות ביטחונית בחברות התעופה (ארכיון)(צילום: בואינג)

בעוד בירושלים נשלמות ההכנות האחרונות לאירוע הטקסי, בחברות התעופה הישראליות הונחו לשמור על דריכות: צוותי האוויר של חברות התעופה הישראלית קיבלו בסוף השבוע הנחיה מגורמי הביטחון להגביר ערנות במהלך שהייתם בחו"ל. הסיבה: צבר האירועים שכולל בין היתר את פתיחת שגרירות ארה"ב מחר (יום ב') בירושלים.

 

בהודעה שנשלחה לצוותי האוויר צוין כי "בהערכת מצב אשר התקיימה לאחרונה, הוחלט להעלות את רמת הדריכות הביטחונית בכל העולם, לנוכח המתיחות מול איראן, מעבר השגרירות האמריקנית לירושלים, 'יום הנכבה' ותחילת הרמדאן".

 

עוד נאמר בהודעה כי "הפעילות הרחבה של גורמי טרור במהלך השנים האחרונות לקידום כוונות פיגוע בזירות השונות נגד יעדים מקומיים ומערביים, עלולה להיות מופנית בחלקה גם נגד יעדים יהודיים/ישראליים 'רכים'. צוותי האוויר מתבקשים להעלות את רמת הדריכות הביטחונית, בין היתר בהקפדה על התנהגות מונעת ושוברת שגרה, כמו גם תשומת לב לכל דבר חריג".

 

המייל שקיבלו צוותי האוויר ()
המייל שנשלח לצוותי האוויר

 

בחברת אל-על, הישראלית היחידה שמפעילה טיסות לאמריקה, קיבלו צוותי האוויר הנחיות ספציפיות לקנדה וארה"ב. "בהמשך להערכות מצב שנערכו, לנוכח המצב הרגיש במזרח התיכון, יש להימנע מהגעה למקומות המזוהים עם הקהילה היהודית/ישראלית בצפון אמריקה וממקומות עם ריכוז קהל", נכתב בהודעה שנשלחה לעובדים מאגף הביטחון. בנוסף תודרכו צוותי האוויר בכלל החברות הישראליות להגביר ערנות מחוץ לגבולות ישראל בימים הקרובים.

הכנות בירושלים להעברת שגרירות ארה
(צילום: רויטרס)

הכנות בירושלים להעברת שגרירות ארה
(צילום: רויטרס)

בניין אליו תעבור  שגרירות ארה
(צילום: הלל מאיר/TPS)

התקנת שלט חדש לשגרירות ארה
(צילום: רויטרס)

 

פקיד בכיר בממשל האמריקני אמר בסוף השבוע כי הדיפלומטים האמריקנים נרגשים מאוד לקראת פתיחת שגרירות ארה"ב בירושלים. כולנו שמחים ונרגשים להשתתף באירוע ההיסטורי", אמר הפקיד הבכיר. "אנשים עובדים מסביב לשעון כדי להיערך לטקס הפתיחה ביום שני. נהיה מוכנים. אנחנו גאים שהצלחנו לאפשר את פתיחת השגרירות לפני המועד המתוכנן ובתקציב נמוך מהמצופה".

 

על המתח שהעברת השגרירות עלולה לעורר באזור אמר הבכיר האמריקני: "יש אנשים ששמחים מההחלטה ויש מי שלא שמחים. מוקדם מדי למדוד תגובות. לטווח ארוך אנו משוכנעים שההחלטה יוצרת הזדמנות להמשיך את תהליך השלום על בסיס המציאות ולא על בסיס פנטזיות. אנחנו אופטימיים מאוד ומאמינים שההחלטה תיצור יציבות גדולה יותר".

 

ההיערכות בארץ

אלפי לוחמים, חלקם מחטיבות הנח"ל וגבעתי, יתגברו בימים הקרובים הקרוב את גדודי הביטחון השוטף באוגדת עזה ובאוגדת איו"ש, לקראת השבוע הנפיץ.

בפיקוד דרום נערכים לרבבות פלסטינים, בהם ילדים, שיגיעו להפגנות במוקדי החיכוך לאורך גבול רצועת עזה, ואלפים מהם ינסו לפרוץ את גדר המערכת שעד כה לא נחצתה, למרות ניסיונות רבים מאז החל קמפיין "צעדת השיבה" לפני כחודש וחצי.

 

בצה"ל תדרכו את הכוחות להיערך לכמה תרחישי קיצון, בהם פיגועי ירי או הנחת מטען בחסות הכאוס שייווצר עם ניסיוניות ההמונים לפרוץ את הגדר. תרחיש נוסף הוא ניסיון חטיפה של חייל במהלך הפרות הסדר הגדולות לאחר פריצה הגדר. בצבא נערכים לכך שפעילי חמאס, בהם חמושים, ייטמעו בין המוני המפגינים שינסו לפרוץ הגדר.

חסן רוחאני (צילום: EPA)
נשיא איראן חסן רוחאני. חשש בישראל מתגובה(צילום: EPA)

האבטחה על מוסדות ישראליים ויהודיים בעולם תוגברה מאוד בימים האחרונים. זאת מחשש שאיראן, המתוסכלת מכישלון שיגור הטילים לעבר הגולן בשבוע שעבר, תנסה לנקום על התקיפות הישראליות דווקא בחו"ל.

 

האבטחה תוגברה בשגרירויות ישראל, בבתי כנסת, בבתי־ספר יהודיים ועוד. במקביל הונחו השליחים הישראלים בחו"ל לגלות ערנות יתרה ולשנות את השגרה שלהם כדי להקשות על מפגעים פוטנציאליים.

 

בכמה מדינות שמוגדרות "רגישות" נעשתה פנייה לשלטונות המקומיים בבקשה שיתגברו את האבטחה המשטרתית על המוסדות היהודיים והישראליים, ובחלקם אכן הורגשה בימים האחרונים נוכחות גדולה יותר של אנשי ביטחון מקומיים. החשש מנקמה איראנית שתופנה נגד נציגויות ישראל בעולם התעורר כבר אחרי התקיפה על הבסיס הצבאי 4-T בסוריה, תקיפה שיוחסה לישראל, והתגבר בעקבות המתקפה הנרחבת על יעדים איראניים בסוריה.

 

החשש הוא שהאיראנים ימשיכו לחפש דרכים לנקום, ואחד הכיוונים שאליהם יפנו יהיה פגיעה במטרות ישראלית או יהודית בחו"ל, בעיקר במדינות שבהן יש לאיראנים ולסוכניהם (חיזבאללה ומיליציות שיעיות) תשתית מפותחת כמו בדרום אמריקה, באפריקה ובאזורים מסוימים באסיה.

 

דרום אמריקה למשל נחשבת לבטן הרכה, שכן האיראנים מבוססים שם מאוד, והחשש הוא שינסו לבצע פיגוע בסגנון הפיגועים שביצעו בראשית שנות ה-90 נגד שגרירות ישראל ובניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס.

 

דיפלומטים ישראלים התבטאו בעבר בנוגע לתקופות שנחשבו למתוחות, שבהן ידעו כי הם נחשבים ליעד עבור המפגעים. חרף העובדה כי הופקו לקחים, ברור לכול כי לא קיים ביטחון הרמטי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים