שתף קטע נבחר

רבבות פלסטינים מפגינים בגבול הרצועה, צה"ל נערך לפיגועים

אלפי מפגינים הגיעו לגדר ועם תחילת העימותים הציתו צמיגים. הפלסטינים מדווחים על שבעה הרוגים. בצה"ל אמרו כי בחמאס ינסו לבצע שורת פעולות טרור בהן חדירה המונית לשטח ישראל ממספר מוקדים. שב"כ: איראן מממנת

 

 

לקראת טקס העברת השגרירות האמריקנית לירושלים היום (ב') וציון יום הנכבה מחר, מתגודדים קרוב ל-10,000 פלסטינים על גדר הגבול עם רצועת עזה ומתעמתים עם הכוחות המתוגברים של צה"ל שנפרסו במקום. הם מבעירים צמיגים ומיידים אבנים לעבר החיילים ומנסים להתקרב לגדר. הפלסטינים מדווחים על שבעה הרוגים ועשרות פצועים. המפגינים הפילו רחפן של צה"ל ליד ג'בליה. צה"ל יורה רימוני גז לעבר המפגינים. בנוסף, אלפי מפגינים אחרים מצוים במרחב האוהלים כחצי קילומטר מהגדר.

 

ברצועת עזה הוכרזה היום שביתת מסחר כללית, דבר המעודד הגעה למוקדי ההפגנות בהיעדר אלטרנטיבות אחרות. ההתקהלויות הן בעיקר בגזרה הצפונית - סג'עיה מול נחל עוז. כוחות צה"ל יורים רימוני גז ובמספר בודד של מקרים ביצעו ירי אזהרה. בין ההרוגים: צעיר בן 21 שנורה בעימותים מזרחית לחאן יונס ובן 29 שנורה למוות מזרחית לג'באליה. בין המתגברים בכוחות העתודה באוגדת עזה נמצאים לוחמות ולוחמי גדוד קרקל שהוקפץ מאימון.  

 

במקביל העלתה מצרים כוננות לכל אורך הגבול עם רצועת עזה ותגברה את כוחות הביטחון שלה באזור.

מפגינים ברצועת עזה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מפגינים ברצועת עזה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מפגינים ברצועת עזה ()

מפגינים ברצועת עזה ()

מפגינים ברצועת עזה ()

מפגינים ברצועת עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

בצה"ל אמרו שחמאס מוביל מהלך לטרור בכסות ההמונים ביותר מעשרה מוקדים בתוך הרצועה, "על-פי הצהרת חמאס והמידע שבידינו ינסו לבצע שורת פעולות טרור בהן חדירה המונית לשטח ישראל ממספר מוקדים תוך סיכון וניסיון פגיעה באזרחי ישראל וכוחות הביטחון", נכתב בהודעת דובר צה"ל. "הפעולות נעשות מזה שבועות ועתידות להסלים היום, תוך ניצול וסיכון תושבי הרצועה". בצבא מתכוננים לכמה אפשרויות, בהן השלכת רימונים ומטענים, ניסיון לחטיפת חייל, לינץ' בעמדת חיילים או חדירה ליישוב.

במהלך הלילה פעל צה"ל בכמה מוקדים בפרימטר הביטחוני לשיבוש תשתיות מוקדמות של חמאס, שיועדו לשימוש כבסיס קדמי לפעילות טרור היום ומחר. בדובר צה"ל אמרו כי הצבא נערך למגוון רחב של תרחישים בכוחות מתוגברים ובמנעד יכולות מיוחדות. מפקדי צה"ל מצויים בשטח ומקיימים הערכות מצב.

לאור הערכת המצב הכריז צה"ל שטח צבאי סגור במרחב הגדר. כל פעילות בשטח הזה מחייבת אישור צה"ל. אין הנחיות מיוחדות לעורף. בדובר צה"ל הדגישו כי צה"ל יפעל בחומרה כנגד כל פעילות טרור ויפעל לשימור הריבונות הישראלית ומניעת פגיעה באזרחים ובחיילים.  

 שריפה קיבוץ מפלסים ()
שריפה בקיבוץ מפלסים

מפגינים ברצועת עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

 

הפרות סדר במימון איראן

כך פועלת הזרוע הצבאית של חמאס לעידוד פעילות אלימות באזור הגדר ברצועת עזה, במימון איראן: לטענת שב"כ בהודעה שפרסם היום מחקירתו של פעיל חמאס בן 19 מעזה עולה שיטת הפעולה של ארגון הטרור השולט ברצועת עזה. הפעיל, יחיא עיג'לה, נעצר בזמן שעשה את דרכו לישראל לצורך גניבת מצלמת אבטחה וכן לצורך חיתוך הגדר לאורך רצועת עזה.

 

במסגרת חקירתו בשב"כ עלה כי חמאס מתדרכת את פעיליה לחתוך את הגדר ולגנוב את מצלמות האבטחה על מנת לסייע במשיכתה והפלתה של הגדר וכן לשבש את פעילות צה"ל לקראת "יום הנכבה". בנוסף, ארגון החמאס ברצועה דואג כי הפעילות תשוקף לתקשורת כהתקוממות עממית ולא כפעילות אלימה המובלת על ידי פעיליו. כמו כן, עלה מהחקירה כי פעילי החמאס, המוטמעים בין אזרחי רצועת עזה, לוקחים חלק פעיל בפעילויות המחאה האלימות לאורך הגדר בכל ימי השישי, כאשר הפעילים נושאים עמם בקבוקי בנזין, סכין ומספרי ברזל.

 

העימותים בגבול הרצועה, הבוקר:


מפגינים ברצועת עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מפגינים ברצועת עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מפגינים ברצועת עזה (צילום: AFP)
מפגינים ברצועת עזה, הבוקר(צילום: AFP)

רחפן הופל על ידי מפגינים ברצועת עזה ()
הפלסטינים טוענים: הפלנו רחפן של צה"ל

מפגינים ברצועת עזה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

תפקידי פעילי חמאס בפעילויות אלו, כך על-פי הודעת השב"כ, הוא לספק צמיגים לאזרחי רצועת עזה ולסייע בהבערתם, במטרה ליצור מסך עשן סמיך ככל שניתן, להתסיס את תושבי הרצועה, במטרה להביא לשכנועם לחדור לתוך שטח ישראל, לסייע בידויי בקבוקי תבערה ולהכין עפיפוני תבערה ומסירתם לפעילים האלימים. עוד עולה מהחקירה כי קיים איסור לפעילי הטרור של חמאס עצמם להתקרב לגדר, מחשש כי ייהרגו או ייתפסו על ידי כוחות צה"ל, אלא אם הגדר נופלת ואז עליהם להיכנס חמושים לישראל בחסות ההמון ולבצע פיגועים.

 

הודעת שב"כ מתייחסת לפלסטיני נוסף שנעצר, תושב עזה בשם סלים אבו דאהר (21), שנעצר ב-28 באפריל לאחר שחדר לישראל "במטרה לשרוף שדות וחורשות". הוא סיפר בחקירתו שפעילי חמאס לבושים בגדים אזרחים מספקים חומרי תבערה למפגינים ושהארגון מממן את הפעילות האלימה, כולל הפרחת עפיפוני תבערה לישראל.

 

נחקר נוסף, שנעצר ב-4 במאי, סיפר שחמאס מעודד ילדים ונערים לחצות את הגדר לצורך גניבת ציוד צה"לי. באותו יום נפצע נער בן 13 שלקח חלק בחדירה לשטח ישראל לטובת גניבת מצלמת אבטחה במעבר קרני.

 

 


פורסם לראשונה 14/05/2018 10:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
הפרות סדר בגדר, היום
צילום: AFP
מומלצים